مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

کشور‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای با پیشنهاد اتحادیه اروپا موافقند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از موافقت کشور‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای با پیشنهاد اروپا درباره برجام خبر داد.

 کشور‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای با پیشنهاد اتحادیه اروپا موافقند

«جوزپ بورل» در مصاحبه با شبکه خبر ملی تی وی ایی اسپانیا، گفت که اکثر کشور‌هایی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران مشارکت دارند، با پیشنهاد اتحادیه اروپا که هدف آن حفظ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، موافق هستند.

به گزارش رویترز، بورل در بخشی از مصاحبه خود گفت: «اکثر کشور‌ها موافق هستند، اما من هنوز پاسخی از آمریکا ندارم و انتظار دارم این هفته دریافت کنم.»

بورل پیشتر گفته بود که پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا در توافق هسته ای را معقول می‌داند و اکنون مجدد اعلام کرد: «ایران چند تعدیل در پیشنهاد اتحادیه اروپا درخواست کرده است که البته علنی اعلام نشد، اما نتیجه ۱۶ ماه مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران با اتحادیه اروپا است.»

 

بامداد امروز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همگام با دیگر مقامات آمریکایی مدعی شد که ایران عامل تعویق مذاکرات برجام است. وی مدعی شد واشنگتن رویکرد مثبتی را نسبت به مذاکرات با ایران در پیش گرفته است و همچنان مسائل باقی مانده‌ای در مذاکرات با ایران وجود دارد که بایستی آن‌ها را بررسی کرد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی شب گذشته بار دیگر ادعا‌ها علیه برنامه هسته‌ای کشورمان را تکرار کرد و مدعی شد: «تاکنون ایران به ما توضیحات فنی در خصوص منشأ بسیاری از آثار اورانیوم کشف شده از تأسیسات هسته‌ای را نداده است.»

آخرین دور مذاکرات پس از پنج ماه وقفه در اوایل ماه اوت در وین پایتخت اتریش برگزار شد و اتحادیه اروپا متن نهایی پیش نویس تصمیم را در اوایل هفته گذشته ارائه کرد. در همین حال، آمریکا در روز‌های اخیر تلاش کرده به تل‌آویو اطمینان دهد با دادن امتیاز به ایران موافقت نکرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم می‌گوید ایران در زمان مقرر به پیشنهادات طرف اروپایی پاسخ داده، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است. او پیشرفت طرف‌ها در مذاکرات را خوب ارزیابی کرد و گفت: «با این حال، مذاکرات یک مجموعه است و باید روی همه موضوعات مرتبط با مذاکره توافق شود و تا زمانی که این امر انجام نشود نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیدیم».

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها