گری کاسپاروف: دیدگاه پوتین نسبت به جهان بیمارگونه است

قهرمان جهانی شطرنج و از منتقدان ولادیمیر پوتین در سخنانی گفت که فکر می‌کند رئیس جمهوری روسیه در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده است که "دیگر به صدای خرد و عقل اطرافیانش گوش نمی‌دهد" و دیدگاه پوتین نسبت به جهان "بیمارگونه" است.

گری کاسپاروف: دیدگاه پوتین نسبت به جهان بیمارگونه است

به گزارش یاهو نیوز، گری کاسپاروف که در گذشته از روسیه، کشور خود خارج شد، در یک برنامه تلویزیونی آمریکایی به اسم "آندرسون کوپر ۳۶۰" شرکت و درخصوص حمله روسیه به اوکراین و ذهنیت رئیس جمهوری روسیه صحبت کرد.

پیش از حمله، پوتین دستور برگزاری مانورهای هسته‌ای را داده بود. گرچه کاسپاروف باور ندارد که پوتین واقعا از سلاح هسته‌ای استفاده کند، اما این مسئله باعث شد تا ذهنیت و درک رئیس جمهوری روسیه را از واقعیت زیر سوال ببرد.

گری کاسپاروف در این برنامه عنوان داشت: فکر می‌کنم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده است که دیگر به صدای خرد و عقل اطرافیانش گوش نمی‌دهد و به نظرم دیدگاه او نسبت به جهان بیمارگونه است. این چیزی‌ است که موقعیت را "مهیج و چشمگیرتر" می‌کند. نباید فراموش کنیم که پوتین دستش را روی دکمه هسته‌ای گذاشته است. اگرچه معتقدم تا موقعی که او چنین کاری را انجام دهد، بسیار فاصله داریم اما واقعیت این است که او سیگنال‌ها و پیغام‌هایی می‌فرستد که نشان می‌دهد احساسش را نسبت به واقعیت از دست داده است.

ولادیمیر پوتین شامگاه دوشنبه در سخنانی اعلام کرد، رهبران اوکراین نتوانستند یک کشور باثبات ایجاد کنند و این منجر به وابستگی آنها به کشورهای خارجی مانند ایالات متحده شده است. او گفت اوکراین استقلال و ثبات خود را از دست داده و به محلی برای فرصت‌طلبان تبدیل شده است.

پوتین همچنین اعلام کرد که روسیه، "لوهانسک" و "دونتسک" را که در منطقه دونباس در شرق اوکراین واقع شده‌اند، به عنوان جمهوری‌های "مستقل" از اوکراین به رسمیت می‌شناسد. به دنبال آن رئیس‌جمهوری روسیه دستور داد تا نیروهای کشورش به این دو منطقه اعزام شوند.

کاسپاروف معتقد است که این اقدامات اخیر پوتین به منزله "پایان دوران پسا جنگ جهانی دوم" است.

وی افزود: چیزی که اکنون در حال رخ دادن است، این است که ما شاهد پایان نظم دوران پسا جنگ جهانی دوم هستیم. اکنون، پوتین به تمامی دیکتاتورها و تروریست‌ها در سراسر جهان نشان می‌دهد که مرزها اهمیتی ندارند و اگر قدرت کافی داشته باشید، می‌توان وجود و ماهیت مرزها را نادیده گرفت و اگر گستاخ و بی‌پروا باشید، هیچ قدرتی توان مقاومت در برابر شما را ندارد.

گری کاسپاروف که از منتقدان ولادیمیر پوتین است، در سال ۲۰۰۷ بعد از شرکت در یک تجمع دموکراسی‌خواهانه در شهر مسکو دستگیر شد و در سال ۲۰۱۲ نیز در جریان کنسرت یک گروه موسیقی معترض در این شهر هدف ضرب و جرح قرار گرفت و سپس مجدد در همان موقع دستگیر شد. وی صادقانه باور دارد که سقوط اتحاد جماهیر شوروی "بزرگترین فاجعه ژئوپلیتیک قرن بیستم" بود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    معمولا وقتی عقده ایها دیکتاتور میشوند همین وضعیت میشه .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها