تدابیر امنیتی در خارطوم پیش از تظاهرات میلیونی امروز/ استقبال داخلی از ابتکارعمل سازمان ملل

مخالفان کودتا در سودان امروز (یکشنبه) تظاهرات میلیونی جدیدی را تحت عنوان" تظاهرات شهدا" و در چارچوب تحت فشار قرار دادن نظامیان حاکم در این کشور برگزار می‌کنند.

تدابیر امنیتی در خارطوم پیش از تظاهرات میلیونی امروز/ استقبال داخلی از ابتکارعمل سازمان ملل

به گزارش سودان تریبون، گروه‌های مخالف سودانی و گروه‌های موسوم یه  "مقاومت مردمی سودان" خواستار برگزاری تظاهرات ضد کودتا طی امروز شدند.

طبق این گزارش، این تظاهرات در راستای تحت فشار قرار دادن نظامیان سودان و تحویل قدرت به غیرنظامیان برگزار می‌شود.

امروز نهم ژانویه مصادف با سالروز اولین تظاهرات بزرگ سازماندهی شده در شهر ام درمان در سال ۲۰۱۹ است که موفق به سرنگونی رژیم عمر البشیر شد که به مدت ۳۰ سال بر سودان حکومت کرد.

همزمان با فراخوان برای تظاهرات کمیساریای ملی حقوق بشر این کشور نیز خواستار احترام به حق تظاهرات مسالمت‌آمیز شد.

این کمیساریا همچنین خواستار محافظت از معترضان و مشارکت کنندگان در تظاهران در مقابل اشکال مختلف تجاوز و خشونت شد.

در همین حال، کمیته امنیتی خارطوم نیز بر عدم استفاده از خشونت علیه معترضان صلح جو تأکید کرد.

این کمیته همچنین از برگزار کنندگان تظاهرات و معترضان خواست که به مواضع حیاتی و مراکز بهداشتی و درمانی نزدیک نشوند و نیروهای امنیتی را در جریان تظاهرات و انجام وظایف ملی‌شان تحریک نکنند.

از سوی دیگر، شورای حاکمیتی سودان از تلاش سازمان ملل برای تسهیل مذاکرات بین طرف‌های سیاسی سودان استقبال کرد.

الهادی إدریس، عضو شورای حاکمیتی سودان در این باره از تمامی طرف‌های سودانی خواست که با ابتکارعمل پیشنهادی سازمان ملل برخورد و تعامل مثبت داشته باشند.

وی گفت: هیچ گزینه‌ای جز گفت‌وگوی فراگیر که منجر به تحول دموکراتیک شود، وجود ندارد و ما امیدواریم که این ابتکارعمل جهشی واقعی به سمت حل و فصل سیاسی بحران سودان ایجاد کند.

ائتلاف گروه‌های موسوم به "آزادی و تغییر" سودان نیز در واکنش به ابتکارعمل پیشنهادی سازمان ملل اعلام کرد که به محض اطلاع از جزئیات این ابتکارعمل، به آن پاسخ خواهد داد.

پیشتر فولکر پرتس رئیس هیئت سازمان ملل در سودان گفته بود، روند سیاسی بین طرف‌های سودانی را برای توافق بر سر خروج از بحران سیاسی کنونی کلید زده است.

سودان از ۲۵ اکتبر گذشته و وقوع کودتای نظامی که به انحلال شورای ریاستی و شورای وزرا انجامید شاهد اعتراضات مردمی ضد کودتا است که این اعتراضات به رغم امضای توافق میان دو بخش نظامی و غیر نظامی همچنان ادامه دارد و به خشونت کشیده شده است تا جایی که گزارش شده شمار کشته‌های اعتراضات از آغاز کودتای نظامی ماه اکتبر به ۶۰ تن رسیده است.

 

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها