آمریکا: توافق با ایران باید منجر به پیشبرد امنیت ملی ما شود

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت توافق کشورش با ایران باید منجر به پیشبرد امنیت ملی واشنگتن شود.

آمریکا: توافق با ایران باید منجر به پیشبرد امنیت ملی ما شود

آنتونی بلینکن روز جمعه در نشست خبری با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در بروکسل درباره مذاکرات با ایران گفت: در هفته های گذشته توانستیم برخی از شکاف ها را پر کنیم.

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد: ایران نیز برخی خواسته‌های غیر برجامی اش را کنار گذاشت اما پاسخ اخیرش ما را به عقب برگرداند.

وی تصریح کرد: با این حال ما قرار نیست توافقی حاصل کنیم که الزامات حداقلی ما را برآورده نکند.

این مقام ارشد دولت بایدن ادامه داد: فقط توافقی را منعقد می کنیم که موجب پیشبرد امنیت ملی ما شود.

 وی بدون اشاره به زیاده خواهی های واشنگتن ادعا کرد اما آنچه شاهد بوده‌ایم به ‌نظر می‌رسد ما را به عقب ببرد و نه رو به جلو.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی دولت جو بایدن است، افزود: همچنان شکاف ها و اختلاف هایی وجود دارد. مذاکرات اما هنوز ادامه دارد.

این مقام کاخ سفید با بیان اینکه مذاکرات ادامه دارد، گفت که اکنون احتمال دستیابی به توافق  به اندازه گذشته به اندازه گذشته نیست.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا اضافه کرد  چنانچه توافقی با ایران حاصل نشود، بایدن به دنبال اطمینان از وجود گزینه های دیگری  برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای است.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در تداوم ادعاهای آمریکا علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران گفت که در حال بررسی پاسخ ایران هستییم و بایدن توافقی را که در راستای منافع ملی آمریکا نباشد، امضا نخواهد کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا با تکرار اظهارات روز گذشته خود مدعی شد که پاسخ ایران ما را در مسیر رسیدن به توافق قرار نمی‌دهد.

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید نیز روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری با تکرار ادعاهای همیشگی مبنی بر داشتن موضع اصولی آمریکا از ابتدای مذاکرات وین مدعی شد: اگر ایران آماده پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد ما نیز آماده انجام همان کار هستیم.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: ما برای تمام سناریوها، چه بازگشت به توافق هسته‌ای محقق شود و چه محقق نشود،  آماده هستیم. برخی از اختلافات و شکاف ها برطرف شده اند و برخی هنوز پابرجا هستند.

همزمان با این اظهارنظرهای مقامات آمریکایی، وزارت خزانه داری دولت بایدن در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم گیری واشنگتن بوده و کاخ سفید مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران است، یک شخص و ۴ شرکت را در ارتباط با ایران و در هراس از پیشرفت های صنعت پهپادی تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه،یک شرکت را به اتهام مشارکت در ارسال پهپادهای ادعایی برای بهره گیری روسیه در جنگ اوکراین تحریم کرده است.

این نهاد آمریکایی همچنین اعلام کرد که  سه شرکت و یک فرد را نیز در ارتباط با تحقیق، توسعه، تولید و تهیه پهپادها و قطعات پهپاد ایرانی از جمله پهپادهای شاهد تحریم کرده است.

برایان  نلسون معاون وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به اجرای دقیق تحریم‌های خود علیه روسیه و ایران و پاسخگو کردن  کسانی که از جنگ روسیه علیه اوکراین حمایت می‌کنند، متعهد است.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ۲۸ تیرماه امسال درباره ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین گفته بود: ما از نزدیک تحولات را دنبال خواهیم کرد. تمام تحریم های ما همچنان درحال اجرا هستند و هرگونه معامله ای  با ایران در زمینه پهپادها شامل تحریم های ما و همچنین تعدادی از کشورها در سراسر جهان خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات‌ها به پایتخت‌ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست‌های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۰ شهریور ماه (اول سپتامبر) از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها به هماهنگ کننده خبر داد و گفت: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد. متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند و به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    هیچ نوع توافقی با حکومت ایران امنیت ملی ایالات متحده آمریکا را تأمین نکرده و نمی کند! حکومت ایران راه خود را برای رسیدن به هدف طی می کند! برجام توافقی است که محدودیت های صادراتی و وارداتی و برخی محدودیت پولی و بانکی ایران را رفع می کند وگرنه محدودیتی برای استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی برای ایران ایجاد نمی کند! از نکات قابل تأمل و تعجب اینست که بین دو کشوری که سالهاست قطع رابطه سیاسی و دیپلماتیک صورت گرفته و قریب ۴۴ سال خصومت وجود دارد چگونه می توان با حسن نیت توافق پایدار ایجاد کرد؟!!! امری که غیر ممکن است!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها