روسیه مواضع غرب درباره حضور نیروهای حافظ صلح در قزاقستان را محکوم کرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن دفاع از حضور نیروهای حافظ صلح «سازمان پیمان امنیت جمعی» در قزاقستان، مواضع کشورهای غربی را محکوم کرد.

روسیه مواضع غرب درباره حضور نیروهای حافظ صلح در قزاقستان را محکوم کرد

«ماریا زاخاروا»  ضمن دفاع از مواضع این کشور در قبال ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان، به دفاع از اعزام نیروهای حافظ صلح «سازمان پیمان امنیت جمعی» به این کشور پرداخت.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، زاخاروا سه شنبه (امروز) در جریان یک مصاحبه زنده در کانال یوتیوب مواضع کشورهای غربی علیه روسیه و «متجاوز» خواندن مسکو به دلیل اعزام نیروهای «سازمان پیمان امنیت جمعی» به قزاقستان را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با دفاع از اعزام نیروهای این سازمان به قزاقستان که به درخواست رئیس‌جمهور این کشور صورت گرفت، دفاع کرد.

او گفت: «این عملیات منجر به پایان خونریزی شد، آن را متوقف کرد. و فورا (می‌شنویم)... از افرادی که هرگز تحلیلگر عمیق یا متخصص اوضاع نبوده‌اند، اصلا به این دنیا تعلق ندارند و حرفه‌ای نیستند، نوعی حرف‌های مزخرف را می‌بینیم مبنی بر اینکه روسیه متجاوز است».

به گفته زاخاروا ارزیابی‌های غرب مبنی بر اینکه نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی به طور غیرقانونی در قزاقستان مستقر شده‌اند، دیکته شده توسط خشم است چرا که (بدون اعزام نیروهای حافظ صلح) نمی‌شد به این بحران پاسخ مؤثری داده شود.

وی تصریح کرد: «من می توانم خشم و نفرت افرادی را درک کنم که اکنون در غرب انتقاد می‌کنند و نسبت به اقدامات سازمان پیمان امنیت جمعی به درخواست قزاقستان ابراز حیرت می‌کنند، با توجه به اینکه آنها با افغانستان چه کردند و چگونه از آنجا بیرون آمدند».

دیپلمات روس درباره اقدامات پیمان امنیت جمعی گفت، این سازمان حرفه‌ای اقدام و به سرعت اوضاع را تثبیت کرد در حالی که همه اقدامات کشورهای غربی همیشه با شکست مواجه شد.

وی ادامه داد، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در واکنش به تحولات اخیر در قزاقستان به طور هماهنگ و شفاف عمل کردند.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «اعتراضات گسترده در قزاقستان از اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز شد و ساکنان شهرهای غربی (این کشور) به افزایش دو برابری قیمت گاز مایع اعتراض کردند. این اعتراضات به شهرهای دیگر از جمله آلماتی پایتخت سابق و بزرگترین شهر سرایت کرد و جایی که غارتگری حمله به ساختمان‌های دولتی و درگیری‌های مسلحانه با پلیس درگرفت. در پاسخ به این تحولات، مقامات قزاقستان عملیات ضد تروریستی را آغاز کردند».

«قاسم تاکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان چندی قبل از سازمان پیمان امنیت جمعی برای اعزام نیروی حافظ صلح درخواست اعزام نیرو کرد و نیروهای این نیرو وارد قزاقستان شدند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته در یک سخنرانی ویدئو کنفرانسی با حضور دیگر سران سازمان پیمان امنیت جمعی با بیان اینکه بعضی نیروهای داخلی و خارجی سعی در سوءاستفاده از وضعیت اقتصادی قزاقستان برای سرنگون‌کردن دولت این کشور را داشتند، گفت سازمان پیمان امنیت جمعی پتانسیل بالای خود را در حوادث قزاقستان نشان داد.

سازمان پیمان امنیت جمعی بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با محوریت روسیه و با عضویت کشورهایی از قبیل بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان تشکیل شد.

پیش از این، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان و ریاست دوره‌ای شورای سران سازمان پیمان امنیت جمعی اعلام کرده بود: با توجه به درخواست رئیس‌جمهور قزاقستان و در نظر گرفتن تهدید امنیت ملی و حاکمیت این کشور توسط نیروهای خارجی، این سازمان تصمیم به اعزام نیروی حافظ صلح جمعی به قزاقستان گرفت.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها