وزیر خارجه ترکیه خطاب به معارضان سوری: با شماییم اما عادی‌سازی با دمشق ادامه دارد

وزیر خارجه ترکیه ضمن دیدار با عناصری که آنان را «معارضان سوری» می‌نامند، تاکید کرد که بازگشت کشورش به سوی دمشق ادامه دارد اما در عین حال تلاش کرد به مخالفان دمشق نیز اطمینان خاطر بدهد.

وزیر خارجه ترکیه خطاب به معارضان سوری: با شماییم اما عادی‌سازی با دمشق ادامه دارد

با وجود ادامه روند بازگشت ترکیه به روابط با سوریه، مقامات ترکیه همچنان با کسانی که آنان را «معارضان سوری» می‌نامند، در تماس هستند.

در همین ارتباط، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، دیروز سه‌شنبه با نمایندگان گروه موسوم به «التحالف الوطنی لقوى الثورة والمعارضة السوریة» [ائتلاف ملی نیروهای انقلاب و معارضه سوریه] در پایتخت ترکیه دیدار کرد.

وی در این دیدار بر موضع آنکارا در حمایت از عناصری که آنان را «معارضان سوری» و مردم این کشور بر اساس قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کرد. در این قطعنامه بر تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه، ایجاد یک نهاد حکومتی انتقالی و آتش بس جامع در سراسر این کشور تأکید شده است که البته این موارد متعلق به چند سال گذشته است و اکنون وضعیت میدانی و سیاسی سوریه کاملا تغییر کرده است.

چاووش اوغلو طی پستی در توئیتر نوشت که با «سالم المسلط» رئیس ائتلاف الوطنی، «بدر جاموس» رئیس هیأت مذاکرات و «عبدالرحمن مصطفی» رئیس دولت ادعایی موقت سوریه در آنکارا دیدار کرده است.

به اعلام وزیر خارجه ترکیه، وی طی این دیدار درباره آخرین تحولات سوریه با این افراد رایزنی کرده و بر حمایت کشورش از «معارضان و مردم سوریه» طبق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تاکید کرده است.

وی طی اظهاراتی که رسانه‌های ترکیه آن را منتشر کردند، افزود: عادی‌سازی بدون رضایت مخالفان اتفاق نخواهد افتاد و این روند علیه آنها نیست.

وزارت دفاع روسیه، شامگاه چهارشنبه هفته پیش، در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیران دفاع ترکیه پس از یازده سال در مسکو با یکدیگر دیدار کرده‌اند. پس از صدور این بیانیه، وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای این گفت‌و‌گو را «سازنده» و وزارت دفاع سوریه این دیدار را «مثبت» ارزیابی کرد.

 «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه هم یک روز بعد گفت در صورت مهیا بودن شرایط ممکن است که رؤسای جمهور سوریه و ترکیه با یکدیگر دیدار کنند.

او در این باره گفت: «پس از تحولات مثبت در این مرحله که از طریق گفت‌وگو میان وزیران و مقامات اطلاعاتی ترکیه و سوریه رخ داد، در صورت مهیا شدن شرایط، امکان برگزاری نشستی میان اردوغان و بشار اسد وجود دارد».

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها