وزیر خارجه پاکستان: قدرت نرم جای جنگ‌های متعارف را گرفته است

وزیرخارجه پاکستان معتقد است جهان وارد دوران "نبرد روایت‌ها" و جنگ بر سر انتشار اطلاعات درست و اطلاعات نادرست شده است.

وزیر خارجه پاکستان: قدرت نرم جای جنگ‌های متعارف را گرفته است

به گزارش آسوشیتدپرس پاکستان، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان گفت که پاکستان برای اولین بار محور تلاش‌های دیپلماتیک خود را به سمت منافع اقتصادی و رفاه عموم مردم تغییر داده است.

وی تاکید کرد سیاست خارجی کشورش باید به روندهای در حال تغییر واکنش مناسب نشان دهد و باید در چنین فضایی در خارج در راستای  تضمین امنیت حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال پاکستان و پیشبرد برنامه توسعه حرکت کند.

او خاطر نشان کرد: دیپلماسی اقتصادی فقط یک شعار نیست، بلکه طرحی برای استفاده از دارایی‌های دیپلماتیک ما در خدمت برنامه توسعه ما است. وی خاطرنشان کرد: ما یک "برنامه تعامل استراتژیک" با اتحادیه اروپا و یک طرح "چارچوب استراتژیک اقتصادی" با ترکیه را تنظیم کرده‌ایم.

او همچنان تصریح کرد که دولتش به منظور کشف بازارها و فرصت‌های استفاده نشده، ابتکار عمل "تعامل با آفریقا" را راه‌اندازی کرده است.

وی افزود: در آینده، برنامه محوریت بخشیدن ما به دیپلماسی اقتصادی با باز شدن راه‌های جدید و رونق بیشتر راه‌های موجود، شتاب بیشتری خواهد گرفت.

شاه محود قریشی در ادامه این اظهاراتش تاکید کرد: دنیای جدیدی در راه است که باید در آن با احتیاط و آینده نگری حرکت کنیم و در ضمن وجود مراکز متعدد قدرت و تغییر مداوم آرایشها، فعالیت دیپلماتیک چند برابر و دشوارتر شده است. دنیای تک قطبی اکنون چشم اندازی مربوط به گذشته است. سازوکارهای چندجانبه ای که برای میانجیگری و حل تعارض ایجاد شده بودند، دارند کارایی خود را از دست می دهند.

وزیر امور خارجه پاکستان بیان کرد: همه گیری کووید-19 کاستی‌های سیستم های بهداشت عمومی را آشکار کرده است. این پدیده سیستم‌های اقتصادی جهانی را دگرگون کرده است و به عنوان یک کاتالیزور برای تغییرات ژئوپلیتیکی بلندمدت عمل کرده است.

او گفت که ابزارهای سنتی اجرای روابط بین‌الملل و سیاست خارجی توسط صنعت پرسرعت تصرف شده‌اند و قدرت نرم جای جنگ‌های متعارف را گرفته است.

او خاطر نشان کرد: جهان وارد دوران نبرد روایت‌ها و جنگ بر سر انتشار اطلاعات درست و اطلاعات نادرست شده است. ما شاهد تغییر بزرگی در نقش رسانه‌ها، تأثیر آنها بر همه حوزه‌های زندگی هستیم در حالی که فناوری مدرن برای تأثیرگذاری بر نظرات و پیشبرد برنامه‌ها استفاده می‌شود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها