تازه‌ترین نتایج انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا/ پیشتازی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان

بر اساس اعلام آخرین نتایج انتخابات میاندوره ای ۲۰۲۲ کنگره آمریکا، جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان پیشتازند و در مجلس سنا با دموکراتها برابر.

تازه‌ترین نتایج انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا/ پیشتازی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان

در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و یک سوم کرسی‌های سنا (۳۵ کرسی) به رای گذاشته شده‌اند.

اعلام نتایج انتخابات به تدریج بعد از پایان رای گیری در عصر روز سه شنبه به وقت محلی، آغاز شده است.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا، تاکنون از مجموع ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا، تکلیف ۲۳۴ کرسی در این مجلس تعیین شده است. 

بر اساس  نتایج اعلام شده تاکنون، جمهوریخواهان با ۱۵۲ کرسی در مجلس نمایندگان پیشتازند. دموکراتها تاکنون ۸۲ کرسی در این مجلس را  به دست آورده اند.

اما در مجلس سنا به رغم آنکه در نتایج اولیه، دموکرات ها پیشتاز بودند، اکنون جمهوریخواهان و دموکرات ها  در این مجلس برابرند و هر کدام ۴۱ کرسی را دارا هستند.

پیش از تساوی، با احتساب کرسی‌هایی که طرفین قبل از برگزاری انتخابات میاندوره ای روز سه شنبه داشتند، دموکرات‌ها از جمهوری‌خواهان، جلوتر بودند.

رقابت سخت در دو ایالت جورجیا و پنسیلوانیا برای سنا

در ایالت‌های جورجیا و پنسیلوانیا که در زمره چهار  ایالت کلیدی برای تعیین سرنوشت مجلس سنا هستند تا مشخص شود کدامیک از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا، این مجلس را در دست خواهد گرفت، رقابت سختی میان نامزدهای دو حزب وجود دارد. 

در ایالت جورجیا تاکنون ۸۸ درصد از آرا شمرده شده و نامزد جمهوریخواهان با حدود ۱.۴ درصد اختلاف از نامزد دموکراتها  پیشی گرفته است. چنانچه جمهوریخواهان در جورجیا به پیروزی برسند، دموکراتها کرسی خود را از دست خواهند داد.

در  ایالت پنسیلوانیا  نیز که تاکنون در دست سناتور جمهوریخواهان بوده ، ۶۲ درصد آرا شمارش شده اما  نامزد دموکراتها  با اختلافی حدود  ۲.۸ درصد پیشتاز است که چنانچه نامزد دموکراتها پیشتازی خود را حفظ کند، این کرسی سنا در اختیار دموکراتها خواهد گرفت.

نگاهی به وضعیت کرسی‌های سنا

در این انتخابات در مجموع، تکلیف  ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا تعیین می شود.

در ۶۵ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا که رای گیری برای آنها برگزار نشده است. از این ۶۵ کرسی، ۳۴ کرسی به دموکراتها، ۲۹ کرسی به جمهوری‌خواهان و دو  کرسی به احزاب دیگر تعلق دارند.

دموکراتها باید دستکم ۱۶ کرسی را از میان ۳۵ کرسی که در آن انتخابات برگزار شده است، به دست آوردند با بتوانند کنترل نسبی و ضعیف کنونی خود را که به دلیل رای کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا دارند، حفظ کنند.

این در حالی است که جمهوری‌خواهان برای تصاحب ۵۱ کرسی نیازمند پیروزی در ۲۲ ایالت هستند.

رئیس کمیته ملی جمهوری خواهان پیش بینی کرده است که این حزب، اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را به دست خواهد آورد.

برخی سناتورهایی که به سنا راه یافتند

بر اساس نتایج اعلام شده، چاک شومر رهبر فعلی دموکراتهای سنا، توانست بار دیگر از نیویورک به سنا راه یابد.

ریچارد بلومنتال سناتور دموکرات نیز برای سومین بار در مجلس سنا از ایالت کنتیکت پیروز شد.

سناتور جمهوریخواه مارکو روبیو در فلوریدا نیز وال دمینگز دموکرات را شکست داد و  سناتور جمهوریخواه تیم اسکات از کارولینای جنوبی موفق شد دوباره به مجلس سنا راه یابد.

رند پال سناتور جمهوریخواه نیز از کنتاکی موفق شد دوباره به سنا راه یابد و همچنین کیتی بریت کاندیدای جمهوریخواه از  آلاباما به سنا راه یافت.

در این دور از انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا،  ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان، ۳۵ سناتور مجلس سنا ، ۳۹ فرماندار و شماری زیادی از مقام‌های محلی و ایالتی در سراسر آمریکا انتخاب می شوند.

برخی فرماندارانی که انتخاب شدند 

در انتخابات فرمانداری ها نیز، ران دسانتیس فرماندار فعلی و نامزد جمهوری خواهان در ایالت فلوریدا برای دومین بار پیروز شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا روز سه شنبه هشتم نوامبر، با شرکت در انتخابات میاندوره ای کنگره، به فرماندار جمهوریخواه فلوریدا رای داد که رقیب احتمالی وی در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری است.

بر اساس نتایج اعلام شده انتخابات فرمانداری ها نیز، نامزدهای جمهوریخواهان، بیل لی از ایالت تنسی، کی ایوی از ایالت آلاباما، رن دسانتیس از ایالت فلوریدا، سارا سندرز از ایالت آرکانزاس، کریس سونونو

از ایالت نیوهمپشایر برنده این انتخابات شدند.

همچنین نامزدهای دموکراتها، جی بی پریتزکر از ایالت ایلینوی وس مور از ایالت مریلند، مائورا هلی از ایالت ماساچوست برنده انتخابات فرمانداری ها شدند.

سارا سندرز، سخنگوی پیشین دولت ترامپ است که  فرماندار ارکانزاس شد و کریس سونونو جمهوریخواه نیز توانست کرسی فرمانداری نیوهمپشایر را حفظ کند.

اگر جمهوریخواهان کنترل هریک از مجالس نمایندگان و سنا را به دست آوردند 

اگر جمهوریخواهان بتوانند کنترل هر یک از مجالس نمایندگان و سنا را به دست بگیرند، به شکل موثری می توانند برنامه های جو بایدن رئیس جمهور دموکرات فعلی آمریکا را در دو سال باقیمانده ریاست جمهوری وی متوقف کنند. 

جمهوریخواهان می‌توانند کمیته‌های تحقیقاتی در کنگره را کنترل کنند یا تحقیقات جدیدی را درباره موضوعاتی مثل معاملات تجاری پسر بایدن با چین یا خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز کنند. 

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفته است اگر جمهوریخواهان کنترل کنگره را در انتخابات میان‌دوره‌ای به دست بگیرند، وی با خطر استیضاح مواجه خواهد شد. 

جمهوریخواهان برای استیضاح بایدن به اکثریت سنا نیاز ندارند بلکه برای تصویب بندهای استیضاح به اکثریت مجلس نمایندگان آ نیاز است اما برای محکوم کردن و برکناری رئیس‌جمهور به اکثریت دو سوم سنا.

نتایج انتخابات ایالتی نمای اولیه از وضعیت آینده کنگره آمریکا    

 روزنامه یو اس ای تودی نوشت، موج انتخابات ایالتی که تا چند ساعت دیگر به پایان می‌رسد، می‌تواند نگاه اولیه‌ای در خصوص نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنگره ۲۰۲۲ ارائه کند.

 این رسانه آمریکایی سه‌شنبه شب افزود: این نتایج همچنین نشان می‌دهد که کدام حزب کنترل کنگره  و پست فرمانداری در ایالت‌ها را برعهده خواهد گرفت.

این روزنامه نوشت، در بخش‌هایی از ایالت‌های کنتاکی و ایندیانا انتخابات ساعت ۶ بعد از ظهر به وقت محلی آمریکا پایان یافت.

بر اساس این گزارش در ایالت اوهایو که «جی دی وانس» از حزب جمهوریخواه با «تیم رایان» رقیب دموکرات خود برای کرسی سنا رقابت می‌کند انتخابات در ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه (به وقت محلی آمریکا) به پایان می رسد. در این ایالت یک میلیون و ۵۵ رای به صندوق‌ها ریخته شده است.

به گفته ناظران انتخابات مسائل عادی در ایالت‌های اصلی محل رقابت نامزدها در روز سه شنبه اتفاق افتاده اما مشکل عمده‌ای در سراسر کشور گزارش نشده است.

مقامات امنیت سایبری ایالات متحده می گویند که آنها مراقب هستند، اما تا کنون همه چیز آرام بوده است.

انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا از روز سه شنبه ۱۷ آبان ماه برای تعیین  ۴۳۵ نماینده مجلس، ۳۵ سناتور، ۳۹ فرماندار و شماری زیادی از مقام‌های محلی و ایالتی در سراسر آمریکا آغاز شد.

حوزه‌های رای گیری در ایالت‌های مختلف آمریکا از صبح سه شنبه هشتم نوامبر (۱۷ آبان ماه) به وقت محلی برای انتخابات میان‌دوره ای کنگره این کشور به روی رای دهندگان آمریکایی باز شد.

قوانین و مقررات ایالت‌های پنجاه گانه آمریکا موجب شده است تا ساعت آغاز و پایان اخذ رای در هر ایالت متفاوت باشد و زمان اعلام نتایج نیز با احتساب شمارش آرای  پستی در برخی ایالت‌ها حتی تا یک هفته به طول انجامد.

تغییر وضعیت به نفع دموکرات‌ها در انتخابات سنا

در انتخابات مجلس سنای آمریکا نامزد حزب دموکرات در ایالت کلیدی جورجیا که از رقیب جمهوری‌خواهش عقب افتاده بود با ۰.۵ درصد از او پیشی گرفته است. چنانچه این روند حفظ شود حزب دموکرات کرسی خود در این ایالت را حفظ کرده است. ۹۴ درصد آرا در این ایالت شمارش شده است.

در ایالت پنسیلوانیا به عنوان یکی دیگر از ایالت‌های کلیدی، نامزد حزب دموکرات همچنان با یک درصد اختلاف از رقیب خود جلو است. چنانچه این روند حفظ شود، رأی پنسیلوانیا به سمت حزب دموکرات چرخش پیدا خواهد کرد. 

در ایالت آریزونا با شمارش ۵۴ درصد آرا نامزد حزب دموکرات حدود ۱۷ درصد از رقیبش پیش افتاده است. کرسی این ایالت پیش از این در اختیار دموکرات‌ها بوده و چنانچه این روند حفظ شود، دموکرات‌ها از کرسی‌شان در این ایالت محافظت خواهند کرد.

در ایالت نوادا به عنوان چهارمین ایالت کلیدی شمارش آرا هم‌اکنون آغاز شده است. کرسی این ایالت هم در اختیار دموکرات‌ها بوده و آنها به دنبال محافظت از این کرسی هستند. 

 «نانسی پلوسی» بار دیگر از حوزه انتخابیه کالیفرنیا برای حضور در مجلس نمایندگان رأی آورد. 

کرسی سنا در یوتا به جمهوری‌خواهان رسید

«مایک لی» جمهوری‌خواه با پیروزی بر رقیب مستقل خود «اوان مک‌مالین»، بار دیگر کرسی سنا در ایالت یوتا را به دست آورد.

نظرسنجی: اکثر رای‌دهندگان نمی‌خواهند بایدن در سال ۲۰۲۴ نامزد شود

بر اساس نتایج اولیه نظرسنجی ملی که توسط ادیسون ریسرچ برای سی‌ان‌ان و سایر شبکه‌های خبری انجام شده، بیش از دو سوم از رای‌دهندگان نامزدهای مجلس نمایندگان آمریکا نامزدی جو بایدن برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۴ را نمی‌خواهند. 

 آخرین نتایج انتخابات کنگره آمریکا

 تا ساعت ۱۰ صبح به‌وقت تهران، در رقابت بر سر مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواهان ۱۹۶ و دموکرات‌ها ۱۶۸ کرسی به‌دست آورده‌اند.

 دموکرات‌ها با ۴۸ کرسی در رقابت سنا در برابر ۴۷ کرسی جمهوری‌خواهان پیش هستند. 

کرسی سنا در ایالت کلیدی «پنسیلوانیا» به دموکرات‌ها رسید 

دموکرات‌ها با پیروزی جان فترمن بر مهمت اوز نامزد جمهوری‌خواه مورد حمایت ترامپ،کرسی کلیدی سنا را در پنسیلوانیا به دست آوردند.

هنوز  شش کرسی دیگر از جمله در ایالت‌های کلیدی جورجیا و آریزونا باید تعیین تکلیف شود تا مشخص شود چه حزبی اکثریت سنا را کسب کرده است.

نزدیک شدن رقابت برای کرسی سنا در ایالت کلیدی نوادا

در رقابت سنا در ایالت کلیدی نوادا، لاکسالت نامزد حزب جمهوری‌خواه فاصله خود را با کورتز ماستو نامزد دموکرات کاهش داده است. 

 جمهوری‌خواهان همچنان با اختلاف پیشتاز در مجلس نمایندگان

 تا ساعت ۱۲ ظهر به‌وقت تهران، در رقابت بر سر مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوری‌خواهان ۱۹۸ و دموکرات‌ها ۱۷۳ کرسی به‌دست آورده‌اند. جمهوری‌خواهان برای خارج کردن اکثریت این مجلس از دست دموکرات‌ها به ۲۱۸ کرسی نیاز دارند. 

اعلام پیروزی زودهنگام جمهوری‌خواهان در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا

«کوین مک‌کارتی» رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در حالی که هنوز شمارش آرا در جریان است، حزب خود را پیروز انتخابات میان‌دوره‌ای این مجلس اعلام کرد.

رقابت شدید بر سر چهار کرسی سنا

هنوز تکلیف کرسی‌های سنا در چهار ایالت کلیدی جورجیا، ویسکانسین، آریزونا و نوادا برای تعیین تکلیف اکثریت این مجلس مشخص نشده است. بر اساس آمار پایگاه «ریِل کلیِر پالتیکس»:

در جورجیا ۹۶ درصد آرا شمرده شده و وارناک دموکرات با ۴۹.۲ درصد آرا از رقیب جمهوری‌خواه خود واکر با ۴۸.۷ درصد آرا پیش است. 

در ویسکانسین ۹۴ درصدآرا شمارش شده و جانسون جمهوری‌خواه با ۵۰.۵ درصد آرا از رقیب دموکرات خود بارنز که تاکنون ۴۹.۳ درصد آرا را به دست آورده، جلو است. 

در آریزونا بعد از شمارش ۶۷ درصد آرا، کِلی نامزد دموکرات‌ها با کسب ۵۲.۱ درصد آرا از مسترز جمهوری‌خواه که ۴۵.۸ درصد آرا را به دست آورده پیش است. 

در نوادا با شمارش ۸۰ درصد آرا، لاکسالت جمهوری‌خواه که از رقیب دموکراتش عقب بود، توانسته با کسب ۴۹.۹ درصد آرا در مقابل ۴۷.۲ درصد کورتز ماستو دموکرات از وی پیشی بگیرد. 

تاکنون جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها هر کدام ۴۸ کرسی در سنا را به خود اختصاص داده‌اند.

در سنای آمریکا به ۵۱ کرسی برای کسب اکثریت نیاز است و در صورت تساوی دو حزب (۵۰-۵۰) با توجه به حق رای کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا، دموکرات‌ها صاحب اکثریت خواهند شد.

پیش‌بینی رسانه آمریکایی از پیروزی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان 

شبکه ان‌بی‌سی نیوز بر اساس محاسبات خود پیش‌بینی کرده نتیجه نهایی انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا اختصاص ۲۲۰ کرسی به جمهوری‌خواهان و ۲۱۵ کرسی به دموکرات‌ها خواهد بود که با این حساب کنترل این مجلس برای دو سال آینده در اختیار حزب جمهوری‌خواه آمریکا قرار می‌گیرد.

۱۶:۲۰-آخرین نتایج انتخابات کنگره آمریکا

 به گزارش سی‌ان‌ان، در رقابت بر سر مجلس نمایندگان، جمهوری‌خواهان تا این لحظه ۱۹۹ و دموکرات‌ها ۱۷۸ کرسی به‌دست آورده‌اند.

 تاکنون جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها هر کدام ۴۸ کرسی در سنا را به خود اختصاص داده‌اند.

جمهوری‌خواهان: در انتخابات کنگره پیروز شدیم

«کوین مک کارتی» رهبر جمهوری‌خواهان در کنگره دقایقی پیش در کنفرانس خبری گفت: واضح است که ما کنگره را دوباره بدست آوردیم.

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها