سازمان دیده بان آمریکایی:

توافق واشنگتن با طالبان بزرگترین عامل شکست نیروهای افغانستان بود

سازمان دیده بان بازرس ویژه کل آمریکا برای بازسازی افغانستان گزارش داد: اصلی ترین عامل فروپاشی ارتش افغانستان در اوت (مرداد) گذشته، تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروها و پیمانکارانش از افغانستان بر اساس توافق با طالبان بود.

 توافق واشنگتن با طالبان بزرگترین عامل شکست نیروهای افغانستان بود

خبرگزاری رویترز نوشت: این توافق را دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا امضا و دولت جو بایدن رئیس جمهوری کنونی این کشور اجرا کرد.

این سازمان دیده بان در گزارش ارزیابی خود نتیجه گرفت: خروج نیروهای آمریکایی، روحیه ارتش افغانستان را «تضعیف» کرد زیرا به حمایت نظامی آمریکا متکی بود.

این سازمان در گزارشی که در ساعات پایانی روز سه شنبه منتشر شد نوشت: به این نتیجه رسیده که عامل مهمی که باعث شکست نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغانستان در اوت ۲۰۲۱ شد، تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای نظامی و پیمانکاران از افغانستان از طریق توافق بین آمریکا و طالبان در فوریه سال ۲۰۲۰بود. این توافق در دولت ترامپ امضا شد و جو بایدن در آوریل ۲۰۲۱ دستور خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را صادر کرد.

بعد از امضای این توافق، حمایت ارتش آمریکا از نیروهای افغان کاهش یافت که همچنین شامل کاهش حملات هوایی در سال ۲۰۲۰ بود. این در حالیست که حملات هوایی آمریکا در سال قبل ازآن به سطح بی سابقه ای رسیده بود.

کنگره آمریکا دفتر این سازمان دیده بان را برای نظارت بر پروژه ها و فعالیت های بازسازی در طول جنگ در افغانستان ایجاد کرد.

جان سوپکو بازرس ویژه کل آمریکا برای بازسازی افغانستان گفت: بسیاری از افغان ها فکر می کنند که توافق آمریکا- طالبان فاقدحسن نیت بود و نشان داد که آمریکا با خروج خود از این کشور قصد دارد کشور را به دشمن تحویل دهد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان افغان، خروج شتابزده و غیرمسوولانه امریکا از افغانستان در پی تخلیه شبانه پایگاه نظامی بگرام، ، نشانه بی مسوولیتی دولتمردان امریکا در قبال کشورهای منطقه و  بویژه افغانستان و سوق دادن  این کشور به ورطه جنگ داخلی بود.

ارتش آمریکا ساعت ۳ بامداد دوم ژوئیه (۱۰ تیر) در حالی فرودگاه بگرام، پایگاه اصلی خود را در افغانستان ترک کرد که حتی ارتش افغانستان نیز ساعاتی پس از تخلیه متوجه این خروج غیر مسوولانه شد.

کارشناسان افغان این اقدام آمریکا را گامی در راستای بی ثبات سازی هرچه بیشتر افغانستان و درگیر کردن این  کشور در ورطه جنگ داخلی و در راستای توافقات پشت پرده طالبان با امریکا دانستند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها