وزیر خارجه ایرلند:

اراده طرف‌های غربی برای احیای برجام/ سفارت ایرلند را در سال آینده میلادی بازگشایی می‌کنیم

وزیر خارجه ایرلند با بیان این‌که متوجه هستم ایران به خاطر تصمیمات قبلی دولت آمریکا خشمگین باشد، نسبت به اراده طرف‌های غربی برای احیای برجام ابراز اطمینان کرد.

 اراده طرف‌های غربی برای احیای برجام/ سفارت ایرلند را در سال آینده میلادی بازگشایی می‌کنیم

«سایمون کاوونی» که به تهران سفر کرده، امروز (دوشنبه) ۲۵ بهمن ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وزیر خارجه ایرلند در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران عنوان کرد: خوشحالم بعد از ۱۲ ماه باز در تهران هستم. افتخار داشتم با آقای رئیسی ملاقات داشتم.  در برخی مسائل قرار است باز هم با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.

وی به نقش ایرلند برای تسهیلگر قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: از ایرلند خواسته شده تسهیلگر قطعنامه ۲۲۳۱ باشد و تشویق‌گر همه بودیم که به تعهداتشان برای بازگشت به برجام متعهد باشند. با ایران در سال‌ گذشته تماس‌های منظمی داشتیم. متوجه هستم ایران به خاطر تصمیمات قبلی دولت آمریکا خشمگین باشد و برای اینکه بتوانیم بین طرفین اعتماد ایجاد کنیم، کار ساده‌ای نیست.

وزیر خارجه ایرلند اظهار داشت: ایران اقداماتی را در حوزه هسته‌ای انجام داده است. ایرلند به دنبال خلع سلاح هسته‌ای بوده و هست. امروز در وین مذاکرات به جایی رسیده که باید تصمیم گیری شود. احیای برجام برای ایران، لغو تحریم‌ها را در پی داشته باشد و به نفع مردم ایران است.

کاوونی اظهار داشت: احیای برجام می‌تواند به نفع مردم ایران باشد. توافق در وین می‌تواند شرایط را برای همکاری بیشتر در سطح منطقه و بین‌الملل ایجاد کند. معتقدم برجام برای همه طرفین مهم است که خیلی زود به توافق برسند. ایرلند می‌خواهد به همه طرف‌ها کمک کند این مذاکرات را به پیش برده و به نتیجه برسانند. در سطح دوجانبه گفتیم باید همکاری‌ها و دیالوگ‌ها در برخی مسائل افزایش یابد. در ۱۲ ماه گذشته مذاکرات سطح بالایی داشتیم. 

وزیر خارجه ایرلند گفت: می‌خواهیم سال آینده میلادی (۲۰۲۳) سفارت ایرلند را در تهران بازگشایی کنیم. امیدواریم این مذاکرات را ادامه دهیم. فرآیند صلح خاورمیانه مسائلی است که ایرلند می‌خواهد کمک کننده بی طرف باشد، همانطور که در شورای امنیت این کار را انجام می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: البته مسائل منطقه‌ای مهمی وجود دارد که در ضیافت نهار در این خصوص مذاکره خواهیم کرد که افغانستان و یمن از جمله این موارد است. از میزبانی ایران سپاسگزارم. 

* بازگشایی سفارت ایرلند در تهران در سه ماه اول سال آینده میلادی

وزیر خارجه ایرلند در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره زمان دقیق بازگشایی سفارت ایرلند در تهران خاطرنشان کرد: سفارت را بازگشایی خواهیم کرد به محض این‌که بتوانیم و باید مکان خوبی را پیدا کنیم. تیم ما به دنبال این هستند. انتظار دارم قادر باشیم این کار را در سه ماه اول سال آینده انجام دهیم. این تعهدی است که داشتیم و این کار را انجام خواهیم داد.

* اراده طرف‌های غربی برای احیای برجام

وی در پاسخ به سؤالی درباره این‌که ایرلند برای ایفای نقش تسهیلگری در قطعنامه ۲۲۳۱ چه اقداماتی را صورت می‌دهد نیز اظهار داشت: تسهیلگر شورای امنیت نقشی بود که می‌خواستیم انجام دهیم، چون ایرلند تاریخچه طولانی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای دارد و مبارزه خلع سلاح هسته‌ای یکی از اعتقادات ماست و نسبت به موضوعات منطقه علاقه‌مندیم. امیدواریم یک نگرش متعادل و بی طرفانه داشته باشیم.

کاوونی اظهار داشت: اعتقاد دارم دیگر طرفین برجام به ویژه کشورهای غربی تعهد عمیق دارند که احیای برجام را انجام دهند. اگر اعتقاد نداشتم این را نمی‌گفتم و من نسبت به این موضوع اطمینان دارم. الان این فرصت وجود دارد و این عزم و اراده را دارند که این کار را انجام دهند و به ایران ضمانت را بدهند. دولت شما هم گفتند و می‌دانم اعتماد الان سخت است، ولی به نظر من فرصت برای ایران بسیار بزرگ است، برای اینکه تحریم‌ها از بین برداشته شود و فرصت‌هایی که بعد از آن نصیب ایران شود.

وی گفت: بله به نظر من دولت‌های غربی متعهد و جدی هستند که احیای برجام صورت بگیرد و یک کاری کنند که جواب بدهد. امیدوارم نتیجه آن را در آینده نزدیک ببینم و همه کشورها به برجام برگردند. 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    انشاالله سفارت آمریکا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها