نگاهی به اهمیت همکاری چین، فرانسه و آلمان برای حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین

جنگ در قاره اروپا دوباره شعله ور شده و وضعیت اوکراین نگران کننده است. در این لحظه حساس، رهبران چین، فرانسه و آلمان سه شنبه 8 مارس برابر با 17 اسفند یک نشست ویدئویی برگزار کردند و امید به دستیابی به راه حل مسالمت آمیز بحران اوکراین را زنده کردند.

نگاهی به اهمیت همکاری چین، فرانسه و آلمان برای حل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین  در این اجلاس ویدئویی به وضوح پیشنهاد «چهار باید» چین را مطرح کرد: حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها باید محترم شمرده شود، اهداف و اصول منشور سازمان ملل باید رعایت شود، نگرانی‌های امنیتی مشروع همه کشورها باید جدی گرفته شود و نهایتا از همه تلاش‌هایی که منجر به حل مسالمت‌آمیز بحران می‌شود، باید حمایت شود.

«چهار باید» به وضوح نشان دهنده نگرش عینی و منصفانه و موضع استوار چین است. شی جین پینگ خاطرنشان کرد که اولویت اصلی جلوگیری از تشدید تنش‌ها و حتی از کنترل خارج شدن اوضاع است.

وی تاکید کرد: باید به طور مشترک از مذاکرات صلح روسیه و اوکراین حمایت کنیم، دو طرف را به حفظ روند مذاکرات، غلبه بر مشکلات و ادامه مذاکرات تشویق کنیم تا مذاکرات به نتیجه برسد و صلح تحقق یابد.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه و «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نیز گفتند که فرانسه و آلمان از حل مشکلات از طریق مذاکره حمایت می‌کنند تا فرصت دستیابی به صلح فراهم گردد.

درحال حاضر ترویج صلح و گفتگو اولویت اصلی است و جلوگیری از بحران‌های بزرگ بشردوستانه یکی از مسائل مورد توجه عمومی است. وضعیت بشردوستانه کنونی در اوکراین توجه همه دوستداران صلح در جهان را به خود جلب کرده است و بر همین اساس چین یک پیشنهاد شش ماده‌ای در مورد وضعیت انسانی در اوکراین ارائه کرده است ، انجمن صلیب سرخ چین مجموعه‌ای از اقلام اضطراری بشردوستانه از جمله مواد غذایی و مایحتاج روزانه را به ارزش 5 میلیون یوان در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.بر همین اساس روز چهارشنبه 9 مارس برابر با 18 اسفند، اولین محموله تجهیزات کمکی از پکن ارسال شده و در اسرع وقت از طریق راه‌های مناسب به صلیب سرخ اوکراین تحویل داده می‌شود.چین همچنین مایل است کمک‌های بشردوستانه بیشتری به اوکراین ارائه کند.

رهبران فرانسه و آلمان قدردانی خود را از طرف چینی برای ارائه پیشنهادات وضعیت انسانی ابراز کردند.سه کشور چین، آلمان و فرانسه به طور مشترک بحران انسانی در اوکراین را بررسی کردند که گام مهی برای کاهش این بحران سیاسی-نظامی و دستیابی به راه حلی صلح آمیز محسوب می‌شود.

افزایش شدید قیمت اجناس، ممنوعیت پروازها، تعطیلی کارخانه‌ها، سقوط شدید بورس و ... تحریم‌های اعمال شده توسط غرب علیه روسیه، اقتصاد و معیشت مردم برخی کشورها را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

چین همواره بر این باور است که تحریم‌ها هرگز راه مؤثری برای حل مشکلات نبوده و تنها باعث تشدید اختلاف و تقابل خواهد شد. برخی سیاستمداران غربی چماق تحریمی را در دست تکان داده و اوضاع را تشدید می‌کنند، در مقایسه با آنان ، شی جین پینگ به استراتژی بلندمدت صلح و ثبات پایدار می‌اندیشد.

وی در این نشست ویدئویی تصریح کرد که چین از فرانسه و آلمان حمایت می‌کند تا با توجه به منافع اروپا و امنیت پایدار قاره سبز به استقلال استراتژیک خود پایبند باشند و ایجاد یک چارچوب امنیتی متعادل، موثر و پایدار اروپایی را دنبال کنند.

آلمان و فرانسه در میانجیگری در مناقشه بین روسیه و اوکراین نقش مهمی ایفا کرده اند؛ چه در امضای توافقنامه «مینسک» و چه در مذاکرات مدل «نرماندی»، آلمان و فرانسه سهم زیادی داشته‌اند. آلمان و فرانسه روابط اقتصادی و تجاری نزدیکی با روسیه دارند و نیاز روسیه به یک فضای حائل استراتژیک خاص را تا حدی درک می کنند و به همین دلیل این دو کشور در موضوع گسترش ناتو به سمت شرق محتاط‌تر از ایالات متحده هستند. به این سبب فضای مشخصی برای میانجی گری دو کشور در درگیری‌های روسیه و اوکراین  فراهم می‌شود و باید گفت روسیه در مقایسه با آمریکا اعتماد استراتژیک بیشتر به آنها دارد.

می توان گفت که ایالات متحده بزرگترین نیروی محرکه در مناقشه روسیه و اوکراین است و مسئولیت غیرقابل انکاری را برعهده دارد. آمریکا با ملاحظات ژئوپلیتیکی به مناقشه روسیه و اوکراین دامن زد، از کشورهای اروپایی خواست او را در این تنش همراهی کرده و به مبارزه با روسیه تشویق کرد، اینجاست که کشورهای اروپایی هم مجبورند پشتیبانی آمریکا را بپذیرند. ظاهرا ایالات متحده بزرگترین برنده این بحران است و مجتمع‌های نظامی-صنعتی و تولید کنندگان نفت و گاز آمریکا سود هنگقتی ‌به دست می‌آورند، اما مردم آمریکا نیز تاوان بحران کنونی را می‌پردازند و مجبورند تورم بیشتر را تحمل کنند. مهمتر از آن این است که مردم کشورهای مختلف به وضوح چهره ایالات متحده را به عنوان منبع هرج و مرج در جهان امروز می‌بینند.

در برهه حساسی که بحران اوکراین هر روز وخیم‌تر می‌شود، نشست ویدئویی رهبران چین، فرانسه و آلمان به موقع برگزار شد و فرصت خوبی را برای سه کشور فراهم کرد تا مواضع شان را برای دستیابی به اجماع و درک مشترک اعلام کنند و در گام بعدی تلاش‌های بیشتری برای پیشبرد صلح و گفتگو به خرج دهند. پیشنهادهای شی جین پینگ در این اجلاس ویدئویی مسئولیت چین را به عنوان یک کشور بزرگ و سازنده صلح جهانی، مشارکت‌کننده در توسعه بین‌الملل و مدافع نظم جهانی نشان داد. چین همیشه در سمت درست تاریخ و پیشرفت بشریت ایستاده است.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها