ائتلاف سعودی کشتی حامل سوخت یمن را توقیف کرد

دولت نجات ملی یمن اعلام کرد که یک کشتی حامل سوخت گازوئیل که به سمت بندر الحدیده یمن در حرکت بود، توسط ائتلاف متجاوز سعودی توقیف شد.

ائتلاف سعودی کشتی حامل سوخت یمن را توقیف کرد

«عصام المتوکل» سخنگوی شرکت ملی نفت یمن در فیس بوک اعلام کرد: ائتلاف متجاوز همچنان به دزدی کشتی‌های نفتی ادامه می‌دهد و امروز کشتی حامل ۳۰ هزار تن گازوئیل توقیف شده، با وجود اینکه این کشتی مورد بازرسی قرار گرفته و مجوز ورود به یمن را از سازمان ملل گرفته بود.

به گزارش المسیره، المتوکل با بیان اینکه سازمان ملل پس از اجرای آتش بس هم مثل قبل آن به دزدی دریایی ادامه می دهد، گفت: تعداد کشتی های توقیف شده حامل گازوئیل به دو فروند کشتی رسیده است.

او افزود: ما از ائتلاف سعودی می خواهیم کشتی های سوخت توقیف شده را فورا آزاذ کن چرا که بخش های خدمات رسانی و حیاتی یمن نیاز مبرمی به سوخت دارند.

پس از گذشت یک سوم مدت زمان آتش‌بس یمن (۲۰ روز از مجموع ۶۰ روز) بی‌آنکه پیشرفت قابل‌توجهی در زمینه نظامی و انسانی صورت گیرد و همزمان با کمرنگ شدن اعتماد صنعاء به امکان وفاداری ائتلاف سعودی و سازمان ملل به تعهدات، نشانه‌های پایداری آتش‌بس در این کشور خوشبین‌کننده نیست.

در اولین روزهای ماه رمضان، یعنی در دوم ماه آوریل سال ۲۰۲۱، سازمان ملل متحد اجرای آتش‌بس انسانی و نظامی یمن را اعلام کرد و صنعاء و تمام جهان از آن استقبال کردند.

بر روی کاغذ، در آتش‌بس انسانی بر توقف تمام عملیات‌های نظامی، تضمین حرکت امن و روان ۱۸ کشتی نفتی در دو ماه و اجازه ۱۶ پرواز با هواپیماهای تجاری از [مبدأهای مشخص] به صنعاء و بالعکس یا به عبارتی میانگین دو پرواز تجاری در هر هفته تأکید شده است.

صنعاء به تعهدات خود پایبنده بوده است به‌نحوی که عملیات‌های نظامی خود برای پیشروی به سمت عربستان را متوقف کرده و تمام عملیات‌های تهاجمی در امتداد جبهه‌های داخلی و جبهه‌های مرزی را به حالت تعلیق درآورده است؛ اما طرف مقابل از ساعات آغازین اجرای آتش‌بس تا امروز به توقف عملیات‌ها نظامی خصمانه متعهد نبوده است.

ائتلاف متجاوز طی هفته اول اجرای آتش‌بس، ۱۶۴۷ بار آن را نقض کرده است که این کارشکنی شامل حملات هوایی پهپادهای رزمی، پرواز فشرده جنگنده‌ها و پهپادهای شناسایی، حمله توپخانه‌ای و موشکی، تیراندازی، پیشروی آرام میدانی در جنوب استان مأرب، نوسازی‌ها و موضع‌گیری‌های میدانی مجدد بوده است.

در حالی که می‌بایست ائتلاف متجاوز به کشتی‌های حامل مازوت و کشتی‌های نفتی و گازی اجازه ورود می‌داد، اما نه‌تنها همچنان از دزدی دریایی و توقیف کشتی‌هایی که تحت بازرسی‌های «UNVIM» قرار گرفته‌اند و از سازمان ملل مجوز دریافت کرده‌اند، دست برنداشته، بلکه عامدانه توقیف کشتی‌های حامل گازوئیل را با هدف تنگ کردن عرصه بر نهادهای درمانی و خدماتی [یمن] ادامه داده است؛ بی‌آنکه کوچکترین احترامی به تعهدات منعقدشده بگذارد؛ تعهداتی که زیر نظر و اشراف سازمان ملل متحد به امضا رسید.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها