میدل ایست آی بررسی کرد

چگونه قطع رابطه ایران و آلبانی به نفع اسرائیل تمام می‌شود؟

قطع روابط دیپلماتیک پس از آن صورت گرفت که تیرانا، تهران را به سازماندهی یک حمله سایبری بزرگ متهم کرد.

چگونه قطع رابطه ایران و آلبانی به نفع اسرائیل تمام می‌شود؟

جورجیو کافیرو؛ مدیر عامل موسسه تحلیلی گلف استیت یک شرکت مشاوره ریسک ژئوپولیتیک مستقر در واشنگتن است. علایق تحقیقاتی او شامل بررسی روند‌های ژئوپولیتیکی و امنیتی در شبه جزیره عربستان و خاورمیانه است. مقالاتی از او در سایت‌ها و نشریاتی، چون "نشنال اینترست" و "المانیتور" به طور منظم منتشر شده اند. او از همکاران انستیتو خاورمیانه است. او اغلب در برنامه‌های شبکه‌های خبری، چون "بی بی سی"، "الجزیره" و "تی آر تی" به عنوان مفسر و تحلیلگر شرکت می‌کند. او در ده‌ها نشست پشت در‌های بسته با مقام‌های عالی رتبه دولتی، سفرا و دیگر دیپلمات‌ها در بحرین، کویت، ایران، عراق، عمان، قطر، ترکیه و امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) شرکت داشته است. کافیرو از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ میلادی تحلیلگر در Kroll یک مشاور تحقیقاتی دقیق بود.

به گزارش میدل ایست آی، آلبانی روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده و دیپلمات‌های تهران را از تیرانا به دلیل حمله سایبری در تابستان امسال اخراج کرده است. این انشقاق ممکن است مبهم به نظر برسد، اما مهم است. این اولین شکاف دوجانبه دو کشور نبود.

در سال ۲۰۱۸ میلادی آلبانی سفیر ایران را به دلیل مسائل مرتبط با امنیت ملی شش سال پس از آن که "سالی بریشا" نخست وزیر وقت، "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور سابق ایران را با هیتلر مقایسه کرد اخراج نمود. با این وجود، حرکت هفته جاری آلبانی نشان دهنده تشدید آشکار خصومت هاست.

بنا به ادعای "ادی راما" نخست وزیر آلبانی ایران یک حمله سایبری بزرگ را علیه آن کشور در تاریخ ۱۵ جولای "سازماندهی" نمود و مورد "حمایت" قرار داد. راما به "شواهد غیرقابل انکار" اشاره کرد که تهران را با این حمله مرتبط می‌کند که خدمات دولتی آلبانی را مختل کرده و باعث درز اطلاعات دولتی ان کشور شد.

دولت ایران هرگونه دخالت داشتن در این موضوع را رد کرده است. متحدان آلبانی در ناتو ایران را محکوم کرده و با تیرانا اعلام همبستگی کرده اند. "آدرین واتسون" سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت:" ما به درخواست نخست وزیر راما برای پاسخگویی ایران به این حادثه سایبری بی‌سابقه می‌پیوندیم. ایالات متحده ایران را در قبال اقداماتی که امنیت متحد ایالات متحده را تهدید می‌کند و سابقه‌ای نگران کننده برای فضای سایبری ایجاد می‌نماید مسئول خواهیم دانست".

"جیمز کلورلی" وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که کشورش "در افشای اقدامات غیرقابل قبول ایران به آلبانی و دیگر متحدان اش می‌پیوندد".

حمایت از منافقین

روابط تهران و تیرانا به دلیل موافقت آلبانی در سال ۲۰۱۳ میلادی برای میزبانی از مجاهدین خلق (منافقین) یک گروه ضد نظام و تروریست تیره و تار شده است. این اقدام در بحبوحه فشار واشنگتن پس از شروع حمله شبه نظامیان طرفدار ایران به اعضای مجاهدین خلق (منافقین) در عراق صورت گرفت.

در سال ۲۰۱۲ میلادی دولت آمریکا این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف نمود. این گروه از آن زمان آلبانی را به خانه جدید خود تبدیل کرده است و زمینی را در خارج از پایتخت خریداری کرده و پایگاه خود را در ۲۴ کیلومتری تیرانا ایجاد کرده است. رسانه‌های ایرانی از تصمیم دولت آلبانی برای میزبانی نه تنها منافقین بلکه تحمل اقدامات ضد ایران آن گروه از سوی دولت البانی انتقاد کرده بودند.

رهبران منافقین از اردوگاه خود در نزدیکی تیرانا جایی که پس از دریافت رشوه توسط دولت اوباما و خارج شدن از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه امریکا از عراق نقل مکان کردند کارزار‌های سایبری شان را علیه ایران و کسانی که تصور می‌شود به اندازه کافی با حکومت ایران دشمنی ندارند سازماندهی می‌کنند.

"باربارا اسلاوین" کارشناس مسائل ایران در شورای آتلانتیک به "میدل ایست آی" می‌گوید آن سازمان هم چنین کنفرانس‌هایی را با حضور سیاستمداران راستگرای غربی برگزار می‌کند و در ازای آن مبالغ چشمگیری را به آنان می‌دهد تا از لزوم تغییر رژیم در ایران سخن بگویند.

دولت ایران نیز درصدد ضربه زدن به مجاهدین خلق (منافقین) در آلبانی بوده است. ایران آن سازمان را نماینده ایالات متحده می‌داند که هدف آن سرنگونی خشونت آمیز جمهوری اسلامی با حمایت طیف متنوعی از قانونگذاران و مقام‌های عالی رتبه دولتی در واشنگتن است.

سرنوشت توافق هسته‌ای

حمله سایبری ماه جولای تنها چند روز پیش از برگزار کنفرانس وابسته به مجاهدین خلق (منافقین) با عنوان "اجلاس جهانی ایران آزاد" در شهر مانز در غرب آلبانی رخ داد. این رویداد پیش‌تر به دلیل آن چه تهدید "تروریستی" خوانده شد به تعویق افتاده بود.

"سینا عضدی" مدرس دانشکده روابط بین الملل الیوت دانشگاه جورج واشنگتن به "میدل ایست ای" می‌گوید:" ایران به تلاش برای حمله به تجمعات مجاهدین خلق در داخل آلبانی متهم شده و این موضوع تاثیری منفی بر روابط بین تیرانا و تهران داشته است. من معتقد نیستم که تیرانا بر اساس دستورات واشنگتن عمل می‌کرد، اما شاید آنان نقشه دیگری در سر دارند".

به طور کلی، سیاست‌های آلبانی بیش‌تر به دلیل تمایل آن کشور برای تضمین یک اتحاد آهنین با واشنگتن بوده تا هر گونه تمایلی برای آسیب رساندن به ایران. "ووک ووکسانوویچ" پژوهشگر ارشد مرکز سیاست امنیتی بلگراد به "میدل ایست آی" می‌گوید:" آلبانی به طور مکرر از ایران برای معامله با ایالات متحده استفاده می‌کند و در عرصه سیاست خارجی آلبانی با امریکا و اسرائیل در یک اتحاد است". ووکسانوویچ افزود:"با این وجود، با میزبانی از مجاهدین خلق، آلبانی به طور غیرمستقیم در بازی‌های قدرت خاورمیانه درگیر شد".

اسرائیل مایل است بر روی اقدامات آلبانی برای تحکیم فشار بین‌المللی علیه تهران در بحبوحه ترس از احیای توافق هسته‌ای ایران سرمایه گذاری کند. "آوی پازنر" سفیر سابق اسرائیل در فرانسه و ایتالیا تیرانا را به دلیل داشتن "شجاعت قطع روابط خود با ایران" ستوده و از سایر کشور‌ها خواسته است که آلبانی را به عنوان "نمونه" ببینند والگوی خود قرار دهند.

در حالی که بسیار بعید است که اقدام آلبانی علیه ایران آمریکا را به تغییر مسیر در مورد توافق هسته‌ای سوق دهد جمهوری خواهان مطمئنا از این رویداد برای جلب حمایت از استدلال‌های خود علیه دیپلماسی با جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهند کرد.

در این روند آلبانیایی‌ها در واشنگتن امتیاز کسب خواهند کرد و فشار خود را برای کمک‌های قوی‌تر ایالات متحده به ویژه در حوزه امنیت سایبری تقویت خواهند نمود.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها