در اولین مصاحبه پس از کناره‌گیری

مرکل: هرگز در برابر پوتین "ساده لوح" نبودم/ بازدارندگی نظامی تنها زبانی است که او می‌فهمد

صدراعظم سابق آلمان در اولین مصاحبه خود پس از کناره گیری از قدرت با بیان این که هرگز در برخورد با رئیس جمهور روسیه "ساده لوح" نبوده، گفت: اقدام نظامی تنها زبانی است که پوتین می‌فهمد!

مرکل: هرگز در برابر پوتین "ساده لوح" نبودم/ بازدارندگی نظامی تنها زبانی است که او می‌فهمد

آنگلا مرکل در این مصاحبه که نزدیک به شش ماه پیش پس از کناره‌گیری از قدرت انجام داد، از سیاست‌های خود درباره روسیه دفاع کرد و گفت که " به خاطر اتکای کشورش به دیپلماسی برای جلوگیری از جنگ در اوکراین نیازی به عذرخواهی نمی‌بیند."

مرکل گفت: این نقض عینی همه قوانین بین‌المللی و هر چیزی است که به ما در اروپا اجازه می‌دهد در صلح زندگی کنیم. اگر به قرن‌ها برگردیم و بحث کنیم که کدام قسمت از سرزمین باید متعلق به چه کسی باشد، آن وقت فقط جنگ خواهیم داشت. این به هیچ وجه یک گزینه نیست.

این سیاستمدار برجسته ۶۷ ساله در مصاحبه خود که از شبکه خبری "فونیکس" پخش شد، گفت: "دیپلماسی صرفا به این دلیل که کارساز نبوده، اشتباه نیست."

او گفت: با این حال، این اعتقاد را نداشتم که می توان پوتین را با وعده‌های تجاری به دست آورد. بازدارندگی نظامی تنها زبانی است که او می‌فهمد.

مرکل از نشست سال ۲۰۰۷ در سوچی روسیه یاد کرد. پوتین با آگاهی از بیزاری مرکل از سگ ها، سگ خود را تشویق کرد تا به صدراعظم آلمان نزدیک شود. پوتین به او گفت که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی "بدترین رویداد قرن بیستم" بوده است. مرکل پاسخ داد که برای او، به عنوان فردی که در آلمان شرقی کمونیستی بزرگ شده است، سقوط دیوار برلین به این معنی است که او می تواند زندگی خود را در آزادی سپری کند. او گفت که از قبل آشکار بود که یک "اختلاف بزرگ" وجود دارد. او گفت که پوتین از مدل غربی دموکراسی متنفر بود و می خواست اتحادیه اروپا را "ویران کند".

مرکل همچنین حمایت خود را از تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه پس از الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ و تلاش‌های آلمان و فرانسه برای حفظ توافق صلح مینسک اعلام کرد.

 وی تاکید کرد که توافقنامه صلح مینسک در سال‌های ۲۰۱۴ - ۲۰۱۵ در زمان خودش بهترین گزینه برای پایان دادن به درگیری‌ها در شرق اوکراین بین جدایی طلبان طرفدار روسیه و نیروهای اوکراینی بود. این روند صلح تا حدودی آرامش را به وجود آورد و به اوکراین ۷ سال فرصت داد تا دموکراسی و ارتش خود را تقویت کند.

مرکل افزود:  اگر ناتو به آن‌ها عضویت می‌داد، پوتین می‌توانست «خسارت عظیمی در اوکراین» ایجاد کند. همانطور که کمتر از شش ماه پس از این اعلامیه در بخارست به گرجستان حمله کرد و اولین جنگ اروپا را در قرن بیست و یکم آغاز کرد.

سقوط دیوار برلین به این معنی است که او می تواند زندگی خود را در آزادی سپری کند. او گفت که از قبل آشکار بود که یک "اختلاف بزرگ" وجود دارد. او گفت که پوتین از مدل غربی دموکراسی متنفر بود و می خواست اتحادیه اروپا را "ویران کند"

مرکل همچنین از مسائل فساد سیستماتیک در اوکراین به عنوان دلایلی برای جلوگیری از عضویت آنها یاد کرد و گفت: «رئیس‌جمهور زلنسکی شجاعانه با فساد مبارزه می‌کند، اما در آن زمان، اوکراین واقعاً کشوری بود که توسط الیگارشی‌ها اداره می‌شد، و بنابراین نمیشد گفت «باشه، فردا آنها را به ناتو خواهیم برد». "این اوکراینی نبود که ما  امروز می شناسیم. این اوکراینی بود که از نظر سیاسی بسیار بسیار تقسیم شده بود. یک دموکراسی باثبات نبود. و وقتی کشوری را به عضویت ناتو می‌پذیرید - و برنامه اقدام عضویت مقدمه آشکار آن است - باید بدانید که در آن صورت ما آماده‌ایم که در صورت حمله از چنین کشوری واقعا دفاع کنیم. " ثانیاً، من بسیار مطمئن بودم که پوتین اجازه نخواهد داد این اتفاق بیفتد. از دیدگاه او، این یک اعلان جنگ بود.

مرکل گفت که توافق مینسک - توافقی در سال ۲۰۱۴ که او به واسطه کمک کرد تا درگیری بین نیروهای دولتی و جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه را کاهش دهد - اگرچه برای اوکراینی‌ها کاملاً خوشایند نیست، اما زمان مهمی برای اوکراین خرید. او گفت: "این توافق مورد ستایش، تایید و استقبال اتحادیه اروپا قرار گرفت. این توافق در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد گنجانده شده است، بنابراین ماهیت حقوق بین الملل را دارد." در آن زمان، آرامش را به ارمغان آورد و به عنوان مثال، به اوکراین زمان زیادی، هفت سال داد تا به آنچه امروز است، تبدیل شود.»

مرکل پذیرفت که می‌توانست پاسخ سخت‌تری به الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ داده شود، اما گام‌های جدی برداشته شده است. او به حذف روسیه از گروه هشت (کشورهای صنعتی پیشرو) و تصریح ناتو مبنی بر اینکه اعضا ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف دفاع می کنند، اشاره کرد و گفت که در پایان دوره صدراعظمی او، واضح بود که روسیه در جهت درگیری حرکت می کند. و اینکه روسیه با مذاکرات فرمت نرماندی [بین آلمان، فرانسه، اوکراین و روسیه] به پایان رسید.

صدراعظم سابق همچنین به طور خلاصه به خط لوله جنجالی نورد استریم ۲ اشاره کرد تا عمدتاً از تصمیم ایالات متحده برای تحریم نهادها به دلیل مشارکت آنها در پروژه گاز انتقاد کند.او گفت: اساساً ما را به‌عنوان متحد تحریم کردند، زیرا یک عقیده سیاسی متفاوت بود. "آنچه ما آموخته ایم این است که پوتین به اوکراین حمله کرد حتی اگر نورد استریم ۲ هنوز عملیاتی نشده بود. بنابراین او منتظر نشد،  این یک هدف ژئوپلیتیکی بود با توجه به نزدیکی روسیه به اروپا، از نظر سیاسی غیرممکن است که با یکدیگر تجارت نکنیم. با این حال، او این باور را رد کرد که فکر می کرد امکان تغییر روسیه از طریق تجارت وجود دارد.

مرکل در پاسخ به این سوال که چقدر می‌توانست برای جلوگیری از تشدید تنش با روسیه انجام دهد، گفت: «من خودم را به خاطر تلاش نکردن به اندازه کافی سرزنش نمی‌کنم. "من به اندازه کافی تلاش کردم. این یک غم بزرگ است که موفق نشدم. فکر نمی‌کنم که بخواهم بگویم چیزی اشتباه بوده است و به همین دلیل انگیزه‌ای برای عذرخواهی ندارم".

مرکل در مورد حمله روسیه به اوکراین هم مدعی شد: "هیچ توجیهی برای هر جنگ «وحشیانه و غیرقانونی» وجود ندارد. ولادیمیر پوتین(رئیس جمهور روسیه) اشتباه بزرگی مرتکب شد."

صدر اعظم سابق آلمان هشدار داد: پوتین می‌خواهد اروپا را نابود کند و اکنون بسیار اهمیت دارد که چیزی که الان بسیار مهم است اتحاد اروپا است.

وی با تاکید بر اینکه به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین احترام می‌گذارد، مدعی شد: "شجاعت و اراده سربازان اوکراینی که برای کشورشان می‌جنگند شگفت انگیز است".

مرکل همچنین گفت: "هیچ راهی برای اجتناب از تعامل با پوتین وجود ندارد؛ زیرا روسیه هم مثل چین، بزرگتر از آن است که نادیده گرفته شود. ما باید راهی برای همزیستی با وجود همه اختلافاتمان پیدا کنیم."

وی در مورد گزینه پاسخ نظامی به حمله روسیه به اوکراین مدعی شد: "این تنها زبانی است که پوتین آن را می‌فهمد."

مرکل مسئولیت عدم سرمایه گذاری در زمینه تجهیز ارتش آلمان را رد کرد و به طور غیرمستقیم حزب سوسیال دموکرات (که اولاف شولتس، صدراعظم فعلی عضو آن است) را مقصر دانست که در ائتلاف مسیحی مرکل در دولت قبلی آلمان شریک بود.

مرکل گفت: "اکنون بسیار خوشحالم که بالاخره تصمیم گرفتیم پس از اینکه تمام دنیا پهپادهای مسلح دارند، ما هم برخی از آنها را نیز بخریم".

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    1

    دیکتاتورها فقط زور میگویند وزور میشنوند

  • شهرام.ر
    0

    زنی با شهامت که به دنیا نشان داد که می‌توان سیاستمدار بود و دروغ نگفت .(قابل توجه باصطلاح سیاستمداران وطنی که اگرچه از سیاست هیچی حالی‌شون نیست ولی دروغ میگن لالیگا .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها