با یکی از مهمترین مهره‌های پشت پرده زلنسکی آشنا شوید/ ماجرای وزیر فناوری اوکراین و غول‌های فناوری جهان

میخایلو فدوروف، جوان‌ترین وزیر اوکراین، فناوری، ارز دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی را به سلاح‌هایی مدرن در جنگ تبدیل کرده است. پس از آغاز جنگ در ماه گذشته، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برای نقشی کلیدی به میخایلو فدوروف، معاون نخست‌وزیر مراجعه کرد.

با یکی از مهمترین مهره‌های پشت پرده زلنسکی آشنا شوید/ ماجرای وزیر فناوری اوکراین و غول‌های فناوری جهان

به گزارش نیویورک تایمز، آقای فدوروف، ۳۱ ساله، جوانترین عضو کابینه آقای زلنسکی، بلافاصله مسئولیت یک شاخه موازی دفاع اوکراین در برابر روسیه را بر عهده گرفت.  او کمپینی را برای جلب حمایت کسب‌وکار‌های چندملیتی برای جدا کردن روسیه از اقتصاد جهانی و قطع دسترسی این کشور از اینترنت جهانی آغاز کرد و همه چیز را از دسترسی به آیفون‌ها و پلی‌استیشن‌های جدید گرفته تا انتقال پول وسترن یونیون و پی‌پال هدف گرفت.

برای دستیابی به انزوای روسیه، فدوروف، یک کارآفرین سابق فناوری، از ترکیبی از شبکه‌های اجتماعی، ارز‌های دیجیتال و سایر ابزار‌های دیجیتال استفاده کرد.  او در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی، اپل، گوگل، نتفلیکس، اینتل، پی پال و دیگران را تحت فشار قرار داد تا تجارت در روسیه را متوقف کنند.

 او به تشکیل گروهی از هکر‌های داوطلب کمک کرد تا وب سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین روسی را خراب کنند.  وزارتخانه او همچنین یک صندوق ارز دیجیتال راه اندازی کرد که بیش از ۶۰ میلیون دلار برای ارتش اوکراین جمع آوری کرده است.

این کار باعث شده است که آقای فدوروف به یکی از برجسته‌ترین ستوان‌های آقای زلنسکی تبدیل شود که از فناوری و امور مالی به عنوان سلاح‌های جنگی مدرن استفاده می‌کند.  در واقع، آقای فدوروف در حال ایجاد کتاب بازی جدیدی برای درگیری‌های نظامی است که نشان می‌دهد چگونه یک کشور مغلوب می‌تواند از اینترنت، رمزارز، فعالیت‌های دیجیتال و پست‌های مکرر در توییتر برای کمک به تضعیف یک متجاوز خارجی استفاده کند.

فدوروف در اولین مصاحبه خود از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه، گفت که هدف او ایجاد "محاصره دیجیتال" و ایجاد زندگی ناخوشایند برای شهروندان روسیه است تا  آن‌ها نیز،   جنگ را حس کنند.  او، شرکت‌هایی را که از روسیه خارج شده‌اند ستایش کرد، اما گفت اپل، گوگل و سایرین می‌توانند با اقداماتی مانند قطع کامل فروشگاه‌های اپلیکیشن‌های خود در این کشور، از این هم فراتر بروند.

او گفت که محاصره تکنولوژیکی و تجاری "یک جزء جدایی ناپذیر از توقف تجاوز است. " او گفت: «ما معتقدیم تا زمانی که روس‌ها ساکت هستند، در تجاوز و کشتار مردم ما شریک هستند.»، فدوروف تنها دلیل خروج شرکت‌های چند ملیتی مانند متا و مک دونالد از روسیه نیست، زیرا تلفات انسانی جنگ وحشت و خشم را برانگیخته است.  تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگران نیز، نقشی اساسی در انزوای روسیه داشته است.

اما پیتر سینگر، استاد مرکز آینده جنگ در دانشگاه ایالتی آریزونا، گفت که آقای فدوروف در فراخوانی از شرکت‌ها برای بازنگری در روابط خود با روسیه «بسیار مؤثر» بوده است.

فدوروف در شهر کوچک Vasylivka در جنوب اوکراین در نزدیکی رودخانه Dnieper بزرگ شد.  او قبل از اینکه وارد عرصه سیاست شود، یک شرکت بازاریابی دیجیتال به نام SMMSTUDIO راه اندازی کرد که کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین را طراحی می‌کرد، این کار باعث شد در سال ۲۰۱۸ با زلنسکی که در آن زمان بازیگری بود که نامزدی غیرمنتظره‌ای برای ریاست جمهوری اوکراین داشت، کار کند. فدوروف مدیر دیجیتال کمپین شد و از شبکه‌های اجتماعی برای نشان دادن آقای زلنسکی به عنوان نماد جوانی و تغییر استفاده کرد.

پس از انتخاب زلنسکی در سال ۲۰۱۹، او فدوروف را که در آن زمان ۲۸ سال داشت به سمت وزیر تحول دیجیتال منصوب کرد و او را مسئول دیجیتالی کردن خدمات اجتماعی اوکراین کرد.  از طریق یک برنامه دولتی، مردم می‌توانند قبوض را بپردازند یا مالیات خود را مدیریت کنند.  سال گذشته، فدوروف از سیلیکون، ولی بازدید کرد تا با رهبرانی از جمله تیم کوک، مدیر اجرایی اپل آشنا شود.

پس از حمله روسیه به اوکراین،   فدوروف بلافاصله شرکت‌های فناوری را تحت فشار قرار داد تا از روسیه خارج شوند.  او گفت که او با حمایت  زلنسکی این تصمیم را گرفته و این دو نفر، هر روز صحبت می‌کنند، در ۲۵ فوریه، او نامه‌هایی به اپل، گوگل و نتفلیکس ارسال کرد و از آن‌ها خواست دسترسی به خدمات خود در روسیه را محدود کنند.  کمتر از یک هفته بعد،  اپل فروش آیفون‌های جدید و سایر محصولات را در روسیه متوقف کرد.

روز بعد، آقای فدوروف در توییتی به ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا و اسپیس ایکس، خواستار کمک برای دریافت سیستم‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک شد که توسط شرکت آقای ماسک اسپیس ایکس ساخته شده‌اند.  این فناوری می‌تواند به اوکراینی‌ها کمک کند، حتی اگر روسیه به زیرساخت‌های مخابراتی اصلی کشور آسیب برساند، آنلاین بمانند.

همچنین فدوروف،   ماه گذشته با کاران باتیا، معاون گوگل تماس گرفت.  گوگل از آن زمان تاکنون چندین تغییر ایجاد کرده است، از جمله محدود کردن دسترسی به برخی از ویژگی‌های نقشه‌های گوگل که به گفته آقای فدوروف خطرات ایمنی نیز ایجاد می‌کند، زیرا می‌توانند به سربازان روسی در شناسایی انبوه مردم کمک کنند.  

این شرکت از آن زمان تاکنون فروش محصولات و خدمات دیگر را نیز به حالت تعلیق درآورده است و روز جمعه دسترسی به رسانه‌های دولتی روسیه در سطح جهانی در یوتیوب را مسدود کرده است، فدوروف با نیک کلگ، رئیس امور جهانی متا، که شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام است، ایمیل‌هایی در مورد جنگ را گسترش داد.

اما در حالی که بسیاری از شرکت‌ها فعالیت خود را در روسیه متوقف کرده‌اند، می‌توان کار‌های بیشتری انجام داد.  او خاطرنشان کرد: اپل و گوگل باید فروشگاه‌های اپلیکیشن خود را از روسیه خارج کنند و نرم افزار‌های ساخته شده توسط شرکت‌هایی مانند SAP نیز توسط بسیاری از مشاغل روسی استفاده می‌شود.

در بسیاری از موارد، دولت روسیه ارتباط خود را با جهان قطع می‌کند، از جمله دسترسی به توییتر و فیس بوک را مسدود می‌کند.  برخی از گروه‌های جامعه مدنی این سوال را مطرح کرده اند که آیا تاکتیک‌های آقای فدوروف می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای داشته باشد.  انجمن حفاظت از اینترنت، یک گروه آزادی اینترنت در روسیه، در بیانیه‌ای در اوایل این هفته گفت: «قطع دسترسی‌ها را می‌توان در استبداد استفاده کرد، نه در دموکراسی».  هرگونه تحریمی که دسترسی مردم روسیه به اطلاعات را مختل کند، تنها رژیم پوتین را تقویت می‌کند.

فدوروف گفت این تنها راه برای تحریک مردم روسیه به عمل است.  او از کار هکر‌های حامی اوکراین که به طور ضعیف با دولت اوکراین برای ضربه زدن به اهداف روسی هماهنگ شده اند، تمجید کرد. او گفت: «بعد از اینکه موشک‌های کروز بر فراز خانه من و بسیاری از اوکراینی‌های دیگر شروع به پرواز کردند و  انفجار‌ها شروع شد، تصمیم گرفتیم به ضد حمله برویم.»

ماکس چرنیکوف، مهندس نرم افزاری که از گروه داوطلب موسوم به ارتش فناوری اطلاعات اوکراین حمایت می‌کند، گفت که کار آقای فدوروف نمونه‌ای از نگرش اوکراین در برابر ارتش بزرگتر روسیه است.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • علیرضا
    1

    زنده باد فدوروف مرگ بر پوتین.

  • ناشناس
    0

    همه مفهوم جنگ طلبی خشونت مرگ مردم بیچاره هست نه چیز دیگزی

  • ناشناس
    0

    مرگ بر پوتین. مرگ برچین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها