ایران هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را شدیدا محکوم کرد

سخنگوی وزارت خارجه ضمن پاسخگو دانستن دولت سوئد در پی هتک حرمت قرآن کریم، گفت: مترصد واکنش فوری، شدید و صریح این کشور در برخورد با عوامل این اقدام توهین آمیز و جلوگیری از تکرار چنین اقداماتی هستیم.

ایران هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را شدیدا محکوم کرد

هتک حرمت قرآن کریم در یکی از شهرهای سوئد واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت. در همین خصوص سعید‌ خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی در اظهاراتی آتش زدن کلام الله مجید در شهر لینکوپینگ سوئد توسط یک عنصر نژادپرست و افراطی دانمارکی که به بهانه آزادی بیان تحت حمایت پلیس این کشور صورت گرفت را شدیدا محکوم کرد.

شبکه تلویزیونی تی آر تی ورلد تصاویری را منتشر کرد که در آن فردی در سوئد با هتک حرمت قرآن کریم در حال به آتش کشیدن این کتاب مقدس است. این فرد «راسموس پالودن» رهبر حزب راست گرای افراطی در دانمارک بود که اقدام به سوزاندن قرآن در یکی از محله‌ها در سوئد کرد. او پیش از این هم در اقدامی توهین آمیز اقدام به پرتاب قرآن کریم کرده بود. 

* دولت سوئد فورا با عوامل این اقدام توهین آمیز برخورد کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تکرار عمدی این اقدام هتاکانه در ماه مبارک رمضان را عامل جریحه دار شدن احساسات مسلمانان در سوئد و در سراسر جهان خواند و افزود: این اقدام موهن مصداق بارز نفرت پراکنی و مغایر با آزادی بیان بوده و باید توسط تمامی معتقدان به همزیستی و گفت‌وگوی بین ادیان محکوم شود.

خطیب‌زاده یادآور شد: ضمن پاسخگو دانستن دولت سوئد، مترصد واکنش فوری، شدید و صریح این کشور در برخورد با عوامل این اقدام توهین آمیز و انجام اقدامات روشن و عملی جهت پیشگیری از تکرار چنین اقداماتی هستیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: اقدام فرد هتاک و طرفداران او بیش‌از پیش اتحاد مسلمین و کشورهای اسلامی در برابر توطئه‌های دشمنان اسلام را ضروری می‌کند.

گفتنیست، در پی تشدید اقدامات اسلام ستیزانه در سوئد و اقدام «راسموس پالودان» رئیس جنبش دست راستی و اسلام ستیز موسوم به «خط سخت» در هتک حرمت به قرآن کریم،‌ سوئد در روزهای پنجشنبه و جمعه به صحنه تظاهرات و درگیری‌ها تبدیل شد. (اینجا بخوانید)  بنا بر این گزارش‌ها، حدود ۲۰۰ نفر از معترضان در حمایت از کلام الله مجید و محکوم کردن هتک حرمت به قرآن کریم، با نیروهای پلیس درگیر شدند و تعدادی از خودروها را به آتش کشیدند.

«ماگدالنا اندرسون» نخست‌وزیر سوئد در واکنش به درگیری‌ها در این کشور گفت: «در سوئد، مردم اجازه دارند نظرات خود را بیان کنند، خواه نظراتشان خوب باشد خواه بد. این بخشی از دموکراسی ما است. مهم نیست که شما چه فکر می‌کنید، هرگز نباید به خشونت متوسل شوید. ما هرگز آن را نمی‌پذیریم».

وی با انتقاد از «راسموس پالودان» افزود: «این دقیقا همان واکنش منفی است که او می‌خواهد شاهدش باشد. هدف اصلی او این است که مردم را علیه هم تحریک کند».

«مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق (+) هم دیروز (شنبه، ۱۶ آوریل) به تجمع اعتراض‌آمیز در شهر لینکوپینگ در سواحل شرقی سوئد در روز پنجشنبه پیش، که قرار بود در آن قرآن سوزانده شود، واکنش نشان داد و از دولت عراق خواست تا سفیر این کشور در بغداد را فراخواند و اعتراض خود را به آن ابلاغ کند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    شما43ساله داریدبه روح قران را توهین میکنید مهم نیست ؟

    نظرات شما -
    • نظرگو
      0

      خواستم نظری بدهم، اما نظر شما دیگر جای سخن نمیگذارد واقعا حق گفتین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها