آمریکا: ایران با حسن‌نیت رفتار کند توافق دست‌یافتنی است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه از تلاش های آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مسائل پادمانی در خصوص ایران حمایت می کنیم، با تکرار ادعاها درباره مذاکرات وین، باز هم توپ را به زمین ایران انداخت و مدعی شد به تلاش‌ها برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام ادامه می‎‌دهیم.

آمریکا: ایران با حسن‌نیت رفتار کند توافق دست‌یافتنی است

ند پرایس عصر سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نشست شورای حکام آژانس بین المللی اتمی و گزارش اخیر این آژانس در مورد ایران گفت که در زمینه تصمیم گیری آمریکا در این نشست گزارشی برای اعلام ندارد اما واشنگتن از تلاش های آژانس بین المللی انرژی اتمی و شخص دبیر کل درباره لزوم ارتباط با ایران جهت حل مسایل موجود پادمانی در این کشور حمایت می کند.

وی ادعا کرد ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی دارای نگرانی های مشترکی هستیم و کاملا به آژانس اطمینان و اعتماد داریم. همانطور که در گذشته اعلام کردیم، ایران باید بدون تاخیر بیشتر با آژانس کاملا همکاری کند.

وی اضافه کرد که از آنجایی که این گزارش به صورت عمومی اعلام نشده است، نمی توانیم اظهار نظر بیشتری در خصوص آن داشته باشیم اما به همکاری نزدیک با متحدان و شرکای خود جهت تضمین اقدام متناسب این شورا در پاسخ به گزارش مدیرکل ادامه خواهیم داد.

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم هراس آمریکا از پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مدعی شد هدف ما همچنان محدود کردن برنامه هسته ای ایران بر اساس تعهدات برجام است و به همین دلیل به تلاش ها برای بازگشت متقابل به پایبندی مشترک به برجام ادامه می دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به زیاده خواهی های واشنگتن در مذاکرات وین، در تداوم ادعاهایش ادامه داد ما و متحدان اروپایی خود واضح اعلام کرده ایم که آماده ایم تا توافقی مذاکره شده در وین برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام را به سرعت به پایان برسانیم.

وی بار دیگر توپ را به زمین ایران انداخت و ادعا کرد اما در نهایت این بر عهده ایران است تا خواسته هایی که فراتر از برجام هستند را کنار بگذارد و با حسن نیت  مذاکره کند؛ این تصمیمی است که تنها ایران می تواند آن را اتخاذ کند.

ند پرایس مدعی شد اگر ایران این تصمیم سیاسی را اتخاذ کند و با حسن نیت در مورد برجام مذاکره کند، توافق همچنان در دسترس خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات برجام ادعا کرد:  پیگیری بازگشت به پایبندی مشترک به برجام همچنان سیاست ما است تا زمانی که این کار در راستا منافع ملی ما باشد. 

وی با تکرار ادعاهای آمریکا درباره پیشرفت های برنامه هسته ای ایران مدعی شد که زمان گریز هسته ای ایران کاهش یافته است به گونه ای که ما و متحدان مان در سراسر جهان از آن راضی نیستیم.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه شنبه به وقت محلی  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکرات وین با بن بست روبرو شده است، گفت:اظهاراتی که برخی مقامات آمریکایی با طراحی و یا پاسخ به پویایی های داخلی خود مطرح می‌کنند، ملاک ما برای اظهارنظر نیست.

وی افزود: اصولا در حوزه مذاکرات وین کنش ما کاملا روشن است و واکنشی به اظهاراتی که با مصارف داخلی بیان می‌شود نداریم. آنچه برای ما مهم است پیام‌هایی است که از مجاری مرسوم بین ما و آمریکا در حال رفت و برگشت است و ایران در آن مسیر ابتکارات خود را ارائه کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد: رفت و برگشت‌هایی بوده، البته متأسفانه ایالات متحده تا کنون پاسخ‌های مورد انتظار را نداده است. اگر آمریکا از تذبذب در رفتار فاصله بگیرد و تصمیم سیاسی را بگیرد و اعلام کند، قطعا بن بستی نه تنها وجود ندارد، بلکه می‌توان گفت درصد باقیمانده از توافق را نهایی کرد. الان مکث در گفت‌وگوها به دلیل بی پاسخ گذاشتن ابتکاراتی است که ایران و اروپا دادند و باید ببینیم چه زمانی ایالات متحده می‌خواهد تصمیم خود را اعلام کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز در در مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس با بیان اینکه آمریکایی‌ها خیلی خوب می‌دانند اگر بخواهند به برجام برگردند باید چه کار کنند، گفت: عامل اصلی مکث در مذاکرات، نفع ایران برای برخورداری از مزایای کامل اقتصادی است.

وی در اجلاس داووس در گفتگو با فرید زکریا مجری سرشناس شبکه سی ان ان آمریکا گفت: چرا مساله قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا که قاعدتا مساله‌ای فرابرجامی است برای ایران در به نتیجه رسیدن مذاکرات حیاتی است؛ اگر بخواهم صادقانه بگویم چه چیزی باعث مکث در مذاکرات شده درخواست‌های و مطالبات اقتصادی ما در مسیر تجارت جهانی است و نباید مسئله را به یک موضوع تقلیل داد.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: در واقع موضوع قراردادن سپاه در لیست تروریستی آمریکا یک مسئله فرعی است که از طرف لابی اسرائیلی بزرگ‌نمایی شده و اولویت برای ما منافع ملت ایران است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.

 دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • 2

    چه خبر از برجام؟ / شرط دوباره آمریکا برای مذاکره

  • 2

    رهبری خطاب به دشمنان فرمودند یکی بزنید دو تا می‌خورید همه مشاهده کردند که یونان چند روز پیش یک کشتی جمهوری اسلامی ایران را متوقف کرد چند روز نگذشت که سپاه دو کشتی آنان را در آب‌های خلیج‌فارس توقیف کرد و حالا برای آزاد شدن این دو کشتی به التماس افتاده‌اند.

  • 2

    قدیم‌ها می‌گفتند زدی ضربتی، ضربتی نوش کن‌، ولی جمهوری اسلامی ایران هر ضربه دشمن را با دو ضربه جواب می‌دهد؛ یونانی‌ها یک کشتی نفتی ما را توقیف کردند در کمترین زمان دو کشتی آنان را توقیف کردیم.

  • 2

    رژیم صهیونیستی با ترور فرماندهان نظامی و دانشمندان هسته‌ای ایران از یک‌سو درصدد سرپوش گذاشتن بر شکست‌های خود در منطقه است و از سوی دیگر از آن برای فریب و اقناع افکار عمومی صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی استفاده می‌کند. تجربه ثابت کرده ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان به افزایش توان هسته‌ای و بومی‌‌سازی این فناوری و ترور فرماندهان نظامی کشور نیز به تقویت بنیه دفاعی جمهوری اسلامی منتهی شده است. اقدامات ایذایی این روزهای اسرائیل تنگناهای امنیتی این رژیم را بیشتر خواهد کرد.

  • 2

    دشمنان نظام اسلامی به خیال خام خود از این که برخی دانشمندان و نخبگان ما را به شهادت می‌رسانند مسرورند‌، اما نمی‌دانند که درخت تنومند اسلام ناب‌محمدی(ص) از ابتدا با خون‌های پاک شهیدان مستحکم شده و موجب خفت، خواری و اضمحلال دشمنان و رسوایی آنها شده است و همین خون‌های مقدس است که موجب پیشرفت روزافزون اسلام ناب در جهان شده و می‌رود تا ان‌شاءالله بساط ظلم و جور رژیم آل‌سعود یاور صهیونیسم را از جهان برکند.

  • ناشناس
    2

    ایران با حسن نیت رفتار کن اینقدر بدبین نباش تو باید اخلاق اسلامی خودت را ثابت کنی

  • ناشناس
    3

    به رغم اقدامات دولت خدمتگزار طی 9 ماه اخیر و موفقیت او در زمینه صادرات، کنترل تورم‌، پیروزی بر کرونا و... بدون این که این اقدامات را به برجام و FATF گره بزند‌، هنوز شاهدیم که عده‌ای معلوم‌الحال و غربگرا سخن آمریکا این دشمن ملت را تکرار می‌کنند که اگر برجام احیا نشود، جنگ می‌شود‌، برجامی که جز لاشه‌ای بی‌جان از آن باقی نمانده است! واقعاً برخی در حماقت و دل در گرو دشمن داشتن نمونه‌اند!

  • 7

    آمریکایی‌ها ادعای واهی کرده می‌گویند ایران مانع دستیابی به توافق در وین است. درحالی که واقعیت قابل رؤیت این است که آمریکا می‌خواهد زور بگوید ولی ایران و ایرانی تسلیم زور نخواهد شد. آمریکا چاره‌ای ندارد جز این که دست از یاوه‌گویی بردارد.

  • اصغر
    8

    منظور آمريكا از حسن نيت يعني ايران از همه خواسته هاي بر حقش كوتاه بيايد و بشود يك بره رام

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      آمریکا از ایران می خواهد به برجام سال ۲۰۱۵ بازگردد نه اینکه خواستار برجام جدید باشد!

  • ناشناس
    5

    جالب این خبر برای ماه های گذشته است که تیم رئیسی دید داره رکورد قیمت دلار می زند تورم هزاران درصدی تقدیم ملت کرد و بی ارزشترین پول تاریخ ایران می شود اخبار مرده قبل از ترک وین برای 2 ماه پیبش الان با سانسور کمتر دارند با نوعی اجبار روز در روزنامه همشهری ... عنوان می شود و رئیس مذاکره کننده سریع می رود اروپا تا شاید دلار 35هزار تومان نشود علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد در توییتی نوشت: «در ادامه رایزنی‌های اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی، امروز عازم اسلو شدم. گفت‌وگوهای جدی و سازنده پیرامون موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار این سفر است.»از اختلاف بر سر لغو تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران ایران به عنوان مانع اصلی در راه دستیابی به توافق برای احیای برجام یاد می‌شود.در صورتی که تحریم سپاه ربطی به اتم ندارد .وزیر خارجه می فرماید: در واقع موضوع قراردادشتن سپاه در لیست تروریستی آمریکا یک مسئله فرعی است/ اگر فرعی است چرا برجام امضا نمی کنی ن برای شما اصلی است همه دنیا علت شکست برجام تحریم سپا می دانند / چی شد نزدیک 1 سال بخاطر سپاه داریم مرگ برجام می بینیم الان یکبار حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس جمله بالا می گوید تحریم سپاه فرعی است کدام قبول کنیم منطق یا قدرت ایران دوستی یا نیابت دوستی / پول نفت برای ملت نیست یا نظام بدون پول نفت توان رب گوجه روغن نباتی نمی تواند به ملت بدهد اقتصاد بدون نفت یعنی روغن 50هزار تومانی شد 500هزار تومان یعنی 600درصد بیشتر یعنی الان 500هزار تومان اخر سال یک میلیون خواهد شد اقتصاد بدون نفت یعنی یک متخصص قلب معروف و جوان بجای جراحی برود کارگر ساختمان شود درآمدش صفر نمی شود؟ ایران بدون نفت هم یعنی بدتر از افغانستان چون ما 85میلیون جمعیت داریم نه سی میلیون جمعیت هیچ عاقلی کار احیای برجام یک روز با تاخیر انجام نمی دهد وقت طلا تر از طلاست الان روسیه قبر خودشو کند بجاش کشور های خلیج فارس ثروتمندتر شدن باارزشترین شرکت دنیا در عربستان است چون روسیه قبر خود را کند روسیه برای کشورهای نفتی عالی کار کرد اوکراین ویران شد بجاش ایران باید اباد شود روسیه نیم قرن تحریم می ماند پس بشتاب نظام وقت احیای برجام است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      این منفی دادن به یک صحبت حق خیلی عجیب است تو مغز شما آدمها گچ هم نیست داریم وضع کشور رو میبینیم دیگه روز به روز بدتر میشه منفی برای چی میدی احتمالا یه چیزی میزنی

    • محمد
      3

      ناشناس عزیز هم کلامی با عده ای مغز فندقی احساساتی اعصاب خودت رو بهم میریزه این از بدشانسی ماست که با این سبک مغزها یکجا زندگی می کنیم

    • ناشناس
      0

      احسنت اقا محمد لپ مطلب رو گفتید حرفی ندارم

  • ناشناس
    0

    مسئله اینه که ما حسن نیت نداریم و نمیخواهیم برجام عملی بشه چون کاسبان تحریم نمیخواهند مردم در اسایش زندگی کنند

  • ناشناس
    2

    سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا .... خودتی

  • iraj soltani
    2

    ایجاد زرادخانه ی هسته‌ای ایران پاسخ به کسانی که فقط زبان زور را می فهمند.در مورد کره ی شمالی هم هیچ غلطی نتوانستند بکنند.

  • 3

    استانداردهای دوگانه جهانی نسبت به رژیم صهیونیستی نگران کننده است

  • اسد
    1

    ایران دیگر توان مذاکره مثل گذشته رو نداره چون دولت فعلی یک دولت تحمیلی از طرف مجلس و شورای نگهبان است و پشتیبانه مردمی ندارد و این دولت فکر کرد اگر در آغوش روسیه و چین غش کند آنها ایران رو از این تنگنای اقتصادی عبور میدن ولی اولین خار شدن رو نصیب باقر سیسمونی کرد که پوتین اصلاً حاضر به ملاقات با او هم نشد حالا هم با تخفیف ویژه نفت خود را به چین می‌فروشد و به تازگی پتروشیمی ایران رو هم نابود کرده دومین کشوری که دست ایران رو تو حنا گذاشت و رفت هند بود که می‌خواست با سرمایه گذاری در بندر چابهار کالاهای خود را راه ایران ترانزیت کند هند هم رفت با کشورهای همسایه عربی و اسرائیل و از ریلی وارد مذاکره شد عراق هم مثل گذشته دیگر تحویلمون نمیگیره چون آنقدر دخالت‌های ایران رو در کشورش دید که عطای ایران رو به لقایش بخشید حالا ما موندیم و چهار کشور آویزون یمن و سوریه و لبنان و چند میلیون ساندیس خور که نفسشون از جای گرم بلند میشه جالب اینجاست که مردم به ساندیس خورها منفی میدن شاکی هم میشن پس بهتر هست جای نمک پاشیدن رو زخم مردم خموش باشید تا ما فقیر و بیچاره ها تمرکز کنیم برای عبور از گردنه های سخته پیش رو شما که حقوقتون سر ساعت به حسابتون واریز میشه نظر ندین خیلی بهتره

  • احدی
    2

    بزودی خبر جشن هسته ای ایران را خواهید شنید وپشیمانی شما غربی های متکبر وزورگو حاصلی برایتان نخواهد داشت ! ایرانی می تواند واین را در گذشته اثبات کرده است .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خخخ.چه میزنی؟

    • ناشناس
      1

      ناشناس وقتی توافق شد با به تو‌ و امثال تو کله گچیها میخندیم

  • مهدی
    0

    ملت باحالی داریم فقط از باد معده نظر میدن ، خوب تا عمو بایدن نخواد توافقی نمیشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      باد معده باحال بود و‌ درست خخخخ

  • ناشناس
    1

    یک کلام از مادر عروس

  • 1

    کوچولو دروغگویی کار خیلی بدی است

  • 1

    شرط عجیب سنای آمریکا برای بازگشت به برجام | ایران رابطه خود با چین را قطع کند! وقتی ما در رسانه های اعلام می کنیم مشکل ایران با امریکا و کشور های اروپایی از طریق برجام و مذاکرات وین حل نمی شود هیچ کسی هم توجهی نمی کنند.

  • 1


    پیشنویس قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی در شورای حکام علیه ایران باز هم هیچ غلطی نمی توانند بکنند

  • ناشناس
    1

    استاد فرافکنی آمریکاست در اوج بدهکاری و بد عهدی و کلاهبرداری تازه طلبکار هم میشود .تازه تو ایران از جانب غرب پرست ها حمایت هم میشه .

  • 1

    آمریکا چگونه مرگ را به جهان صادر می‌کند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها