در اقدامی کم سابقه توسط چین منتشر شد

افشای آمار صادرات نفت از ایران به چین

در اقدامی کم سابقه، چین آماری رسمی را منتشر کرد که نشان داد این کشور با وجود تحریمهای آمریکا، از ایران نفت وارد می کند.

افشای آمار صادرات نفت از ایران به چین

برای نخستین بار در یک سال گذشته چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، آماری را به صورت عمومی منتشر کرد که نشان داد این کشور در دسامبر مجموعا ۱.۹ میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است. اطلاعاتی که از سوی گمرک چین منتشر شد، نخستین افشای علنی خرید نفت ایران از سوی چین از دسامبر سال ۲۰۲۰ است.

چین در زمان تحریمها که در سال ۲۰۱۸ از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهور وقت آمریکا علیه ایران به اجرا درآمد، از ایران نفت وارد کرده است با این حال به ندرت به خرید نفت خام از ایران اذعان کرده است.

هنوز علت این که چین چرا به ادامه خرید نفت از ایران علنا اذعان کرده است، مشخص نیست اما این افشاگری در بحبوحه ادامه مذاکرات هسته ای در وین صورت گرفته است. ایران و چین اخیرا به دنبال پیشبرد همکاری در حوزه انرژی تحت قرارداد همکاری استراتژیک ۲۵ ساله بوده اند.

نفت ارزانتر ایران و ونزوئلا در مقایسه با قیمتهای جهانی که صعود چشمگیری داشتند، انگیزه کافی را فراهم کرد تا چین ریسک مجازات نقض تحریمها را نادیده گرفته و در سال ۲۰۲۱ بیشترین میزان خرید را از این دو کشور داشته باشند که صادراتشان در سه سال گذشته هدف تحریمهای آمریکا قرار گرفته است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بلومبرگ در گزارشی به نقل از برآورد شرکت تحقیقات بازار کپلر نوشت: پالایشگاه‌های چینی سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ حدود ۵۳ درصد نفت بیشتری از ایران و ونزوئلا خریداری کردند. در مجموع، چین طی سال میلادی گذشته ۳۴۲ میلیون بشکه نفت از ایران و ونزوئلا وارد کرد که بالاترین حجم از سال ۲۰۱۸ بود.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ناشناس
    0

    چین از ایران نفت ارزان گرفته (60درصد زیر قیمت جهانی )به خودتون افتخار میکنیدتحریم شکستیم پول میلیون ها بدبخت ساده رو در بورس غارت کردیدو زندگیهاشون نابود شد و خرج خوشگزرانی و کمک به مستضعفان اسلام شد و به خودتون افتخار میکنید ،مردم مال باخته افسرده و ناراحت و ناامیدودست به دعا که کی قراره یه فرجی بشه،اونم که مهم نیست به آمریکاو غرب و روسیه و چین که زورمون نمیرسه فعلا جیب مردم خودمون و بزنیم ان شالله درست میشه ان شالله ،ما برادر و هم دین هستیم جیب و مال مردم نداریم که فعلا به اسلام کمک کنیم ان شاالله نیاز مردم هم درست میشه مگه 44 ساله بد زندگی کردن

  • ناشناس
    1

    حالا خام فروشی میکنید ارزون نفرشید پولشم بموقع بگیرید جاش کالا ها هم نگیرید

  • افرازی
    0

    چین با اناشار این خبر در پی گرفتن امتیاز از امریکا در بحران تایوان وهمچنین مبادلات اقتصادی است ودر طی دو دهه گذشته چین وروسیه بارها ایران را وجه المصالحه خود قرار داده اند ، به تعبیر دیگر بازی سیاسی با بلیط ایران !؟

  • .
    0

    خب دلیل عدم توافق در مذاکرات مشخصه . چین و روسیه با این ابزار خیلی راحت و ارزان مواد اولیه صنعتی رو تامین میکنند . و رشد اقتصادیشون هم مشخصه . گاو شیرده اول ایرانه بعد عربستان .

  • ناشناس
    0

    خدالعنتتان كند كه مال اين مردم بيچاره كه چشم اميدشان به دين ومذهبشان كه دست شماها بود ايگونه هدر وبه كفار بى دين همه چيز خوار چينى ميدهيد ،براى بقاى خودتان همه چيز را نابود ميكنيد

  • ناشناس
    0

    مرگ بر کمونیست

  • وفا
    0

    این که میگی ایران 60 درصد نفتش رو ارزان به چین میفروشه ، این 60 درصد رو از کجات در آوردی ، البته ارزانتر میده ولی به صرفه ، و اینکه روسیه و چین چه مقدار از این قضیه سود میکنند نکته مهم نیست اینکه ایران به صرفه و برای منافعش مثبت میشه یا نه مهمه که اتفاقا به هیچ عنوان کنار آمدن با آمریکای جنایتکار و دروغگو معقول نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها