درنگ ترکیه در آغاز عملیات در شمال سوریه/ عدم تکمیل آمادگی‌های نظامی و سیاسی؟

ترکیه بر آغاز عملیات نظامی جدید در شمال سوریه برای تکمیل ایجاد «منطقه امن» به عمق ۳۰ کیلومتر اصرار دارد اما به نظر می‌رسد در شروع این عملیات از خود درنگ نشان می‌دهد و در انتظار تکمیل آمادگی‌های سیاسی و نظامی به خصوص پس از موضع مخالف آمریکاست.

درنگ ترکیه در آغاز عملیات در شمال سوریه/ عدم تکمیل آمادگی‌های نظامی و سیاسی؟

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه در پیامی به مناسبت گذشت هزار روز از تحصن «مادرات و خانواده‌ها علیه تروریسم» در دیار بکر گفت: ترکیه کمربند امنیتی به عمق ۳۰ کیلومتر را تکمیل خواهد کرد و ما گام به گام برای تکمیل این کمربند در نوار مرزی با سوریه در سریع‌ترین زمان ممکن تلاش می‌کنیم.

اردوغان با انتقاد از حمایت امریکا از «یگان‌های مدافع خلق کُرد» که وی آن را گروهی تروریستی در سوریه توصیف کرد، گفت: کانون‌های تروریسم در شمال سوریه وجود دارد و در شمال شرق تا شمال غرب این کشور امتداد یافته اسست و متاسفانه کشورهای ناتو و در راس آن، ایالات متحده امریکا به ارائه انواع حمایت نظامی با تسلیحات و مهمات مختلف به آنها ادامه می دهد.

وی اظهار داشت: امریکا باید به مسئولیت خود عمل کند و اگر در مبارزه با تروریسم به وظیفه خود عمل نکند، ما به تنهایی این کار را خواهیم کرد، ترکیه برای مبارزه با تروریسم از هیچکسی اجازه نمی گیرد.

در همین رابطه، دو منبع دیپلماتیک و نظامی ترکیه درباره آمادگی‌ها برای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه به العربی الجدید گفتند: عملیات به تعویق نیفتاده است بلکه در مرحله کسب آمادگی‌های سیاسی و دیپلماتیک و نظامی و میدانی قرار داریم.

در مقابل، یک منبع مطلع در «ارتش ملی سوریه» (گروه‌های مخالف دولت سوریه) اظهار داشت: طرف ترکیه‌ای در نشست شب گذشته در منطقه حوار کلس در مرزهای سوریه و ترکیه به فرماندهان گروه‌های مسلح اطلاع داده که عملیات نظامی تا زمانی نامعلوم به تعویق افتاده است.

این منبع آگاه تاکید کرد: تعویق عملیات به شکل غافلگیرکننده بوده است به خصوص که یک روز پیش از آن، مناطق عملیات و مراحل آن مشخص شده و قرار بود در مرحله نخست شامل منطقه «سپر فرات» در حومه شمالی حلب تا منطقه «سرچشمه صلح: در شرق فرات باشد.

آمادگی‌های نظامی ترکیه در شمال سوریه ادامه دارد

یک منبع دیپلماتیک ترکیه در این باره به العربی الجدید گفت: آمادگی‌ها از حیث سیاسی و دیپلماتیک با قدرت در جریان است و تحرکات دیپلماتیک گسترده‌ای برای تامین پوشش سیاسی این عملیات نظامی از طریق ارتباط و تماس با طرف‌های ذیربط و در درجه نخست با روسیه و امریکا در حال انجام است و دستگاه دیپلماتیک ترکیه تلاش دارد از تحولات جاری جهانی نظیر جنگ روسیه و اوکراین و تحولات مربوط به عضویت سوئد و فنلاند در ناتو بهره‌برداری کند.

وی افزود: تماس با طرف امریکایی ادامه دارد و آنکارا شاهد درک مسکو درخصوص دلایل عملیات نظامی خود در شمال سوریه است به خصوص که روشن است مسکو راهبردهایی جدید در سوریه دارد که با تخلیه مواضع نظامی‌شان هویدا است.

اختلاف با امریکا درباره محدوده عملیات نظامی

این منبع دیپلماتیک ترکیه تاکید کرد: اختلاف با امریکا مربوط به عملیات نظامی نیست بلکه به اختلاف بر سر ابعاد و منطقه این عملیات نظامی است اما مطمئنا ترکیه خواهان عملیات تا عمق ۳۰ کیلومتری شمال سوریه است و از این خواسته خود عقب‌نشینی نخواهد کرد، این امر به معنای اضافه شدن عین عیسی و عین العرب به مناطق قبلی است؛ دو منطقه‌ای که امریکا اصرار بر عدم حضور آن در برنامه نظامی ترکیه دارد همچنین منطقه منبج که خارج از محدوده ۳۰ کیلومتری قرار دارد، نیاز به رایزنی و توافق دارد.

از سوی دیگر، یک منبع نظامی تُرک گفت: عملیات نظامی پس از تکمیل آمادگی‌های میدانی آغاز خواهد شد و پیش از کسب این آمادگی‌ها، اردوغان دستور آغاز عملیات را نخواهد داد و اکنون آمادگی‌ها با روند کُندتری در جریان است و احتمالا طی روزهای آتی شتاب گیرد و به هنگام تکمیل آمادگی‌ها، هر آن احتمال آغاز آن وجود دارد.

از سخنان این دو منبع ترکیه‌ای اینگونه برداشت می‌شود که آنکارا به تلاش‌های خود برای کسب چراف سبز برای این عملیات ادامه می دهد زیرا روشن است که مانع این عملیات نه روسیه بلکه امریکاست و آنکارا در پشت پرده به دنبال کسب موافقت امریکا از رهگذر پرونده‌های جنگ روسیه و اوکراین و عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و استفاده از این عملیات نظامی به عنوان برگه برنده‌ای در انتخابات آتی است.

ارتش ترکیه مواضع قسد را بمباران می کند

از لحاظ تحولات میدانی، اوضاع در شمال سوریه متنشج است و پرواز جنگنده‌های روسیه در آسمان این مناطق ادامه دارد همچنین نیروهای ارتش ترکیه یکشنبه گذشته مواضع قسد در حومه شرقی حلب را با توپخانه گلوله‌باران کردند.

در همین راستا، منابع آگاه از پرواز بالگردهای روسی در ارتفاع پایین در نوار مرزهای سوریه با ترکیه خبر دادند و افزودند: روسیه طی روزهای گذشته تجهیزات و شش جنگنده و دو بالگرد نظامی به فرودگاه قامشلی در حسکه انتقال داده است که همزمان با اعلام قریب الوقوع بودن عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه انجام شده است.

انتقاد شدید تشکیلات خودمختار کُرد در شمال سوریه از ترکیه

از سوی دیگر، تشکیلات خودمختار کُرد شمال سوریه روز گذشته در بیانیه‌ای ترکیه را به ایجاد تنش و آشوب بیشتر در سوریه و عموم منطقه از طریق توسعه دامنه اشغالگری و نفوذ به عمق ۳۰ کیلومتری شمال سوریه متهم کرد.

این تشکیلات ضمن رد «بهانه‌های واهی ترکیه» در ایجاد منطقه امن و بازگرداندن پناهندگان سوری گفت: هدف حقیقی ترکیه، تغییر هویت تاریخی در مرزهای سوریه و خالی کردن آن از ساکنان خود همانند اتفاقات عفرین و راس العین وتل  ابیض است.

تشکیلات خودمختار کُردها در شمال سوریه با هشدار نسبت به پیامدهای خطرناک مساله پاکسازی نژادی و ایجاد درگیری طولانی مدت میان طیف‌های موجود این منطقه اظهار داشت: ترکیه توافقات بین المللی ذی ربط ان منطقه با روسیه و امریکا را نقض می کند و اردوغان در حال سوء استفاده از وضعیت سوریه برای اهداف انتخاباتی در ترکیه است.

قسد روز گذشته تجهیزات نظامی به جبهه عین عیسی اعزام کرد و عملیات حفر گودال و خندق و تونل و تقویت محورهای عملیاتی را ادامه می دهد.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها