پنتاگون به دستورکار ضد ایرانی نشست ریاض اقرار کرد

سخنگوی پنتاگون در توضیح نشست‌های کارگروه آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس در ریاض خبر داد که مقابله با تهدیدات موشکی و پهپادی ایران از محورهای این نشست بوده است.

پنتاگون به دستورکار ضد ایرانی نشست ریاض اقرار کرد

بیانیه سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نشان می‌دهد که هیات اعزامی واشنگتن به نشست مشترک با شورای همکاری خلیج فارس، علیه ایران رایزنی و اتهام‌زنی کرده است.

بیانیه «فیل ونتورا» سخنگوی پنتاگون در حالی منتشر شده که هفته گذشته وزارت خارجه آمریکا خبر داده بود هیأتی بلندپایه برای شرکت در نشست‌های کارگروه آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس از روز ۱۳ تا ۱۶ فوریه (۲۳ بهمن تا ۲۶ بهمن)  به عربستان می‌رود.

پیشتر در خبرها آمده بود که «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت در امور ایران، «کریستوفر لندبرگ» نماینده ویژه موقت آمریکا در ائتلاف ضدداعش، «دانیل بنیام» معاون دستیار وزیر خارجه و «دانا استرول» معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا سرپرستی این هیأت بودند.

مطابق بیانیه قبلی وزارت خارجه آمریکا، جلسات کارگروه‌ها بر بررسی سه موضوع تمرکز خواهد داشت: سامانه یکپارچه دفاع موشکی و هوایی، ایران و مبارزه با تروریسم.

فیل ونتورا سخنگوی پنتاگون در ابتدای بیانیه سه شنبه شب (به وقت واشنگتن) تصریح کرد: «مقام‌های ارشد ایالات متحده و اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) آخرین دور از گروه‌های کاری ایالات متحده و شورای همکاری خلیج (فارس) در مورد دفاع یکپارچه هوایی و موشکی و امنیت دریایی را در ریاض عربستان سعودی در تاریخ ۱۳ فوریه ۲۰۲۳ برگزار کردند».

به گفته او، این نشست به دنبال پیشرفت‌های حاصل شده در نشست گروه‌های کاری ۹ مارس ۲۰۲۲ بین دو طرف برگزار شد؛ نشستی که در آن ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس دیدگاه مشترکی برای بازدارندگی در برابر تهدیدات هوایی، موشکی و دریایی برای امنیت و ثبات منطقه شکل دادند.

به روایت سخنگوی پنتاگون، در این نشست ایالات متحده و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ضمن تصریح کردن روس شراکت دیرینه دو طرف، بر تعهد مشترک برای مشارکت در رویکرد جمعی به امنیت و ثبات منطقه‌ای، تحت چارچوب همکاری راهبردی شورای همکاری خلیج فارس و ایالات متحده تاکید کردند.

این مقام آمریکایی خبر داد، مقام‌های ارشد واشنگتن و شورای همکاری خلیج فارس در نشست ریاض «تهدیدات فوری و مشترک امروزه» را مورد بحث قرار دادند؛ تهدیداتی که به گفته سخنگوی پنتاگون، «به مرزهای بین‌المللی احترام نمی‌گذارد و نیازمند رویکردی یکپارچه برای دفاع هوایی و قابلیت‌های امنیتی دریایی ما است».

ونتورا خبر داد، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تلاش‌های اعضای شورا را برای تقویت همکاری دفاعی در هماهنگی با ایالات متحده را توضیح دادند که «به یک تبادل نظر اساسی برای تقویت راه حل‌های چندجانبه جهت پیشبرد منافع مشترک منجر شد».

وی اعلام کرد که مقام‌های ارشد آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس در این نشست بر لزوم تقویت همکاری‌ها برای «ایجاد یک معماری شبکه‌ای‌تر برای تقویت دفاع جمعی در خلیج (فارس)» تاکید داشتند.

سخنگوی پنتاگون در این بیانیه اتهام‌زنی‌های ضد ایرانی مقام‌های آمریکایی را تکرار کرد و مدعی شد: «با توجه به تهدید آشکار امنیت و ثبات منطقه، جلوگیری از به خطر انداختن منطقه توسط ایران از طریق اشاعه و استفاده مستقیم از موشک‌های بالستیک پیشرفته، تسلیحات دریایی و سامانه‌های بدون سرنشین از بیشترین اهمیت برخوردار است».

در پایان بیانیه آمده است: «ایالات متحده و اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) در مورد اهداف مشترک بهبود هشدار زودهنگام جمعی، ساده کردن هماهنگی در برابر تهدیدات مشترک و ایجاد یکپارچگی منطقه‌ای به توافق رسیدند».

دیدار نمایندگان ارشد اعزامی واشنگتن به ریاض با مقام‌های شورای همکاری خلیج فارس در شرایطی انجام شده که چندی قبل تلاش آمریکا در کویت برای مقابله با توان پهپادی ایران خبرساز شده بود.

وب‌سایت آمریکایی «استریپس» که اخبار و تحلیل‌های نظامی را منتشر می‌کند نوشته گسترش فناوری‌های پهپادی و موشکی در سراسر منطقه موجب شده پایگاه هوایی «علی‌السالم» در کویت پدافند هوایی خودش را تقویت و به‌روزرسانی کند.

تحلیلگران و مقام‌های نظامی آمریکایی به این رسانه گفتند سامانه‌های قدرتمند پهپادی و موشکی ایران آمریکا و متحدانش را به تقویت سامانه‌های پدافند هوایی‌شان واداشته است 

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها