نطق آتشین بایدن و فرجام انتخابات میاندوره ای آمریکا

رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی اخیر خود تلاش کرد تا با حمله به ترامپ و هوادارانش احتمال پیروزی دموکرات ها در انتخابات ۲۰۲۲ را افزایش دهد هر چند که مشخص نیست سود دمیدن بر آتش جناح بندی های سیاسی بر زیان آن بچربد.

نطق آتشین بایدن و فرجام انتخابات میاندوره ای آمریکا

 این روزها که زمزمه های تک دوره ای شدن ریاست جمهوری جو بایدن کمتر از حزب دموکرات به گوش می رسد، او پنج شنبه شب (۱۰ شهریور) در نطقی کم سابقه تلاش کرد تا با ایجاد دو قطبی میان خود و دونالد ترامپ، از "موفقیت ۲۰۲۰" در انتخابات ۲۰۲۲ هزینه کند.

بایدن کمی بیش از دو ماه مانده به انتخابات میان دوره‌ای کنگره، دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین و هوادارانش را به تلاش برای تضعیف نظام مردمسالاری این کشور متهم کرد و افزود که حزب جمهوری خواه تحت تسلط و راهبری ترامپ و یا بیمناک از اوست.

بایدن هشدار داد که مردمسالاری آمریکایی توسط نیروهای جمهوری خواه وفادار به ترامپ و "باور افراطی" بازگرداندن عظمت گذشته به آمریکا که آتش خشونت سیاسی را به منظور دستیابی به قدرت با هر هزینه‌ای شعله ور می‌سازند، در معرض خطر بزرگی قرار دارد.

وی گفت: خشونت سیاسی و افرادی که به انتخابات اعتقادی ندارند مردمسالاری را هدف حمله و تهاجم قرار داده اند. ترامپ و جمهوری خواهان که به بازگرداندن عظمت به آمریکا باور دارند، نمایندگان گونه‌ای از افراط گرایی هستند که اساسی ترین بنیادهای جمهوری ما را تهدید می‌کنند.

بایدن تاکید کرد که همه یا حتی بیشتر جمهوری خواهان به این باور تندروانه اعتقاد ندارند.

ترامپ ساعاتی بعد در واکنش به این سخنان با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی اش (تروث)، نوشت: او باید دیوانه یا دچار زوال عقل شده باشد. اگر بایدن نمی خواهد آمریکا را دوباره قدرتمند کند، پس نباید این کشور را نمایندگی کند.

به نظر می رسد که بایدن اعلام نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ را قطعی دانسته و تلاش می کند از هم اکنون با تکرار دو قطبی ۲۰۲۰، احتمال پیروزی دموکرات ها در انتخابات میاندوره ای را افزایش دهد. نظرسنجی اخیر کالج سیِنا و و روزنامه نیویورک تایمز نشان می دهد که اگر انتخابات ۲۰۲۴ امروز برگزار شود، ۹۲ درصد دموکرات ها از میان بایدن و ترامپ، به رئیس جمهوری کنونی رای خواهند داد.

فراز حمله به مردمسالاری در سخنرانی بایدن نیز بازتاب دهنده دغدغه امروزی افکار عمومی آمریکاست.

اکثریت پاسخ دهندگان دموکرات و جمهوریخواه نظرسنجی تازه دانشگاه "کوئینی پیاک" گفته‌اند که از دید آنان نظام مردمسالاری آمریکا در معرض خطر فروپاشی قرار گرفته است.

۶۷ درصد از پرسش شوندگان هوادار ۲ حزب اصلی آمریکا، این موضوع را مطرح کرده‌اند که (این خطر) نسبت به ژانویه ۹ درصد افزایش یافته است. ۷۲ درصد پاسخ دهندگان متمایل به دمکرات‌ها، ۷۰ درصد از جمهوری خواهان و ۶۹ درصد از افراد بدون گرایش و وابستگی حزبی نیز همین نظر را ابراز کرده اند.

رئیس جمهوری کنونی آمریکا با طرح حمله حامیان ترامپ به مردمسالاری تلاش می کند تا سلف خود را عامل تضعیف دموکراسی در این کشور معرفی کند.

با این حال نباید بی اعتباری حاکمیت آمریکا نزد بخش گسترده ای از رای دهندگان به خصوص جمهوریخواهان هوادار ترامپ را نادیده گرفت. پس از انتخابات جنجالی ۲۰۲۰ و اعلام پیروزی جو بایدن و در حالیکه دغدغه های حامیان ترامپ در مورد سلامت انتخابات پاسخ قانع کننده ای نیافته، نتایج جدیدترین نظرسنجی مشترک موسسه افکارسنجی انگلیسی یوگاو و نشریه اکونومیست نشان می دهد که ۴۳ درصد آمریکایی ها معتقدند ظرف ۱۰ سال آینده در این کشور جنگ داخلی رخ می دهد.

در میان طرفداران سرسخت حزب دموکرات و مستقلین این رقم به ۴۰ درصد کاهش یافته و ۵۶ درصد جمهوریخواهان دو آتشه به رخ دادن جنگ داخلی ظرف ده ساله آینده تا حدی باور دارند.

به نظر ۶۵ درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی، ظرف ۱۰ سال اخیر خشونت سیاسی در آمریکا افزایش یافته و ۶۲ درصد نیز باور دارند که در چند سال آینده نیز بیشتر خواهد شد.

لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی پیشتر از استانداردهای دوگانه در برخورد با ترامپ انتقاد کرده و هشدار داده بود که اگر رئیس‌جمهوری پیشین به اتهام خروج اسناد محرمانه و فوق سری از کاخ سفید و کشف آنها در اقامتگاهش محکوم شود، در خیابان‌های این کشور شورش می شود.

به نظر می رسد مانور سیاسی بایدن با مخاطرات جدی روبرو باشد و بیم آن می رود که نواختن مداوم ترامپ و حامیانش و دو قطبی کردن انتخابات آتی نتایجی غیرمنتظره در پی داشته و شکنندگی دموکراسی آمریکایی را افزایش دهد.

انتخابات میاندوره‌ای ۱۷ آبان امسال برای گزینش ۴۳۵ نماینده مجلس، ۳۵ سناتور، ۳۹ فرماندار و شماری زیادی از مقام‌های محلی و ایالتی در سراسر آمریکا برگزار می‌شود.

هم اکنون جمهوریخواهان ۵۰ کرسی و دموکرات‌ها و مستقلین نیز ۵۰ کرسی سنا را در اختیار دارند. با افزوده شدن معاون رئیس جمهور، اکثریت این نهاد قانونگذار در دست دموکرات‌ها قرار دارد.

گرچه پیش بینی می‌شود که جمهوریخواهان کنترل مجلس نمایندگان را در انتخابات ۲۰۲۲ در دست گیرند، اما احتمال تکرار چنین موفقیتی در انتخابات سنا با توجه به عملکرد کم فروغ جمهوریخواهان تازه کار در ایالت‌های رقابتی مانند آریزونا، جورجیا، اوهایو و پنسیلوانیا کمرنگ شده است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها