دهمین روز از حمله روسیه به اوکراین

زلنسکی: اوکراین سقوط کند، همه اروپا سقوط خواهد کرد/ سازمان ملل: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از اوکراین خارج شده‌اند/ اوکراین: کنترل اکثر شهرها را حفظ کرده‌ایم/ ویدئو

به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد دهمین روز خود شده و با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد.

زلنسکی: اوکراین سقوط کند، همه اروپا سقوط خواهد کرد/  سازمان ملل: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از اوکراین خارج شده‌اند/ اوکراین: کنترل اکثر شهرها را حفظ کرده‌ایم/ ویدئو

به گزارش خبرفوری، دهمین روز از حمله روسیه به اوکراین می گذرد و هر لحظه تحولات و خبرهای جدیدی در خصوص این بحران منتشر می شود که سعی داریم در این بسته خبری تجمیعی از این خبرها را بروز رسانی و منتشر کنیم:

 انفجارهای قوی بندر ماریوپول اوکراین را لرزاند

رسانه های روسیه از وقوع چند انفجار قوی در بندر ماریوپول در جنوب اوکراین خبر دادند که همچنان کنترل نیروهای اوکراینی قرار دارد و نیروهای نظامی اوکراین مانع خروج مردم از این شهر و ولناواخا می شوند.

ایتالیا دارایی‌های مربوط به اولیگارش‌های روس را مسدود کرد

خبرگزاری رویترز نوشت: بخش اطلاعات مالی ایتالیا به بانک های این کشور دستور داد که هر چه سریع تر درباره اقدامات خود برای مسدود کردن دارایی های افراد و شرکت های هدف تحریم های روسیه گزارش دهند.

لاوروف: برای دور سوم مذاکرات آمادگی داریم اما کی‌یف بهانه‌تراشی می‌کند

وزیر خارجه روسیه امروز (شنبه) با بیان اینکه کشورش برای برگزار دور سوم مذاکرات با اوکراین آمادگی دارد، گفت که کی‌یف برای به تعویق انداختن این نشست "بهانه تراشی" میکند (بیشتر بخوانید).

 بورل: تلاش می‌کنیم پوتین در جنگ پیروز نشود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:‌ تلاش می‌کنیم اطمینان حاصل کنیم پوتین در این جنگ پیروز نمی‌شود زیرا آن هنگام اروپا به هیچ‌ عنوان امنیت نخواهد داشت. چین می‌تواند یک میانجیگر بالقوه برای پایان دادن به جنگ اوکراین باشد.

 سنگاپور روسیه را تحریم کرد

سنگاپور روز شنبه در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، با بی دلیل خواندن به این حمله، تحریم هایی را علیه مسکو اعلام کرد که شامل چهار بانک و ممنوعیت صادرات کالاهای الکترونیکی، نظامی و رایانه ای می شود.

استقرار ناو هواپیمابر شارل دوگل فرانسه در دریای مدیترانه

وزیر نیروهای مسلح فرانسه اعلام کرد که ناو هواپیمابر "شارل دوگل" برای ماموریت بازدارنده علیه روسیه در دریای مدیترانه مستقر می‌شود.

 لهستان: جنگ در اوکراین امنیت اروپا را در معرض خطر قرار داده است

«زبیگنیو رائو» وزیر خارجه لهستان در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی: من از روسیه می‌خواهم جنگ علیه اوکراین را متوقف کند و از دو طرف می‌خواهم به قوانین بین‌المللی اتکا کنند.

من خواهان آتش‌بس به منظور آغاز مذاکرات بین دو کشور هستم. جنگ روسیه علیه اوکراین یک بحران انسانی بی‌سابقه ایجاد کرده است و خواهان باز شدن کریدورهای امن برای پناهجویان هستم.

وزیر امور خارجه آمریکا: اوکراین می‌تواند در جنگ با روسیه پیروز شود

وزیر امور خارجه ایالات متحده به بی‌بی‌سی گفته است که متقاعد شده اوکراین می‌تواند در جنگ با روسیه پیروز شود (بیشتر بخوانید).

تعطیلی فرودگاههای جنوب روسیه تمدید شد

سازمان هواپیمایی روسیه، تعطیلی فرودگاههای جنوب و مرکزی این کشور را تا روز ۱۴ مارس (۱۰ روز دیگر) تمدید کرد.

تعویق عملیات تخلیه شهر ماریوپول

مسئولان ماریوپول اعلام کردند که به واسطه عدم پایبندی ارتش روسیه به آتش‌بس، عملیات تخلیه شهر به تعویق افتاده است.

کرملین: تحریم نفت روسیه بازار انرژی جهان را مختل می‌کند

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: نمی‌‌توانیم از منزوی شدن روسیه سخن به میان بیاوریم زیرا آمریکا و اروپا همه دنیا نیستند.

پسکوف افزود: تحریم نفت روسیه می‌تواند بازارهای انرژی جهان را تاحد زیادی مختل کند.

مأموریت آمریکا در اوکراین از زبان سخنگوی پنتاگون

جان کربی گفت: تمرکز بر روی دو موضوع است. اول اینکه مطمئن شویم اوکراین می‌تواند از خود دفاع کند و آن‌ها در حال دفاع از خود هستند.

دوم اینکه مطمئن شویم ناتو می‌تواند از خود دفاع کند و به همین دلیل است که رئیس‌جمهور دستور داد نیروهای بیشتری به اروپا اعزام شوند. 

 بورل خواستار میانجی‌گری چین بین روسیه و اوکراین شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار میانجیگری پکن بین مسکو و کی یف برای پایان دادن به جنگ شد.

زلنسکی به ناتو: نمی‌توانید با یک لیتر سوخت،یک لیتر خون ما را بخرید

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی ویدیویی، نشست اخیر ناتو را در بحبوحه درگیری بین اوکراین و روسیه "ضعیف" خواند. زلنسکی گفت: "اجلاس سران ناتو امروز برگزار شد. این یک نشست ضعیف، یک اجلاس سردرگم بود، نشستی که نشان می‌دهد همه مبارزه برای آزادی در اروپا را هدف شماره یک نمی‌دانند."

اوکراین هم آتش بس موقت را در دو شهر تایید کرد

پاولو کریلنو، رئیس اداره نظامی منطقه دونتسک در شرق اوکراین آتش بس موقت برای تخلیه غیرنظامیان را تایید کرده است. او ضمن تایید آتش بس موقت از ساعت ۹:۰۰ به وقت محلی گفته که دولت او در حال حاضر بر روی جزییات تخلیه غیرنظامیان کار می کند. 

وزیر دفاع اوکراین: بیش از ۶۶ هزار مرد اوکراینی برای دفاع به کشور بازگشته‌اند

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، می‌گوید ۶۶ هزار و ۲۲۴ مرد اهل این کشور از خارج بازگشته‌اند تا در قالب ۱۲ تیپ رزمی در جنگ علیه تهاجم روسیه نیروهای ارتش را یاری کنند.

بی بی سی: روس‌های نگران از آینده جنگ اوکراین مهاجرت می‌کنند

همزمان با ادامه درگیری‌ها در اوکراین و عزیمت پناهجویان اوکراینی به کشورهای همسایه، شماری از شهروندان روس نیز به دلیل پیامدهای ناشی این جنگ و همچنین سیاست های جدید مسکو، روسیه را به مقصد فنلاند ترک می‌کنند.

 کرملین: روسیه درپی تجزیه اوکراین نیست

 دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که روسیه تجزیه اوکراین را هدف قرار نداده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴، پسکوف امروز (شنبه) در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: هدف عملیات ویژه روسیه در اوکراین، تامین امنیت کشور ما (روسیه) است. 

اوکراین: روسیه در تلاش برای محاصره کی‌یف است

وزیر دفاع اوکراین: نیروهای روسی در حال حاضر برای محاصره کی‌یف تلاش می کنند اما نیروهای ما در حال مقابله با آنها هستند.

منتقد زندانی و سرشناس پوتین: روس‌ها فردا در سراسر جهان تجمع ضد جنگ برگزار کنند/ پوتین "مایه شرمساری پرچم و زبان روسیه" است

منتقد به زندان افتاده سرشناس کرملین از روس ها خواست فردا یکشنبه ۶ مارس در شهرهای روسیه و سراسر جهان علیه جنگ در اوکراین تظاهرات برپا کنند و ولادیمیر پوتین را متهم کرد که "مایه شرمساری پرچم و زبان روسیه" شده است (بیشتر بخوانید).

اعلام آتش بس موقت از سوی روسیه برای خروج غیر نظامیان از 2 شهر در اوکراین

وزارت دفاع فدراسیون روسیه اعلام کرد طرف روسی امروز، از ساعت 10 صبح به وقت مسکو (10 و 30 دقیقه به وقت تهران) برای خروج افراد غیر نظامی از دو شهر در اوکراین آتش بس اعلام می کند (بیشتر بخوانید).

 روسیه: کنترل ۱۰ منطقه در اوکراین را در ۲۴ ساعت به دست گرفتیم

وزارت دفاع روسیه: نیروهای مسلح روسیه در حال پیشروی در یک جبهه گسترده در اوکراین هستند و در شبانه روز گذشته ۱۰ منطقه را تحت کنترل گرفتند.

وزارت دفاع روسیه: از آغاز عملیات ویژه، بیش از ۲۰۰۰ تاسیسات نظامی اوکراین تخریب شده است.

اوکراین: کنترل اکثر شهرها را حفظ کرده‌ایم

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین: کنترل اکثر شهرها را حفظ کرده‌ایم و در نبردهای آزادسازی علیه نیروهای روسی مشارکت داریم و ضدحمله انجام می‌دهیم.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین: پدافند .هوایی ما حداقل ۳۹ هواپیمای جنگی روسیه و ۴۰ بالگرد را از آغاز درگیری منهدم کرده است.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرده است که در جریان نبردهای روز جمعه در اوکراین، ۳ جنگنده سوخو ۲۵ و ۳ بالگرد روسیه را سرنگون کردند.

گروه هفت درباره اوکراین بیانیه داد/ ابراز نگرانی از کشته شدن غیرنظامیان

وزیران خارجه گروه ۷ با انتشار بیانیه ای نسبت به وضع حقوق بشر و کشته شدن غیرنظامیان در اوکراین ابراز نگرانی کردند.

169501337

 وزیر انرژی آمریکا: سیستم‌های ایمنی نیروگاه اتمی اوکراین سالم هستند

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا با بیان اینکه سیستم های ایمنی نیروگاه هسته ای اوکراین سالم هستند، از روسیه خواست اجازه فعالیت ایمن اپراتورهای تاسیاست هسته ای اوکراین را بدهد.

رئیس جمهور اوکراین: کی‌یف هستم و جایی نرفتم!

رئیس جمهور اوکراین ساعاتی پس از آنکه یکی از نمایندگان پارلمان اعلام کرد به لهستان گریخته و در حال حاضر در سفارت آمریکا در آنجا مخفی شده است، این ادعا را رد و بر حضور خود در کی‌یف، پایتخت این کشور تاکید کرد (بیشتر بخوانید).

بیانیه کاخ سفید درباره درخواست سناتور آمریکایی برای ترور پوتین

کاخ سفید تأکید کرد که از اظهارات سناتور جمهوری خواه آمریکایی که خواستار ترور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شده بود، حمایت نمی کند (بیشتر بخوانید).

نشست شورای امنیت بر سر اوکراین

در نشست اضطراری سازمان ملل درخواست سفیر اوکراین مبنی بر ایجاد منطقه «پرواز ممنوع» باز هم با مخالفت روبرو شد.

تصاویر هوایی از درگیری‌ها در شهر «بوچا» در حومه کی‌یف

رئیس شورای اقتصادی آمریکا اعلام کرد: کاخ سفید در حال ارزیابی تاثیر توقف واردات نفت روسیه

رئیس شورای اقتصادی آمریکا همزمان با اعمال تحریم های کشورش بر روسیه به دلیل جنگ در اوکراین اعلام کرد کاخ سفید در حال ارزیابی تاثیر توقف واردات نفت روسیه در آمریکا است.

دیده‌بان حقوق بشر: روسیه از بمب‌های خوشه‌‌ای استفاده کرده است​

شبکه العربیه به نقل از دیده‌بان حقوق بشر مدعی شده است که روسیه با بمب‌های خوشه‌ای سه منطقه مسکونی در «خارکیف» را بمباران کرده است.

اوکراین: روسیه با بمب‌ خوشه‌ای به بروفسک حمله کرده است

خبرگزاری اوکراین به نقل از وزارت دفاع این کشور گزارش کرد که نیروهای روسی شهر«بروفسک» در منطقه دونباس را با بمب‌های خوشه‌ای هدف قرار داده‌اند.

 سازمان ملل: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از اوکراین خارج شده‌اند

سازمان ملل متحد همزمان با دهمین روز جنگ در اوکراین اعلام کرد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مرزهای این کشور اروپایی خارج شده اند.

 روسیه: لهستان به مرکز اعزام تروریست ها به اوکراین تبدیل شده است

سازمان اطلاعات خارجی روسیه (اس.و.ار) اعلام کرد که لهستان به مرکز اعزام ستیزه جویان از مناطق مختلف جهان و تروریست های خاورمیانه به اوکراین تبدیل شده است.

 بلینکن: جنگ آنطور که پوتین فکر می‌کرد پیش نرفت

«آنتونی بلینکن»‌ وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با بی بی سی گفت جنگ آنطوری که «ولادیمیر پوتین»‌رئیس جمهور روسیه فکر می کرد و برنامه ریزی کرده بود پیش نرفت.

وی مدعی شد که آمریکا همواره به دنبال فرصت های دیپلماسی و مذاکره با روسیه است.

زلنسکی: اوکراین سقوط کند، همه اروپا سقوط خواهد کرد

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در نطقی تلویزیونی گفت: «در حمایت از اوکراین ساکت نباشید چون اگر اوکراین باقی نماند، تمام اروپا باقی نخواهد ماند. اگر اوکراین سقوط کند تمام اروپا سقوط خواهد کرد». 

سازمان ملل: شمار پناهندگان اوکراینی به ۱.۵ میلیون نفر نزدیک می‌شود
رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد ۱.۳ میلیون پناهنده از اوکراین وجود دارد و ممکن است این رقم تا پایان هفته (روز یکشنبه) به ۱.۵ میلیون نفر برسد.
سازمان ملل نیز اعلام کرد پناهندگان اوکراینی به مکان‌هایی می‌روند که می‌شناسند، اما مهاجرت جمعی پیچیده‌تر خواهد بود.
ارتش روسیه ۴۵۰۰ تن مهمات اوکراین را به غنیمت گرفت
شبکه آر تی گزارش داد با فرار سربازان پادگان ۳ یا ۴ هزار نفری در خسون ۴۵۰۰ تن مهمات در انبار‌ها مانده بود که شرایط مناسبی نیز داشتند به همین دلیل ارتش روسیه درحال بارگیری این مهمات است.
 
وزارت دفاع روسیه: برای تخلیه غیرنظامیان از شهر‌های اوکراین، آتش بس وضع شد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ناسیونالیست‌های اوکراینی ساختمانی را در ماریوپل منفجر کردند که احتمال می‌رود در آن ده‌ها اوکراینی وجود داشته است. صدای چندین انفجار در منطقه ماریوپل شنیده شده و ستون‌هایی از دود غلیظ سیاه در شهر دیده می‌شود.

به گزارش بخش تصویری رویترز، ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، گفت: امروز (شنبه) از ساعت ده صبح به وقت محلی مسکو این آتش بس اعلام شد تا با باز شدن راه‌های بشردوستانه در دو شهر ماریوپول و ولناواخا، غیرنظامیان بتوانند از این دو شهر خارج شوند.

پیشتر هم وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود با نیرو‌های اوکراینی در مورد مسیر‌های تخلیه از بندر راهبردی ماریوپول در جنوب شرقی و شهر ولناواخا در شرق به توافق رسیده است.

مسکو سفیر آمریکا را فراخواند
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به دلیل صحبت‌های یک مقام آمریکایی که درخواست ترور پوتین را کرده بود، سفیر آمریکا در مسکو را فراخواند.

براساس بیانیه وزارت خارجه روسیه به سفیر آمریکا اعلام شد که چنین حمله‌ای توسط قانون جزایی فدراسیون روسیه به عنوان تجاوز به زندگی یک دولتمرد شناخته می‌شود و عواقب سنگینی از جمله مسئولیت کیفری را به دنبال دارد.

همچنین این دقیقاً یک فراخوان عمومی و در اصل تروریستی است که یک شخصیت عالی رتبه را هدف قرار می‌دهد ومطلقاً قابل قبول نیست؛ و آن تأثیر مخرب بیشتری بر روابط اسفناک روسیه و آمریکا می‌گذارد.

ترکیه: برنامه‌ای برای تحریم روسیه نداریم
ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: ترکیه برنامه‌ای برای اعمال تحریم علیه روسیه ندارد و نمی‌خواهد طرف درگیری باشد.
 
پیش‌بینی نقت ۱۸۵ دلاری

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ اعلام کرد کارشناسان در خصوص افزایش قیمت نفت به میزان ۱۸۵ دلار به سبب نخریدن نفت روسیه هشدار می‌دهند.

لحظه اصابت موشک دوش پرتاب نیروهای اوکراینی به بالگرد MI-۳۵ روسی

دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین روز دوشنبه خواهد بود

به گزارش الجزیره، عضو هیئت مذاکره کننده روسیه اعلام کرد دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین ممکن است دوشنبه آینده برگزار شود.

گزارش سومین روز از حمله روسیه به اوکراین

گزارش چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین

گزارش پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین

گزارش هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین

گزارش هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ایران
    4

    به دررررک که اروپا نابود میشه.
    خدا شاهده بدِ کسی رو نمیخوایم . دلمون هم واسه ملتهای بیگناهشون که آواره شدن یا جووناشون که جلوی گلوله میرن میسوزه نه حاکمیتهای دروغگوشون.
    ولی این اروپاو کلاً غرب کثیفِ دزدِ نامردِ چپاولگر و غارتگر؛ دستش به خون بسیاری از زنان و کودکان مسلمان آلوده ست. برای همین ککمون هم نمیگزه. ما هم مثل خودِ کثیفشون؛ دنبال منافع حاکمیت وملتمون هستیم.
    به دررررک که اروپا نابود میشه.

  • ممد
    1

    از یه چیز این اسراییلی ها خوشم میاد شعار تا آخرین سرباز رو فراموش نمی کنن
    از اسراییل بلند شدی رفتی اوکراین مملکتشون رو با چهارتا شعار احمقانه ملی گرایانه با روسیه درانداختی ، خودت در رفتی انتظار داری تمام اوکراینی ها تا آخرین نفس و آخرین نفر با روسیه بجنگن بابا دست خوش با اینکه نژادپرست نیستم و خیلی هم کلیمی های مملکتم رو دوست دارم ولی بیچاره‌ها یهودی ها تو کل تاریخ از جمله جنگ جهانی دوم تاوان مارمولک بازی های تعداد کمی رو دادن

  • ممد
    1


    یه چیز جالب دیگه که دیدم به هم پریدن بعضی از ایرانی هاست بعضی طرفدار غربن بعضی طرفدار شرق
    متاسفانه این مسئله در سیاست کلان مملکت هم دیده میشه هاج و واج موندم یعنی سیاست می دونیم؟؟؟؟؟ واویلا که سکان هدایت سیاست این مملکت دست کیا بوده و دست کیا هست ، بیچاره مردم ایران و بیچاره نسل های بعدی ما كه تو این برهه حساس ، تو این سالها ی طلایی فرصت ها داره از دست میره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها