مقام سابق آمریکایی: چین تمایلی نسبت به توقف تحریکات کره‌شمالی ندارد

دیپلمات و مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای آمریکا گفت که آزمایش‌ هسته‌ای کره شمالی ممکن است "اجتناب‌ ناپذیر" باشد و علی‌رغم اینکه چین "نفوذ محسوسی" در پیونگ‌یانگ دارد، شاید تمایلی به جلوگیری از چنین آزمایشی نداشته باشد.

مقام سابق آمریکایی: چین تمایلی نسبت به توقف تحریکات کره‌شمالی ندارد

«ویکتور چا» که در حال حاضر مشاور ارشد و رئیس بخش کره در اندیشکده "مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی" (CSIS) است، اخیرا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری یونهاپ عنوان داشت: از طرفی حتی اگر چین بخواهد مانع کره شمالی از انجام آزمایش هسته‌ای شود، شاید ابزاری را جهت انجام این کار نداشته باشد.

وی در ادامه گفت: فکر می‌کنم انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی "اجتناب ناپذیر" است زیرا خود این کشور نیز در سخنرانی سال نو میلادی به این قضیه اشاره کرد.

ویکتور چا تصریح کرد: کره شمالی کشور "بسیار مبهمی" است اما آن‌ها ظاهرا درخصوص قصد و نیتشان نسبت به تسلیحات هسته‌ای "بسیار شفاف" هستند زیرا مقامات این کشور بارها در سخنرانی‌های سال نو میلادی به این موضوع اشاره کرده‌اند و طبق سخنرانی امسال، آن‌ها اساسا هر کاری را در این زمینه انجام داده‌اند.

چا در ادامه مدعی شد: پکن آنقدر که می‌خواهد دیگران باور کنند، ممکن است در پیونگ‌یانگ نفوذ نداشته باشد و قرنطینه داوطلبانه سه‌ساله کره شمالی در طول همه‌گیری کرونا این موضوع را به خوبی نشان داد.

وی افزود: من فکر می‌کنم که قرنطینه کووید-۱۹ به خوبی نشان داده که چین نمی‌تواند کار چندانی در این خصوص انجام دهد. آن‌ها (کره شمالی) اساسا سه سال تجارت را با چین کنار گذاشتند و این موضوع باعث نشده که آن‌ها تمایل بیشتری برای بازگشت به میز مذاکره داشته باشند. مسئله کلی این بود که چینی‌ها ممکن است از یک سری موارد و انگیزه‌هایی برای بازگشت کره شمالی به میز مذاکره استفاده کنند و یا اینکه با تهدید حذف این انگیزه‌ها آن‌ها را به سمت خلع سلاح‌هسته‌ای سوق دهند اما کووید نشان داد که چنین تهدیدهایی احتمالا تاثیری ندارد و کره شمالی همچنان تغییری در این خصوص نکرده است.

چا با اشاره به آنچه "عدم تمایل چین" نسبت به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره خواند، گفت: فکر می‌کنم چین خواستار یک آزمایش هسته‌ای نیست. در عین حال چین منفعتی با آمریکا در این زمینه ندارد. در واقع چینی‌ها توسط این آزمایش هسته‌ای تهدید نمی‌شوند و ظاهرا اصلا به آن اهمیتی نمی‌دهند، زیرا در غیر این صورت با آمریکا همکاری می‌کردند.

وی در پایان افزود: در حال حاضر احتمالا پیونگ‌یانگ به جای آنکه تلاش کند تا توجه آمریکا را به خود جلب کند، در مرحله‌ای از تمرینات نسبت به توانایی‌های جدیدش است. کره شمالی تلاش نمی‌کند تا توجه کسی را جلب کند و به نظر من آن‌ها حتی آزمایش هم نخواهند کرد، بلکه آن‌ها فقط توانایی‌های جدید خود را تمرین می‌کنند.

طی سال گذشته میلادی، کره شمالی آزمایش‌های موشکی متعددی انجام داد و سئول و متحدانش از جمله آمریکا ادعا می‌کنند که به زودی پیونگ‌یانگ آزمایش هسته‌ای خود را انجام خواهد داد. سئول و واشنگتن این دو متحد به پکن چشم دوخته‌اند تا بلکه از نفوذ خودش جهت توقف پیونگ‌یانگ نسبت به هرگونه "اقدام تحریک‌آمیزی" استفاده کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها