پیشنهاد وزیر دفاع ترامپ برای افزایش مدت خدمت سربازی در تایوان

پیشنهاد مارک اسپر، وزیر دفاع سابق آمریکا به تایوان به منظور سه برابر کردن خدمت اجباری سربازی در این جزیره و رساندن آن به حداقل یک سال، نظرات را در مورد این جزیره دچار چند دستگی کرده است.

پیشنهاد وزیر دفاع ترامپ برای افزایش مدت خدمت سربازی در تایوان

به نوشته روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست، در حالی که برخی می‌گویند بیشتر کردن مدت خدمت سربازی اجباری در تایوان از چهار ماه به یک سال، در مواجهه با آنچه تهدیدهای نظامی از سوی چین خوانده می‌شود، برای این جزیره "مهم و ضروری" است،‌ دیگران بر این باورند که این مساله دشواری‌هایی در پی دارد چون تایوان را برای آموزش و تامین نیروی انسانی دچار مشکل می‌کند.

همچنین این نگرانی وجود دارد که جوان‌های تایوانی که بر اساس مطالعات منبع حمایتی برای دولت تسای اینگ ون، رئیس جمهوری این جزیره هستند، ممکن است از حمایت خود دست بکشند.

مارک اسپر که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ وزیر دفاع بود، اخیرا در راس هیاتی سه نفره از سمت شورای آتلانتیک به تایوان رفت. وی سه‌شنبه گذشته در نشست خبری مساله بیشتر کردن مدت زمان خدمت اجباری سربازی را برای کمک به تایوان به منظور آمادگی در مواجهه با حمله‌ای بالقوه از سوی پکن مطرح کرد.

پکن، تایوان را بخشی از قلمروی خود می‌داند و حتی گفته که اگر وادار شود، با زور هم آن را تحت حکمرانی خود می‌آورد و با هرگونه تلاش برای جدایی‌طلبی و حمایت نظامی از این جزیره به ویژه از سوی آمریکا مخالف است.

اسپر گفته بود:‌ بر این باورم که تایوان به خدمت سربازی طولانی‌تر و سختگیرانه‌تری نیاز دارد. این بدان معناست که پسران و دختران جوان تایوانی حداقل یکسال در ارتش کشورشان خدمت کنند.

در حال حاضر، تنها مردان تایوانی بالای ۱۸ سال باید یک دوره اجباری در ارتش بگذرانند که نتیجه سیاست دولت تایپه در سال ۲۰۰۳ برای ایجاد یک نیروی داوطلبانه تا سال ۲۰۱۷ برای جایگزینی نظام وظیفه است. سیستم خدمت اجباری موقت برای تقویت نیروی داوطلب محفوظ مانده است.

زنان ملزم به انجام خدمات اجباری نیستند، اما می‌توانند انتخاب کنند که به خدمت داوطلبانه بپیوندند.

خدمت سربازی اجباری در ابتدا به دو سال افزایش یافت، اما این مدت در سال ۲۰۰۸ به نصف رسید و در سال ۲۰۱۷ به چهار ماه کاهش یافت که به این معنی بود که سربازان وظیفه مجبور به گذراندن وقت در یگان‌های میدانی نیستند.

اسپر همچنین از تایوان خواست تا بودجه دفاعی خود را برای رسیدگی به چالش‌هایی از سوی ارتش آزادی‌بخش خلق چین افزایش دهد.

هزینه‌های دفاعی سالانه تایون روی حدود دو درصد از تولید ناخالص داخلی مانده است.

"چیه چونگ"، محقق ارشد در بنیاد ملی سیاستگذاری و اندیشکده حزب اپوزیسیون کومینتانگ تایوان گفته که به ندرت دولتی در جهان قادر است بودجه دفاعی خود را که بیشتر مخارج سالانه آن را تشکیل می‌دهد، تامین کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها