اسناد فاش‌شده پنتاگون

باخموت قطعا به دست روسیه می‌افتد/ شروع ضدحمله اوکراین از ۱۰ اردیبهشت

نشریه نیوزویک ادعا می‌کند، به چندین سند فاش‌شده پنتاگون دسترسی دارد که نشان می‌دهند آمریکا "با دقت تمام" وضعیت باخموت در اوکراین را دنبال می‌کند و معتقد است که "باخموت قطعا به دست روسیه خواهد افتاد."

 باخموت قطعا به دست روسیه می‌افتد/ شروع ضدحمله اوکراین از ۱۰ اردیبهشت

ظاهرا این اطلاعات از طریق نظارت گسترده و استفاده از تعداد بی‌شماری از آنچه پلیس اف‌بی‌آی "منابع و روش‌های طبقه‌بندی شده" توصیف کرده، جمع‌آوری شده است.

اکثر این مدارک که توسط نیوزویک به اشتراک گذاشته شده، مُهر "محرمانه" دارند و بخشی از اسناد فاش‌شده پنتاگون طی روزهای اخیر هستند. تصاویر گرفته شده از این مدارک فاش می‌کنند که ایالات متحده آمریکا هر روز با دقت تمام وضعیت نبرد در باخموت اوکراین را دنبال و همچنین جزئیاتی را از هر دو نیروهای روسی و اوکراینی، تعداد حدودی‌شان، میزان استفاده از مهمات، دستاوردها و شکست‌ها را ثبت می‌کنند.

طبق این اسناد، آمریکا معتقد است که شهر آرتیوموفسک که به عنوان باخموت شناخته می‌شود و کی‌یف آن را پایگاهی مهم برای نیروهایش در دونباس تلقی می‌کند، درنهایت به طور قطعی به دست روسیه خواهد افتاد؛ اقدامی که برای کی‌یف یک "ضربه روحی" خواهد بود و در حال حاضر هم سربازان اوکراینی در نزدیکی آرتیوموفسک "روحیه ضعیفی" دارند.

با این حال، به گفته نیوزویک، واشنگتن باور ندارد که باخموت شهر مهمی برای کل این درگیری باشد و بیشتر به دنبال تقویت ضدحملات آتی اوکراین در فصل بهار است.

علاوه بر این موارد، این نشریه با استناد بر اسناد فاش‌شده پنتاگون گزارش داد که شروع ضد حمله اوکراین علیه نیروهای روسی برای ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) برنامه‌ریزی شده است. این اسناد که به تاریخ ۲۸ فوریه مربوط می‌شوند، از اعزام و آموزش ۹ تیپ با کمک آمریکا و متحدانش در ضد حملات اوکراین در فصل بهار خبر داده‌اند. همچنین در این اسناد قید شده است: از این ۹ تیپ که توسط کشورهای غربی مجهز و آموزش داده می‌شوند، ۶ تیپ تا تاریخ ۳۱ مارس آماده خواهند شد و سه تیپ باقی مانده تا تاریخ ۳۰ آوریل تکمیل می‌شوند.

«یوگنی پریگوژین» رئیس گروه واگنر تقریبا در دو هفته گذشته مدعی شد که پرچم روسیه بر فراز شهرداری باخموت به اهتزار درآمد؛ اما این در حالیست که ارتش اوکراین گفت که هنوز شهر باخموت را در اختیار دارد.

این مدارکی که درباره باخموت به بیرون درز کرده‌اند، جزو اسناد فاش‌شده پنتاگون هستند که طی هفته گذشته به صورت اینترنتی منتشر شدند.

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر شناسایی یکی از مظنونان دخیل در انتشار اسناد نظامی آمریکا، اداره تحقیقات فدرال آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یکی از کارکنان نظامی این کشور را بازداشت کرده است.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، این جوان ۲۱ ساله که «جک تشیرا» نام دارد، در بخش اطلاعاتی گارد ملی هوایی ماساچوست شاغل است. این مرد اسرار نظامی آمریکا را در یک گروه خصوصی در پیام‌رسان «دیسکورد/Discord» منتشر می‌کرده؛ گروهی که او شخصا مدیر آن بوده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها