امیدواری نخست وزیر عراق درباره تداوم میزبانی مذاکرات تهران - ریاض

نخست وزیر عراق ابراز امیدواری کرد در دوره نخست وزیری وی میزبانی از مذاکرات ایران و عربستان در بغداد ادامه یابد.

امیدواری نخست وزیر عراق درباره تداوم میزبانی مذاکرات تهران - ریاض

به گزارش روسیا الیوم، محمد شیاع السودانی در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود تصریح کرد که دولت متبوعش نشانه هایی از اهتمام به ادامه نقش بغداد برای تسهیل گفت وگو بین ریاض و تهران دریافت کرده است.

وی بدون اینکه جزئیات بیشتری در این باره افزود " از ما ادامه (این کار) خواسته شده است."

عراق تاکنون میزبان پنج دور از مذاکرات بین ایران و عربستان بوده است.

پیش از این نیز عبداللطیف رشید رئیس جمهوری عراق  گفت که عراق به میانجیگری بین عربستان و ایران ادامه می دهد و نشست ها ادامه دارد اما نتایج برعهده آنها است.

عراق محور تلاقی کشورهای منطقه

همزمان سایت میدل ایست نیوز نیز گزارش داد: بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، السودانی در این کنفرانس مطبوعاتی در بغداد تأکید کرد که به موجب برنامه دولت که در مجلس تصویب شده نقش عراق آن است که محور تلاقی کشورهای منطقه باشد و به این نقش ادامه خواهد داد و بهترین روابط را با کشورهای منطقه برقرار خواهد کرد.

وی گفت که برخی از مذاکراتی که پیش از این آغاز شده ادامه خواهد یافت و از همه طرف‌ها نشانه‌های مثبتی برای ادامه این روند دریافت کرده‌ایم و این روند در چند محور و در سطح دیدارهای رسمی بلندپایه انجام خواهد شد.

اختیارات کامل دولت در بحث خروج نیروهای خارجی

السودانی درباره موضوع خروج نیروهای خارجی از عراق گفت که به نخست‌وزیر اختیارات کامل داده شده تا از طریق وزارتخانه‌های مربوطه گفت‌وگوی فنی با ائتلاف بین‌المللی داشته باشد تا حجم نیاز به نیروهای ائتلاف و تعداد مستشاران و نیروهای آموزشی و سطح مبادله اطلاعات مشخص شود و پس از آن دولت تصمیم خواهد گرفت و همه نیروهای سیاسی به تصمیم دولت پایبند خواهند بود.

السودانی افزود که این روند بر اساس طرحی که برنامه‌ریزی شده ادامه خواهد یافت.

نیاز به اجماع برای انتخابات پیش از موعد

نخست وزیر عراق درباره برگزاری انتخابات پیش از موعد نیز تأکید کرد که تصمیم‌گیری در این باره در حوزه اختیارات مجلس است و دولت متعهد به فراهم کردن همه مقدمات لازم برای اجرای انتخابات است اما تصمیم سیاسی برای اجرای آن تابع توافق نیروهای سیاسی است.

وی همچنین تأکید کرد که دولت آماده برگزاری انتخابات استانداری‌ها تا ماه اکتبر سال آینده است چون در این باره خلأ قانون وجود دارد و درباره شوراهای استانداری قانون اجرا نشده است.

السودانی تأکید کرد که در این مدت تماس‌های بسیاری در سطح سران و در سطح دیپلماتیک بررسی شده و همه بر حمایت خود از عراق تأکید کرده‌اند و روش صریح عراق برقراری روابط متوازن با کشورهای عربی و کشورهای همسایه و کشورهای دوست بر اساس احترام متقابل است.

نخست وزیر عراق همچنین تأکید کرد که تمرکز دولتش بر تسریع در اجرای پروژه‌هایی خواهد بود که پیشرفت بیش از 70 درصد دارند که این شامل بسیاری بیمارستان‌ها و مدارس و جاده‌ها و پروژه های خط فاضلاب می‌شود.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها