روزنامه آمریکایی ساینس مانیتور:

مذاکرات ایران و کشورهای عرب خلیج فارس در حال شکوفایی است

روزنامه آمریکایی با اشاره به شکست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران نوشت اعراب حاشیه خلیج فارس می‌توانند به ایران به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای بنگرند.

مذاکرات ایران و کشورهای عرب خلیج فارس در حال شکوفایی است

روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» در این زمینه نوشت، در پشت تغییر رویکرد اعراب خلیج فارس در گشودن باب گفت‌وگوهای دیپلماتیک با ایران چندین ملاحظه وجود دارد؛ شکست محسوس سیاست «فشار حداکثری» طولانی مدت دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در قبال ایران، که کشورهای خلیج فارس با آن همسو بودند ، جنگ فرسایشی در یمن و نگرانی‌ها  مبنی برتداوم ناامنی و خطر درگیری نه تنها امنیت ملی کشورهای خلیج را تهدید می‌کند، بلکه برای تجارت نیز مضر است.

*گشایش باب گفت‌وگوهای اعراب با تهران

 به نوشته ساینس مانیتور، مذاکرات بین ایران و کشورهای عرب خلیج فارس در حال شکوفایی است. مذاکرات ایران و عربستان وارد پنجمین دور خود در عراق در هفته آینده می‌شود. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه گذشته در چارچوب سفر خلیج فارس وارد مسقط شد تا در مورد کاهش تنش منطقه‌ای با عمان، میانجی سنتی تهران و واشنگتن گفت‌وگو کند. این در حالی است که مذاکرات جداگانه قطر و ایران ادامه دارد. در ماه دسامبر، مشاور امنیت ملی امارات از تهران بازدید کرد و با آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

*مزایای تعامل تهران و اعراب حاشیه خلیج فارس

ساینس مانیتور در ادامه نوشت، برای ایران، فرصت‌های مالی و اقتصادی تعامل با کشورهای عرب خلیج فارس بی نظیر است. دبی یک مرکز صادراتی مهم برای ایران و در بحبوحه تحریم‌های مالی و تجاری، راه حیاتی برای اقتصاد جهانی است. امارات متحده عربی در حال حاضر با ۱۶ میلیارد دلار تجارت در سال ۲۰۲۱ دومین شریک تجاری ایران است که پیش بینی می‌شود این رقم در سال جاری به ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار برسد.

«عبدالخالق عبدالله» تحلیلگر امور سیاسی اماراتی در این زمینه معتقد است که  امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس می‌توانند چیزهای زیادی به ایران ارائه دهند. وی گفت: «ما می‌توانیم تجارت را افزایش دهیم، می‌توانیم محدودیت‌های مالی را کاهش دهیم، می‌توانیم کالاهایی را که ایران به شدت به آن‌ها نیاز دارد مبادله کنیم.»

دسترسی به عربستان سعودی، بزرگترین بازار واحد در جهان عرب با تولید ناخالص داخلی ۷۸۲ میلیارد دلاری، نیز یک موهبت فوری برای صادرات ایران خواهد بود.

*نگاه اعراب به ایران به عنوان بازیگر منطقه‌ای

به نوشته این روزنامه، از دیگر مزایای بالقوه برای ایران، اکتشاف و استخراج گاز طبیعی در منطقه و به اشتراک گذاری دانش استخراج است که می‌تواند به صنعت نفت ایران کمک کند. طبق گزارش‌ها، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در حال حاضر کمک‌ها و کمک‌های بیشتری را به بخش پزشکی، بخش داروسازی و بیمارستان‌های ایران ارائه می‌کنند.

دیپلمات‌های عرب خلیج فارس معتقدند می‌توانند چیزی ناملموس ارائه دهند که ایران خواهان آن است، احترام به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای. تحلیلگران معقتقدند که اگر برجام احیا شود و تحریم‌ها ابتدا برداشته شوند، کشورهای خلیج‌فارس بسیاری از اهرم‌های چانه‌زنی خود با تهران را از دست خواهند داد.

علیرغم محدودیت‌ها،دیپلمات‌های مستقر در منطقه خلیج فارس می‌گویند که پیشنهاد فرصت‌های اقتصادی آنها بهترین پیشنهادی است که ایران می‌تواند دریافت کند و یک سود بادآورده بزرگ برای تهران خواهد بود. سئوال این است که ایران چگونه پاسخ خواهد داد.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • ناشناس
    2


    در روزهای گذشته تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم قزاقستان در اعتراض به گرانی سوخت با دخالت آمریکا و ایادی‌اش به جنگ شهری تبدیل شد. این قضیه نشان داد سیاست سوریه‌سازی تاکتیک مهم آمریکایی‌ها برای به آشوب کشیدن کشورهای هدف در منطقه است. باید با هوشیاری این ترفند شیطانی آمریکا را خنثی کرد.

  • 2


    با توجه به اینکه دولتمردان دولت سیزدهم مصمم هستند با تکیه بر داخل مشکلات اقتصادی را حل کنند، برای غرب‌گرایان که 8 سال همه کارها را با برجام و کدخدا گره زدند و کاری از پیش نبردند سخت است که ببینند این دولت چنین دستاوردهایی را برای حل مشکلات جامعه دارد. مردم عزیزمان باید اجازه ندهند که خناسان با فکر و ذهن‌شان بازی کنند.

  • 2



    هیچ انسان عاقلی علیه منافع خود اقدام نمی‌کند و مقدسات و قهرمانان ملی‌اش را تحریف و مصادره نمی‌کند مگر اینکه پادوی دشمن ملت خود باشد. متأسفانه عوامل و پادوهای دشمن را به وفور می‌توان در روزنامه‌های زنجیره‌ای و رسانه‌های مجازی مشاهده کرد.

  • 2

    آمریکای جنایتکار با عملکرد 43 ساله خود علیه کشورمان نشان داده که صددرصد غیرقابل اعتماد است از تحمیل جنگ 8 ساله تا اعمال 1500 تحریم، از سرنگونی هواپیمای مسافربری ایرانی، کودتای نوژه، طراحی و حمایت فتنه 88، ترور دانشمندان هسته‌ای، ترور سردار دلها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، خروج از برجام و... حال چگونه است که غرب‌گرایان و اصلاح‌طلبان هر روز در روزنامه‌های زنجیره‌ای خود خط تحریم روسیه و اعتماد به آمریکا را دنبال می‌کنند؟!

  • 2

    روزنامه‌های زنجیره‌ای همچون شرق که هیچ پایبندی به شعارهای انقلاب ندارد حال کاسه داغ‌تر از آش شده و نگرانی خود را از پررنگ‌شدن روابط با شرق ابراز داشته و گفته نکند از شعار نه شرقی نه غربی دست بکشیم! این روزنامه خباثت‌ها و خیانت‌ها و جنایت‌های غرب را طی بیش از 4 دهه علیه کشور و ملت را یا چشم دیدن ندارند یا تجاهل می‌کنند؟ یعنی این اندازه هم درک سیاسی ندارند که منظور از شرق در آن زمان بلوک کمونیستی بوده که سی‌سال است فروپاشیده است؟

  • ناشناس
    2


    اعجاز شهدای ما مثل شهید سلیمانی این است که دشمن را از امید تهی کرده‌اند و امروز افسردگی را در چهره مقامات آمریکایی می‌توان مشاهده کرد. کاملا قابل مشاهده است که دشمنان خودشان را باخته‌اند.

  • 2

    شهید سلیمانی به یکی از دوستان خود گفته بود فیلم‌هایی از سربازان آمریکایی داریم که توسط نفوذی‌های ما در درون آنها ضبط شده و نشان می‌دهد ژنرال آمریکایی در درگیری به سربازان خود می‌گوید جلو بروید ولی سربازها گریه می‌کنند و می‌گویند تو جلو برو. شهید سلیمانی نتیجه گرفته بود که آمریکایی‌ها روی زمین نمی‌توانند با ما بجنگند و به این حقیقت اعتقاد داشت.

  • 2

    رئس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در حالی جبهه مقاومت را تهدید کرده که سربازان اسرائیل با خودروی نظامی به جمع کردن زباله در مرزهای لبنان برای فروش مشغول شده‌اند.

  • 2


    مدعیان اصلاحات در حالی اکنون به موضوع فقر و معیشت مردم می‌پردازند که خود جزو مقصران و بانیان اصلی این مشکلات کشورند. ولی مردم فهیم کشورمان می‌دانند که دولت سیزدهم زمین سوخته‌ای را تحویل گرفته و تنها 5 ماه است که کار خود را شروع کرده است.

  • 2

    صهیونیست‌ها از پهپادهای حزب‌ا... لبنان در جمع‌آوری اطلاعات از سرزمین‌های اشغالی به شدت هراسان شده‌اند. این رژیم کودک‌کش که از مصاف با حزب‌ا... و حتی حماس و غزه وحشت دارد چطور گاهی علیه ایران مقتدر با آن موشک‌های نقطه‌زن دقیق، لاف می‌زند؟!

  • 2


    قهرمان‌ شنای المپیک آمریکا که چندین مدال طلا برای این کشور آورده در جنبش ششم ژانویه در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و به چندین سال حبس محکوم شده است. حال اگر این اتفاق در ایران بود بعضی از سلبریتی‌ها برای خوشایند آمریکا چه الم شنگه‌ که به‌پا نمی‌کردند!

  • 2

    سرقت و دزدی شیطان بزرگ از نفت عراق و سوریه در برابر چشم جهانیان نشان می‌دهد که این کشور صلاحیت سخن گفتن از صداقت و حقوق بشر و قوانین بین‌المللی را ندارد.

  • ناشناس
    2


    ۱۴۰۰/۱۰/۲۵ - ۱۴:۲۴
    شرم آور و تاسف بار است که شبکه اینترنشنال با کمک مالی عربستان و متحدانش هر روز به نظام جمهوری اسلامی ایران اهانت، توهین، بی احترامی و خیانت می کند.
    اینترنشنال دیگر نمی تواند تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیر انسانی آمریکا، کشورهای اروپایی، کشورهای عربی و صهیونیست ها سرپوش بگذارد.

  • 1

    آمریکا به همراه اروپا، عربستان سعودی، امارات، ترکیه، اسرائیل و داعش همچنان تهدیدی علیه عراق و خاورمیانه است.

  • 0

    مذاکره و همکاری با عربستان سعودی، دفاع و حمایت از تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیر انسانی سعودی ها جنایتکار است.
    و این در حالی است که کشورهای حاشیه خلیج فارس به همراه آمریکا، کشورهای اروپایی و اسرائیل از شهریور ماه سال 1359 تاکنون عامل اصلی جنگ، بی ثابتی، ناامنی، پیدایش و رشد تروریسم در سراسر منطقه خاورمیانه بودند و هنوز هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها