سى ان ان گزارش داد

در سایه حمله روسیه به اوکراین آمریکا حمایت خود را از تایوان بیشتر می کند

با بالا گرفتن تنش بر سر بحران اوکراین، بسیاری تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند انفعال نسبی آمریکا در مواجهه با حمله احتمالی علیه اوکراین باعث می‌شود که در آینده‌ای نه چندان دور پکن نیز تایوان را مورد حمله نظامی قرار دهد.

در سایه حمله روسیه به اوکراین آمریکا حمایت خود را از تایوان بیشتر می کند

به گزارش سى ان ان در حالی که جهان بر تهاجم روسیه به اوکراین متمرکز است، هیئتی از مقامات سابق ایالات متحده حمایت آمریکا را از یک دموکراسی دیگر که تحت فشار فزاینده یک قدرت اقتدارگرا قرار گرفته است، اعلام کردند.

مقامات سابق دفاعی و امنیتی، به رهبری رئیس سابق ستاد مشترک ارتش، مایک مولن، روز چهارشنبه در جریان بازدید دو روزه تایوان با تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان از جزیره خودگردان -- که همبستگی خود را با اوکراین اعلام کرده است.

تسای در اظهارات روز چهارشنبه گفت: "تعهد مردم اوکراین برای حفاظت از آزادی و دموکراسی و تعهد بی باکانه آنها برای دفاع از کشورشان با همدلی عمیق مردم تایوان روبرو شده است، زیرا ما نیز در خط مقدم نبرد برای دموکراسی ایستاده ایم."

تاریخ به ما می آموزد که اگر چشم خود را بر تهاجم نظامی ببندیم، تهدیدها را برای خود بدتر می کنیم. اکنون زمان آن است که همه دموکراسی ها در سراسر جهان گرد هم آیند

تحلیلگران مقایسه هایی را بین تهدید اقتدارگرایانه اوکراین و تایوان، که در کمتر از 200 کیلومتری (124 مایلی) سواحل جنوب شرقی چین قرار دارد، انجام داده اند. در اوکراین، این خطر با اقدام نظامی غیرقابل تحریک محقق شده است. در مورد تایوان، حزب کمونیست حاکم چین به دنبال «اتحاد مجدد» نهایی - در صورت لزوم با زور - با جزیره‌ای که ادعا می‌کند به‌عنوان قلمرو آن است، علی‌رغم اینکه هرگز بر آن حکومت نکرده است.

در این سفر مگان اوسالیوان، معاون سابق مشاور امنیت ملی آمریکا تحت دولت جورج بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا و میشل فلورنوی، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا تحت دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا مایک میلی را که به عنوان افسر ارشد ارتش آمریکا در دولت‌های جوروج بوش و باراک اوباما خدمت کرده بود، همراهی می‌کنند.

مولن با اشاره آشکار به حمایت دیرینه واشنگتن گفت: امیدوارم با حضور در اینجا با شما، بتوانیم به شما و مردم شما و همچنین متحدان و شرکای خود در منطقه اطمینان دهیم که ایالات متحده محکم پشت تعهدات خود برای دفاع از تایوان می ایستد.

ما در یک لحظه بسیار دشوار و حساس در تاریخ جهان به تایوان می آییم. همانطور که (جو) بایدن، رئیس جمهور (ایالات متحده) گفته است، دموکراسی با چالش های پایدار و نگران کننده ای مواجه است که اخیراً در اوکراین رخ داده است. اکنون بیش از هر زمان دیگری، دموکراسی به قهرمانان نیاز دارد.

حمایت تایوان از اوکراین

تشدید درگیری در اوکراین در پوشش خبری تایوان گسترده شده است و موجی از همبستگی را از سوی مردم تایوانی در سراسر راهروهای سیاسی برانگیخته است. از هفته گذشته ده‌ها معترض در سه روز جداگانه مقابل دفتر نمایندگی روسیه در تایپه تجمع کردند و پرچم اوکراین و پلاکاردهایی با مضمون «بدون جنگ» را تکان دادند. خطوط آسمان در شهرهای تایوان نیز با رنگ های آبی و زرد - رنگ های پرچم اوکراین - از جمله آسمان خراش نمادین تایپه 101 روشن شد.

به نوبه خود، دولت تسای به سرعت تهاجم روسیه را محکوم کرده است، در حالی که نخست وزیر سو تسنگ چانگ روز سه شنبه گفت که تایوان برخی از بانک های روسیه را از سیستم پرداخت های بین المللی سوئیفت "در قفل" با مجازات های اقتصادی اعمال شده توسط کشورهای غربی مسدود می کند. سو گفت که آنها همچنین کمک های پزشکی را به اوکراین ارسال کرده اند.

به گفته دولت، سازندگان بزرگ تراشه‌های تایوانی - که بیش از نیمی از تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا در جهان را تشکیل می‌دهند - همگی متعهد شده‌اند که از تحریم‌ها علیه روسیه تبعیت کنند.

در اظهارات چهارشنبه، پس از ملاقات با هیئت آمریکایی، تسای گفت تایوان یک حساب کمک مالی برای اوکراین ایجاد خواهد کرد و او، سو و معاون رئیس جمهور ویلیام لای هر یک حقوق یک ماه خود را اهدا خواهند کرد.

تشدید درگیری در اوکراین در پوشش خبری تایوان گسترده شده است و موجی از همبستگی را از سوی مردم تایوانی در سراسر راهروهای سیاسی برانگیخته است

"رابطه سفت و محکم"

روابط بین تایپه و پکن به پایین ترین سطح خود در دهه های اخیر رسیده است. در ماه‌های اخیر، ارتش چین تعداد بی‌سابقه هواپیماهای جنگی را به آسمان اطراف تایوان فرستاده است، در حالی که دیپلمات‌ها و رسانه‌های دولتی نسبت به تهاجم احتمالی هشدار داده‌اند، مگر اینکه جزیره خط حزب کمونیست چین را دنبال کند.

تسای گفته است که ارتش تایوان باید سطح بالایی از هوشیاری و نظارت بر فعالیت‌ها در تنگه تایوان را با توجه به نگرانی‌های امنیتی مرتبط با تهاجم روسیه به اوکراین، که هفته‌ها پس از نشست بلندپایه بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی  جین پینگ ، رهبر چین انجام شد، حفظ کند.

ون تی سونگ، مدرس برنامه مطالعات تایوان در دانشگاه ملی استرالیا، گفت زمان سفر هیئت آمریکایی "به وضوح با بحران اوکراین مرتبط بود" و نقش مولن به عنوان رئیس آن نشان داد که بحث های دفاعی "به طور برجسته در دستور کار قرار خواهد گرفت."

او گفت: در این لحظه که تایوان به این فکر می کند که آیا امروز اوکراین خواهد بود یا فردا تایوان ... حضور یک هیئت ارشد و دو حزبی سابق دولتی اینجاست تا نشان دهد که تعهد امنیتی ایالات متحده واقعاً متفاوت است و نسبت به تایوان بالاتر ازتعهد  به اوکراین، است.

سانگ اضافه کرد که در مقایسه با اوکراین، تایوان نقش متفاوتی در ژئوپلیتیک و زنجیره تامین جهانی ایفا می کند. جوآن او، سخنگوی وزارت امور خارجه تایوان، دوشنبه شب گفت که این هیئت توسط بایدن منصوب شده است، و خاویر چانگ، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری تایوان، پیش از این سفر گفت که این نشان دهنده روابط "محکم" بین واشنگتن و تایپه است، "به ویژه در زمانی که وضعیت در اوکراین وخیم است."

قرار است نمایندگان علاوه بر دیدار با تسای، با چیو کو چنگ وزیر دفاع تایوان نیز دیدار کنند.

واکنش چین

پکن روز سه شنبه این سفر را محکوم کرد و آن را "بیهوده" خواند و از واشنگتن خواست که "با محتاطانه مسائل مربوط به تایوان را مدیریت کند" تا به روابط چین و آمریکا آسیب بیشتری وارد نشود.

تصمیم و اراده مردم چین برای حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی تزلزل ناپذیر است. وانگ ونبین، سخنگوی این سازمان در کنفرانس مطبوعاتی منظم گفت: فرستادن کسی که به اصطلاح از تایوان حمایت می کند برای ایالات متحده بیهوده است.

پکن از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین خودداری کرده است یا از حمله تمام عیار به این کشور به عنوان "تهاجم" یاد می کند. این کشور مقایسه بین وضعیت اوکراین و ادعاهای خود در مورد تایوان را رد کرده است و وانگ سخنگوی وزارت امور خارجه در 22 فوریه گفت: "مایلم تاکید کنم که فقط یک چین وجود دارد و تایوان بخشی جدایی ناپذیر از خاک چین است."

سرزمین اصلی چین و تایوان از زمان پایان جنگ داخلی چین در بیش از 70 سال پیش، زمانی که ناسیونالیست های شکست خورده به جزیره عقب نشینی کردند، به طور جداگانه اداره می شدند.

ایالات متحده در سال 1979 هنگامی که دولت پکن را به رسمیت شناخت، به روابط رسمی دیپلماتیک خود با تایپه پایان داد، اما روابط غیر رسمی خود را حفظ کرده است، که شامل بازدید از هیئت هایی است که اغلب از مقامات بازنشسته یا قانونگذاران تشکیل می شود و طبق قانون موظف است برای دفاع از خود به تایوان سلاح بفروشد.

در مصاحبه ای اختصاصی با سی ان ان در اکتبر گذشته، تسای اولین رئیس جمهور تایوان در دهه ها بود که حضور نیروهای آمریکایی در این جزیره را برای مقاصد آموزشی تصدیق کرد، اگرچه او گفت که این تعداد "آنقدر که مردم فکر می کردند نیست".

 آخرین بازدید پس از آن صورت گرفت که ماه گذشته ایالات متحده فروش احتمالی تجهیزات و خدمات نظامی به ارزش 100 میلیون دلار به تایوان را تایید کرد.

شایان ذکر است هیاتی از مقامات امنیتی و دفاعی ارشد سابق آمریکا که از سوی رئیس جمهور این کشور اعزام شده بود، روز سه‌شنبه وارد تایپه شد؛ سفری که از سوی چین محکوم شده و در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین صورت گرفته است.

سفر این هیات به رهبری مایک میلی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا در زمانی صورت می‌گیرد که تایوان سطح هشدار خود را افزایش داده است چرا که می‌ترسد چین از تشویش و تمرکز غرب به اوکراین برای حمله به این جزیره استفاده کند.

چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و متعهد شده تا این جزیره را حتی با اعمال زور تحت کنترل خود درآورد.

در این سفر مگان اوسالیوان، معاون سابق مشاور امنیت ملی آمریکا تحت دولت جورج بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا و میشل فلورنوی، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا تحت دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا مایک میلی را که به عنوان افسر ارشد ارتش آمریکا در دولت‌های جوروج بوش و باراک اوباما خدمت کرده بود، همراهی می‌کنند.

مایک گرین و ایوان مدیروس، دو تن از مدیران ارشد سابق شورای امنیت ملی آمریکا در امور آسیا نیز در این سفر حضور دارند؛ سفری که قصد دارد حمایت قاطعانه مداوم آمریکا از تایوان را نشان دهد.

این هیات سوار بر یک هواپیکای شخصی وارد فرودگاه سونگشان تایپه شد و با جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان دیدار کرد.

آنها چهارشنبه با تسای اینگ-ون، رئیس جمهور تایوان دیدار خواهند کرد و در همان روز مایک پامپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا نیز وارد تایوان خواهد شد اگرچه وی جداگانه و به عنوان شهروندی خصوصی این سفر را انجام می‌دهد.

چین تایوان را حساس‌ترین و مهم‌ترین مساله در روابطش با آمریکا می‌داند و هرگونه تعامل عالی‌رتبه میان آمریکا و تایوان، چین را را ناراحت می‌کند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین درباره این سفر گفت: اراده مردم چین در دفاع از حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورمان ثابت و راسخ است. آمریکا هر کسی را که برای نشان دادن حمایت از تایوان اعزام کرده است، ناکام خواهد ماند.

سو تسنگ-چانگ، نخست وزیر تایوان اوایل امروز به خبرنگاران گفت:‌ این سفر اهمیت روابط تایوان-آمریکا و موضع تایوان و همچنین حمایت بی‌شائبه آمریکا از این جزیره را نشان داد. این چیز بسیار خوبی است.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    از اکراین هم که حمایت کرد بسه .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها