یک نفتکش یمنی توقیف شده توسط نیروهای ائتلاف آزاد شد

شرکت نفت یمن از آزاد شدن یک نفتکش متعلق به این کشور که توسط نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان توقیف شده بود، خبر داد.

یک نفتکش یمنی توقیف شده توسط نیروهای ائتلاف آزاد شد

 «عصام یحیی المتوکل» سخنگوی شرکت نفت یمن امروز (یکشنبه) در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:   نفتکش «سیبلاندر سافیر» پس از نزدیک به سه ماه توقیف، امروز وارد آب‌های بندر الحدیده شد.  

وی با اشاره به اینکه این نفتکش حامل مازوت است که برای سوخت دستگاه‌ها و تجهیزات بیمارستانی و اورژانس مورد استفاده قرار خواهد گرفت و پس از ۸۸ روز توقیف توسط نیروهای ائتلاف به بندر الحدیده رسیده است، افزود: سه نفتکش دیگر حامل سوخت ویژه دستگاه‌ها و تجهیزات بیمارستانی و اورژانس همچنان در توقیف نیروهای ائتلاف قرار دارد.  

 سخنگوی شرکت نفت یمن اضافه کرد: نفتکش‌های یمنی توقیف شده توسط نیروهای ائتلاف در نزدیکی «جیزان» نگهداری می‌شوند.  

وی ابراز امیدواری کرد که «هانس گراندبرگ» نماینده سازمان ملل در امور یمن، اجرای توافق آتش بس اعلام شده را تسریع کند و برای کاهش بحران سوخت در این کشور زمینه آزادسازی سایر نفتکش‌های توقیف شده توسط نیروهای ائتلاف و ورود آن‌ها به بندر الحدیده یمن را فراهم کند.  

پیشتر «عصام المتوکل»  سخنگوی شرکت نفت یمن در سوم فروردین امسال از توقیف یک کشتی دیگر حامل بنزین ویژه وسایل و تجهیزات امدادی توسط نیروهای متجاوز ائتلاف خبر داده و گفته بود: نیروهای متجاوز ائتلاف، سومین نفکش با عنوان «ساندوس» حامل سوخت بنزین ویژه وسایل و تجهیزات امدادی را توقیف کرد تا حلقه محاصره علیه مردم یمن را تنگ‌تر کند.  

وی افزود: این، سومین نفتکش توقیف شده حامل بنزین ویژه سوخت تجهیزات امدادی است که توسط نیروهای متجاوز ائتلاف توقیف شده و حامل ۳۲ هزار و ۳۳۱ تن بنزین است.  

سخنگوی شرکت نفت یمن با اشاره به اینکه این کشتی از سوی سازمان ملل مورد بازرسی قرار گرفته بود و دارای مجوز از این نهاد بین المللی است، افزود: به رغم آن، نیروهای ائتلاف متجاوز این کشتی را توقیف و مانع رسیدن آن به بندر الحدیده شدند.  

وی یاد آورد شد که تعداد نفتکش‌های یمنی توقیف شده توسط نیروهای متجاوز ائتلاف به چهار کشتی (سه کشتی حامل بنزین و یک کشتی حامل فرآوردهای نفتی) افزایش یافته است.  

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.  

هانس گراندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز جمعه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد می‌خواهم اعلام کنم که طرف‌های درگیر به پیشنهاد سازمان ملل برای یک آتش بس دو ماهه که از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در ساعت ۱۹ اجرایی می‌شود، پاسخ مثبت دادند.  

در این بیانیه آمده است: طرفین پذیرفتند که تمامی عملیات نظامی هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و فراتر از مرزهای آن را متوقف کنند. آن‌ها همچنین برای ورود کشتی‌های سوخت به بنادر حدیده و انجام پروازهای تجاری در داخل و خارج از فرودگاه صنعا به مقصدهای از پیش تعیین شده در منطقه موافقت کردند.  

پیشتر نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار دادند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

 

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها