تلاش رژیم صهیونیستی برای انتقال گاز از طریق ترکیه به اروپا

پس از خودداری واشنگتن از حمایت از پروژه خط لوله «EastMed»، طرح انتقال گاز به اروپا از طریق ترکیه دوباره در دستور کار رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

تلاش رژیم صهیونیستی برای انتقال گاز از طریق ترکیه به اروپا

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که چنین پروژه‌هایی در منطقه «بدون مشارکت ترکیه» قابل اجرا نیست و تاکید کرد که مذاکرات در این زمینه با ریاست رژیم صهیونیستی در حال انجام است.

به گزارش اسپوتنیک، کارشناسان ترک در خصوص امکان همکاری ترکیه و رژیم صهیونیستی در زمینه انتقال گاز طبیعی از طریق ترکیه به اروپا و تأثیر احتمالی آن بر اوضاع در شرق مدیترانه اظهار نظر کردند.

جم گوردنیز، دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی ترکیه و ولکان اصلان اوغلو، متخصص انرژی این کشور معتقدند که انتقال گاز از طریق خاک ترکیه گام درستی است. دریاسالار بازنشسته ترکیه، خط لوله EastMed را یک پروژه سیاسی عنوان کرد.

به گفته‌ی این افسر سابق نیروی دریایی، امتناع آمریکا از حمایت از پروژه EastMed تعجب آور نبود. ایتالیا اولین کشوری بود که این پروژه را رها کرد. تجزیه و تحلیل هزینه و فایده پروژه نشان داد که این پروژه قابل اجرا نبود. مسئله این است که خط لوله EastMed یک پروژه سیاسی است که هیچ ربطی به سود تجاری ندارد. این پروژه یک ابتکار ضدترکی برای وادار کردن آنکارا به دادن امتیاز در چارچوب مفهوم «وطن آبی» (دکترین سیاست دریایی ترکیه در دریای سیاه، مرمره، اژه و مدیترانه) بود.

ولکان اصلان اوغلو، متخصص انرژی ترکیه معتقد است اگر توافقی بین رژیم صهیونیستی و ترکیه حاصل شود، آنکارا این شانس را دارد که قبرس جنوبی را پشت سر بگذارد و این می‌تواند یک راهبرد بسیار موفق برای ترکیه از نظر تبدیل شدن به قطب انرژی باشد.

خط لوله گازی مدیترانه شرقی (EastMed) چاه‌های گازی بخش شرقی مدیترانه را به غرب اروپا متصل می‌کند. توافق‌نامه احداث این خط لوله گازی طی مراسمی در آتن، پایتخت یونان، از سوی نیکوس آناستاسیادس، رئیس جمهور قبرس، کیریاکوس میتسوتاکیس و بنیامین نتانیاهو به امضا رسیده بود. هدف از احداث این خط لوله، انتقال گاز طبیعی از اراضی اشغالی و از طریق یونان و قبرس به بازار اروپا بود. اتحادیه اروپا از این پروژه به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد تنوع در واردات گاز طبیعی و فاصله گرفتن از گاز روسیه یاد می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها