نشریه اسرائیلی «یدیعوت اخرونوت» ادعا کرد

توافق آمریکا و اسرائیل برای افزایش فشار بر ایران در ازای کاهش تنش در فلسطین

خبرنگار ارشد نشریه «یدیعوت اخرونوت» از «توافق فراگیر» میان اسرائیل و امریکا درباره افزایش فشار بر ایران در ازای کاهش تنش در فلسطین خبر داد.

توافق آمریکا و اسرائیل برای افزایش فشار بر ایران در ازای کاهش تنش در فلسطین

به گزارش «الشرق الاوسط»، «ناحوم بارنیاع»، خبرنگار ارشد «یدیعوت اخرونوت» در گزارشی مدعی شد که در سفر سه مقام بلندپایه آمریکایی، یعنی وزیر خارجه، مشاور امنیت ملی و رئیس سازمان سیا به اسرائیل در دو هفته گذشته، اسرائیل و واشنگتن به «توافقی فراگیر» رسیده‌اند که شامل تشدید فشار بر ایران و توسعه توافقات آبراهام میان اسرائیل و کشورهای عربی در ازای کاهش فشار بر فلسطینان و توقف پروژه‌های شهرک‌سازی می‌شود.

به ادعای این خبرنگار اسرائیلی، به موجب این توافق دولت آمریکا توافق هسته‌ای ایران (برجام) را «مُرده» به حساب می‌آورد و می‌کوشد که کشورهای عربی و اسلامی بیشتری را به عادی‌سازی روابط با اسرائیل متقاعد کند.

از سوی دیگر، «بنیامین نتانیاهو» که در رأس افراطی‌ترین کابینه اسرائیل جای گرفته می‌کوشد که اوضاع در سرزمین‌های فلسطینی را آرام و وضعیت تاریخی مسجدالاقصی و حرم قدسی را حفظ و برنامه تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطینی را متوقف و شهرک‌نشینان صهیونیست را کنترل کند و در همه این پرونده‌ها «خط قرمزهای آمریکا» را لحاظ کند.

این گزارش ادعا کرده که این توافق جدید برنامه‌ای از نوع «معامله قرن» نیست و صرفا مجموعه‌ای از تفاهمات محرمانه و شبه‌محرمانه با قابلیت اجرای فوری است و تأکید کرده که نتانیاهو ضمن اعلام موافقت خود با این طرح در حال یافتن راهی برای متقاعدکردن هم‌پیمانان راست افراطی خود در این باره است.

در این گزارش آمده که آمریکا و اسرائیل در ماه‌های اخیر درباره پرونده ایران تا حد زیادی به یکدیگر نزدیک شده‌اند و موضوع ارسال پهپادهای ایران به روسیه باعث شده که آمریکا به ایران به چشم یک کشور درگیر در جنگ اوکراین نگاه کند و در این باره علیه ایران در واشنگتن اجماع حاصل شود، موضوعی که تحولات داخلی اخیر ایران نیز آن را تشدید کرده است.

بر اساس این گزارش، در این راستا آمریکا به اسرائیل پیشنهاد همکاری گسترده در عملیات محرمانه و شبه‌محرمانه درون ایران و نه جنگ با ایران را داده است.

این خبرنگار اسرائیلی مدعی شده که با وجود این، متقاعدکردن راست‌های افراطی به چنین توافقی برای نتانیاهو کار راحتی نیست و هر اقدامی که خلاف تعهدات نتانیاهو با این گروه‌ها باشد، موجودیت کابینه‌اش را با خطر جدی مواجه می‌کند و ممکن است به حد درگیری داخلی برسد.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها