ماجرای جواهرات جنجالی ریاض به ترامپ برزیل چه بود؟

جنجال جواهرات میلیون دلاری که ریاض به رئیس‌جمهور سابق برزیل و همسرش اهدا کرده بود، تا جایی پیش رفت که ترامپ برزیل را مجبور کرد واکنش نشان دهد.

ماجرای جواهرات جنجالی ریاض به ترامپ برزیل چه بود؟

پس از جنجال‌های فراوان درباره پنهانکاری «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور پیشین برزیل در خصوص جواهرات اهدایی عربستان سعودی، او در واکنشی ارتکاب هرگونه «اقدام غیرقانونی» را در خصوص جواهراتی که به او و همسرش از سوی ریاض اهدا شده بود، انکار کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پیش از این رسانه‌ها گزارش کرده بودند که بولسونارو، مقام‌های کشور برزیل را در جریان جواهراتی که ریاض به آن‌ها داده بود قرار نداده و به صورت پنهانی این جواهرات را وارد کشورش کرده بود و از «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور فعلی برزیل درخواست شده بود تا در این باره تحقیق کند.

روز جمعه هفته گذشته (12 اسفند ماه)، روزنامه «او استادو دی اس پائولو» گزارش کرد که یکی از اعضای دولت بولسونارو به طور غیرقانونی تلاش داشته تا 3.2 میلیون دلار ست جواهرات را متشکل از یک گردبند الماس، انگشتر، ساعت و گوشواره‌ای بوده است و از سوی عربستان سعودی به رئیس‌جمهور راست‌افراطی سابق برزیل و همسرش میشل بولسونارو اهدا شده بود، وارد برزیل کند.

سفارتخانه عربستان سعودی در برزیل به درخواست خبرگزاری رویترز برای اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداده است.

با این‌حال، بولسونارو در گفت‌وگو با شبکه سی ان ان گفته است: «من متهم به هدیه‌ای هستم که نه خواسته‌ام نه دریافت کرده‌ام. هیچ کار غیرقانونی از سوی من صورت نگرفته است و من هرگز اقدامات غیرقانونی انجام ندادم».

از طرف دیگر، لولا متعهد شده است که تحقیقاتی را درباره این ماجرا آغاز کند. «فلاویو دینو» وزیر دادگستری برزیل نیز گفته است که خواستار تحقیقات پلیس فدرال در این زمینه شده است و «پائولو پیمنتا» سخنگوی رئیس‌جمهور چپگرای برزیل  نیز تصریح کرده است که هیچ‌گونه مصونیتی وجود ندارد.

وی در یک شبکه اجتماعی در این خصوص توضیح داد: «شواهد محکم است و حقیقت آشکار خواهد شد».

طبق گزارش، او استادو دی اس پائولو، این جواهرات به ارزش ۳ میلیون یورو (۳.۱۹ میلیون دلار) توسط مأموران گمرک در کوله پشتی «بنتو آلبوکرکی» دستیار وزیر انرژی و معادن وقت برزیل که در اکتبر ۲۰۲۱ از یک سفر رسمی به غرب آسیا باز می‌گشت، پیدا شده است.

این گزارش ادامه می‌دهد که مأموران فرودگاه بین‌المللی «سائو پائولو گوارولوس» جواهرات مذکور را ضبط کردند زیرا تمامی افراد باید کالاهای به ارزش بالای یکهزار دلار را در زمان ورود به برزیل اعلام کنند.

آن‌طور که روزنامه برزیلی گزارش کرده است، دولت بولسونارو چندین بار تلاش کردند تا از طریق مقام‌های دولتی، طلاهای ضبط شده را بازپس گیرند اما این تلاش‌ها به شکست انجامیده است.

بولسونارو در ایالات متحده آمریکا است و اواخر ماه دسامبر و 48 ساعت قبل از آن‌که لولا به عنوان رئیس‌جمهور جدید برزیل سوگند یاد کند، به فلوریدا پرواز کرد. وی روز شنبه در کنفرانس محافظه‌کاران CPAC حضور پیدا کرد و قصد داشت با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا که از متحدان سیاسی‌اش محسوب می‌شود تا جایی که او را ترامپ برزیل می‌نامیدند، دیدار و گفت‌وگو کند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها