گفت وگوهای آژانس با ایران به نقطه بسیار دشواری رسیده است

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ادعا کرد که مذاکرات با ایران به منظور پایان دادن به بن بست طولانی مدت درباره توضیح منشا «قطعات اورانیوم غنی شده یافته شده در تاسیسات قدیمی اعلام نشده»، در نقطه «بسیار دشواری» قرار گرفته است.

گفت وگوهای آژانس با ایران به نقطه بسیار دشواری رسیده است

به گزارش خبرگزاری رویترز  رافائل گروسی مدیر نهاد هسته ای سازمان ملل متحد در مجمع جهانی اقتصاد در داووس ابراز امیدواری کرد که از فاصله زمانی میان اکنون تا هنگامی که قرار است این گزارش پیش از برگزاری نشست سه ماهه این سازمان در ۶ ژوئن (۱۶ خرداد ماه) در اختیار شورای حکام قرار گیرد، استفاده بهینه شود.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفته است: نفوذ سیاسی و لابی‌گری نباید در تصمیمات آژانس اثر بگذارد و ایران و آژانس باید در یک مسیر کاملا حرفه‌ای و رفتار در چهارچوب کارشناسی مسائل را دنبال کنند و جای هیچ گونه سیاسی کاری نیست.

 گروسی در ۲۰ اردیبهشت ماه هم زمان با سفر انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به تهران، از طریق ویدئو کنفرانس در پارلمان اروپا گفت که همچنان امید به دستیابی به توافق در روند مذاکرات وین وجود دارد. ما هنوز امیدواریم که توافقی در بازه زمانی معقولی، حاصل شود، اگرچه باید این واقعیت را بپذیریم که پنجره فرصت هر آن ممکن است بسته شود.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وارد دوره تنفس شده و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های کشورهایشان بازگشته اند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی در بخش دیگری از اظهاراتش ادعا کرد: در چند ماه گذشته توانستیم آثار اورانیوم غنی شده را در مکان‌هایی شناسایی کنیم که ایران هرگز به‌عنوان مکان‌هایی که هر گونه فعالیتی در آنها صورت گرفته، اعلام نکرده است. وی بر همین اساس مدعی شد که ایران به اندازه کافی در مورد فعالیت های هسته ای خود شفاف نیست.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از ۲ سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. دو طرف اسفند ماه سال گذشته در پی سفر گروسی به تهران توافق کردند تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی ظرف مدت حداکثر سه ماه حل و فصل شود.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ناشناس
    0


    دخالت و مداخله آمریکا را به همراه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی در امور داخلی ایران را بدون پاسخ نمی گذاریم

    گروسی: آژانس خواهان دسترسی کامل به سایت‌های هسته‌ای ایران است/ آژانس حق صلاحیت دخالت و مداخله در سایت‌های هسته‌ای ایران را ندارد و تاکنون هم نداشته است.

  • 0



    چطورمی توان به رژیم صهیونیستی که لااقل ۲۰۰ کلاهک هسته ای دارد و اجازه داد مدعی جهان عاری از سلاح هسته ای و برنامه هسته ای ایران باشد؟ علاوه بر آنکه سلاحهای کشتار جمعی رژیم صهیونیستی باید تحت نظارت جامعه بینالمللی نابود شود و منطقه خاورمیانه اسلامی عاری از سلاحهای کشتار جمعی اداره شود کلیه قطعنامههای شورای امنیت علیه اسرائیل غاصب باید مو به مو اجرایی شود. در ضمن برای تحقق این امر خطیر پیشنهاد میشود در جهت سلامت نفوس انسانی در جامعه بشری امتیاز حق وتوی جمهوری اسلامی ایران که قطعاً به ندرت از آن استفاده خواهد شد توسط سازمان ملل متحد و افکار عمومی جامعه بشری طی یک همهپرسی جهانی به رسمیت شناخته شود.

  • ناشناس
    0


    نظر اسرائیل جنایتکار از ابتدا درباره برنامه هسته‌ای ایران سیاسی و غیر قانونی بوده است.
    سرائیل از دسترسی نظام به بمب هراس دارد در حالی که خودش ۲۰۰ کلاهک هسته ای دارد.
    اسرائیل حق حرف زدن درباره برنامه هسته‌ای ایران ندارد و تاکنون نداشته است.
    اسرائیل خودش انواع سلاحهای ممنوعه، بمب های ممنوعه، بمب اتمی و سلاح شیمیایی دراختیار دارد.

  • 0


    متاسفانه ایران از سال 1392 تاکنون در برابر زیاده‌­خواهی آژانس و غرب کوتاهی کرده است.

  • ناشناس
    0

    عملکرد و رفتار دولت حسن روحانی ازابتدا در کشور اهانت و خیانت بوده است.
    دولت حسن روحانی در این مدت 8 سال به همراه ظریف، عراقچی، مسئولین، مدیران و مسئولان و در سایه سکوت نمایندگان مجلس، در سراسر کشور کاری کرده است متاسفانه مشکلات مردم و کشور 100 سال دیگر هم حل نخواهد شد و حل نمی شود.

  • 0


    شرم آور و تاسف بار است که شبکه اینترنشنال با کمک مالی عربستان و متحدانش هر روز به نظام جمهوری اسلامی ایران اهانت، توهین، بی احترامی و خیانت می کند.
    اینترنشنال دیگر نمی تواند تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیر انسانی آمریکا، کشورهای اروپایی، کشورهای عربی و صهیونیست ها سرپوش بگذارد.

  • ناشناس
    0

    آقای مدیرکل! شتر دیدی ندیدی!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها