دبیرکل سازمان ملل:

سخاوت ایران و پاکستان در میزبانی از افغانستانی ها ستودنی است

دبیرکل سازمان ملل از سخاوت فراموش نشدنی دو کشور ایران و پاکستان در میزبانی از پناهجویان افغان تقدیر کرد.

سخاوت ایران و پاکستان در میزبانی از افغانستانی ها ستودنی است

«آنتونیو گوترش» ضمن یادآوری به سایر کشورهای جهان برای کمک به افغانستان، تصریح کرد که پاکستان و ایران سخاوت فراموش نشدنی را در میزبانی از میلیون‌ها افغان از خود نشان داده‌اند.

روزنامه «داون» پاکستان در این خصوص گزارش کرد، دبیرکل سازمان ملل در جلسه شورای امنیت درباره افغانستان ضمن تقدیر از میزبانی پاکستان و ایران از میلیون‌ها اتباع افغانستان که در این کشورها به سر می‌برند، گفت: «من هرگز سخاوت کشورهایی چون پاکستان و ایران را فراموش نمی‌کنم که برای دهه‌ها از میلیون‌ها افغان نیازمند میزبانی کرد‌ه‌اند».

وی سپس جامعه بین‌الملل را ترغیب کرد تا رویکردی مشابه ایران و پاکستان در پیش بگیرند و گفت: «در این لحظه، ما به جامعه بین‌الملل و این شورا نیاز داریم تا چرخ پیشرفت را به دست گیرند و منابعی را ارائه دهند و از پیچیده‌تر شدن بیشتر اوضاع افغانستان جلوگیری کنند».

طبق این گزارش، «منیر اکرم» سفیر دائم پاکستان در سازمان ملل نیز در خصوص میزبانی کشورش از اتباع افغانستان گفت: «کشور من هر آن چه که می‌توانسته برای کمک به برادران و خواهران افغان انجام می‌دهد. ما همچنان به مراقبت از حدود چهار میلیون پناهجوی افغان تا زمانیکه بتوانند به خانه‌هایشان بازگردند، ادامه می‌دهیم».

گوترش: من هرگز سخاوت کشورهایی چون پاکستان و ایران را فراموش نمی‌کنم که برای دهه‌ها از میلیون‌ها افغان نیازمند میزبانی کرد‌ه‌اند.

نماینده پاکستان در سازمان ملل به جهان یادآوری کرد که کمک‌های انساندوستانه به تنهایی نمی‌تواند اقتصاد افغانستان را احیا کند و گفت: «مهم‌تر از همه، آزادسازی ذخایر افغانستان ضروری است. هیچ توجیه قانونی برای محروم کردن مردم افغانستان از دارایی های ملی وجود ندارد».

بر اساس این گزارش، بلافاصله پس از تسلط طالبان بر کابل در ۱۵ آگوست سال گذشته میلادی (۲۰۲۱)، ایالات متحده نزدیک به ۹.۵ میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد و ارسال پول نقد به این کشور را متوقف کرد تا از دسترسی طالبان به این پول جلوگیری کند و در ماه  دسامبر، سازمان همکاری اسلامی متشکل از ۵۷ کشور در اسلام آباد تشکیل جلسه داد و تصمیم گرفت با سازمان ملل متحد برای آزادسازی دارایی‌های مسدود شده همکاری کند.

اکرم در ادامه با تأکید بر لزوم آزادسازی دارایی‌های مسدود شده افغانستان گفت: «این پول برای حفظ و ثبات و احیای اقتصاد افغانستان و نجات جان میلیون‌ها کودک، زنان و مردان فقیر و گرسنه افغان ضروری است. این موثرترین و سخاوتمندانه ترین نمایش همبستگی با مردم افغانستان خواهد بود.»

ایالات متحده نزدیک به ۹.۵ میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرده است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین در این جلسه شورای امنیت هشدار داد که پول افغانی ممکن است سقوط آزاد کند و کشور  افغانستان ممکن است ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در یک سال از دست بدهد.

در بیانیه مشترکی که پس از این نشست شورای امنیت منتشر شد، ایالات متحده و متحدان اروپایی آن گفتند که دولت هایشان در حال گسترش عملیات‌های امدادی، کمک به جلوگیری از سقوط خدمات اجتماعی و «حمایت از احیای اقتصاد افغانستان» هستند.

در این بیانیه آمده است که شرکت کنندگان در نشست 24 ژانویه شورای امنیت درباره افغانستان، «اهمیت افزایش نقدینگی و حمایت از بخش بانکی به منظور کمک به ثبات اقتصاد افغانستان» را یادآور شدند اما این امر مستلزم آن است که طالبان یک استراتژی شفاف و صحیح برای بازگرداندن اعتماد به بخش مالی افغانستان ایجاد کند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    به چه قیمتی؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها