کره‌جنوبی: کره‌شمالی یک آزمایش موشکی ناموفق داشته است

بعد از انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌ها مبنی بر اینکه ارتش کره شمالی به دنبال پرتاب آزمایشی بزرگترین موشک بالستیک خود است، ارتش کره جنوبی اعلام کرد، کره شمالی امروز (چهارشنبه) یک "پرتابه ناشناخته" شلیک کرد و به نظر می‌رسد این پرتاب آزمایشی بلافاصله پس از اجرا "شکست" خورده است.

کره‌جنوبی: کره‌شمالی یک آزمایش موشکی ناموفق داشته است

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا و کره جنوبی پیشتر هشدار داده بودند که کره شمالی ممکن است برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ یک موشک بالستیک قاره پیما (ICBM) را در برد کاملش پرتاب کند.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد، این پرتابه از مبدا فرودگاه سونان در خارج از پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی شلیک شد. در این بیانیه آمده است: فرض شده که این موشک بلافاصله پس از پرتاب شکست خورده است.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که به نظر می‌رسد این پرتابه اندکی پس از ورود در هوا منفجر شده است.

فرماندهی هند و اقیانوسیه ارتش آمریکا آن را "پرتاب موشک بالستیک" نامید. این فرماندهی به گزارش‌ها درباره شکست این پرتاب آزمایشی اشاره‌ای نکرد، اما آن را محکوم کرده و از پیونگ‌یانگ خواست از اقدامات "بی‌ثبات‌کننده" بیشتر خودداری کند.

شبکه تلویزیونی ان.اچ.کی ژاپن گزارش داد، یک منبع در وزارت دفاع ژاپن همچنین این پرتابه را به صورت بالقوه یک موشک بالستیک خواند.

پایگاه ان.کی نیوز، مستقر در سئول به نقل از شاهدان ناشناس و با استناد به عکسی از این آزمایش که گوی دودی قرمز رنگی را در انتهای یک مسیر زیگزاگی طی شده توسط این موشک در آسمان نشان می‌دهد، گزارش داد که پس از شکست این آزمایش بقایای این موشک در پیونگ‌یانگ یا نزدیکی آن سقوط کرده است.

آنکیت پاندا، یکی از اعضای ارشد بنیاد موقوفه صلح بین‌الملل کارنگی مستقر در آمریکا گفت: گزارش شدن وقوع این شکست در نزدیکی فرودگاه سونان به دلیل احتمال آسیب وارد شدن به مناطق غیرنظامی پرجمعیت نگران‌کننده است.

فرودگاه سونان اخیراً محل پرتاب‌های متعددی از جمله در ۲۷ فوریه و ۵ مارس بوده است. کره شمالی گفته بود، آن آزمایش‌ها برای توسعه اجزای یک ماهواره شناسایی بوده‌اند و مشخص نکرد که در آنها از چه موشکی استفاده کرده است، اما سئول و واشنگتن گفتند که آنها آزمایش یک موشک بالستیک قاره پیمای جدید بوده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جزئیات انفجار این موشک مشخص نشده‌اند. اما این پرتاب، که دهمین پرتاب موشکی کره شمالی در سال جاری میلادی است، نشان می‌دهد که کره شمالی مصمم است بر اصرار خود برای مدرن‌سازی زرادخانه تسلیحاتی خود و فشار وارد کردن بر رقبایش برای گرفتن امتیاز در ضمن معلق ماندن مذاکرات مربوط به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره ادامه دهد.

یک مقام ارتش کره جنوبی که نامش را فاش نکرد، گفت که این موشک کره شمالی در حالی که در ارتفاع حدود ۲۰ کیلومتری پرواز می‌کرد منفجر شد و علت انفجار مشخص نیست.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه خود تاکید کرد، این پرتاب که از منطقه پیونگ‌یانگ در حوالی ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت محلی انجام شد ظاهراً شکست خورده است. در این بیانیه آمده است که مقامات اطلاعاتی کره جنوبی و ایالات متحده در حال تجزیه و تحلیل جزئیات این پرتاب هستند.

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن به خبرنگاران گفت که شلیک موشک بالستیک تایید نشده است و توکیو در حال همکاری با واشنگتن و سئول برای تجزیه و تحلیل بیشتر آنچه که رخ داد، است.

آمریکا امروز چهارشنبه پرتاب موشکی اخیر کره شمالی را محکوم و در عین حال تأیید کرد که کره شمالی یک موشک بالستیک شلیک کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ایمیلی به خبرگزاری یونهاپ گفت: آمریکا پرتاب موشک بالستیک از سوی کره شمالی را محکوم می‌کند.

این پرتاب موشکی اخیر کره شمالی نیز همچون آزمایش اخیر دو موشک بالستیک قاره پیمای دیگر از سوی این کشور، "نقض آشکار" قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل و نشان‌دهنده "تهدیدی است که برنامه‌های غیرقانونی کره شمالی در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی و  موشک‌های بالستیک برای همسایگان این کشور و منطقه ایجاد می‌کنند."

این مقام از پیونگ‌یانگ خواست از تحریکات بیشتر خودداری کرده و وارد گفتگو شود.

این مقام که نامش را فاش نساخت، گفت: ما در کنار جامعه بین‌المللی ایستاده تا از کره شمالی بخواهیم از تحریکات بیشتر خودداری کند و وارد مذاکرات پایدار و اساسی شود. او افزود:" تعهد ما به دفاع از جمهوری کره و ژاپن آهنین باقی می‌ماند."

از سوی دیگر سازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی (ایکائو) نیز از بابت تداوم پرتاب‌های موشکی کره شمالی اظهار نگرانی و عنوان کرد که این اقدام "ریسکی جدی" را متوجه هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی می‌کند.

این سازمان وابسته به سازمان ملل که در مونترال مستقر است، در بیانیه‌ای در وب‌سایتش بر نگرانی‌اش در قبال "پرتاب‌های موشکی از پیش اعلام نشده کره شمالی که ریسکی جدی را متوجه هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی می‌کنند" تاکید کرد.

در این بیانیه تصریح شد:‌ از کره شمالی به عنوان یک عضو آژانس ایکائو انتظار می‌رود به کشورهای مجاورش نسبت به هرگونه فعالیت یا حادثه برآمده از اراضی‌اش که احتمال ایجاد ریسک را برای مسیرها یا عملیات‌های هوانوردی غیرنظامی آن حوالی داشته باشند، اطلاع بدهد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها