کاهش حملات هوایی آمریکا در دوره ریاست جمهوری بایدن

تصمیم رئیس جمهور کنونی آمریکا برای پایان دادن به جنگ این کشور در افغانستان به یک فاجعه ختم شد: حمله پهپادی که در آن ۱۰ غیرنظامی بی‌گناه از جمله کودکان در کابل کشته شدند. اما گزارشی جدید نشان می‌دهد که به طور کلی چنین حملات هوایی در سال نخست ریاست جمهوری جو بایدن به طرز چشمگیری کاهش یافته‌اند.

کاهش حملات هوایی آمریکا در دوره ریاست جمهوری بایدن

به گزارش پایگاه بیزینس اینسایدر، گروه ناظر "جنگ‌های هوایی" در گزارشی گفت: بزرگ‌ترین دستاورد این است که بایدن به طرز قابل توجهی اقدامات نظامی آمریکا در سراسر جهان را کاهش داده است. این اقدام به نوبه خود منجر به کاهش زیاد تعداد غیرنظامیانی شده است که گفته می‌شود در حملات آمریکا کشته شده‌اند.

داده‌های گروه "جنگ‌های هوایی" نشان داد، به طور کلی ارتش آمریکا در سال ۲۰۲۱ میلادی ۴۳۹ حمله هوایی انجام داد که ۵۴ درصد نسبت به سال آخر ریاست جمهوری دونالد ترامپ کاهش داشته است.  

در ادامه این گزارش آمده است: بیشترین کاهش در یمن بود جایی که هیچ حمله هوایی که رسما در سال ۲۰۲۱ میلادی اعلام شود، وجود نداشت، در حالی که تعداد این حملات در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۸ مورد بود. تعداد حملات هوایی در سومالی نیز ۸۸ درصد کاهش داشت جایی که آمریکا در آنجا سال‌ها با یک گروه شبه‌نظامی مرتبط با القاعده مبارزه کرد. همچنین حملات هوایی آمریکا در عراق و سوریه نیز ۷۱ درصد کاهش داشت که نشان دهنده شکست نظامی داعش است.

گروه "جنگ‌های هوایی" به نقل از از داده‌های نظامی رسمی آمریکا اعلام کرد، اکثر حملات نظامی تحت رهبری بایدن در افغانستان پیش از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور در اوت سال جاری میلادی رخ داد. جدای از این حملات، آمریکا تنها ۶۷ حمله هوایی اعلام کرد.

موضوع نگران‌کننده و هشداردهنده این است که اینها داده‌های رسمی هستند و به طور مثال شامل حملات سری سازمان سیا نمی‌باشند. اما آنچه را که به عنوان بازنگری گسترده اقدامات نظامی آمریکا در سراسر جهان گزارش شده است، منعکس می‌کند.

یک ماه پس از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن، پایگاه بیزینس اینسایدر گزارش داد که هیچ حمله پهپادی شاخص یا اقدامات نظامی بزرگی وجود نداشته است؛ تضاد فاحشی نسبت به دونالد ترامپ که ریاست جمهوری خود را با یک حمله گسترده در یمن آغاز کرد که در آن یک کودک آمریکایی هشت ساله کشته شد.

روزنامه نیویورک تایمز کمی بعد افشا کرد که کاخ سفید حملات پهپادی را به عنوان بخشی از یک بازبینی سیاسی گسترده، محدود کرده است.

پهپادها یکی از جنجالی‌ترین جنبه‌های دولت باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا بود که جان تعداد زیادی از غیرنظامیان در افغانستان و پاکستان را به عنوان بخشی از جنگ آمریکا با طالبان گرفت. اوباما پیش از ترک کاخ سفید محدودیت‌های جدیدی را برای زمان و مکان انجام چنین حملاتی اعمال کرد. وی همچنین دستور اجرایی را امضا کرد که مقامات را ملزم می‌ساخت آمار تلفات غیرنظامیان را به کنگره گزارش دهند؛ اقدامی که ترامپ آن را ملغی کرد.

دافنه اویاتار، مدیر امنیت حقوق بشر سازمان عفو بین‌الملل گفت: کاهش حملات هوایی آمریکا یک نشانه بسیار امیدوارکننده است دال بر اینکه دولت بایدن تلاش می‌کند تاثیر فاجعه‌بار جنگ بر غیرنظامیان را کاهش دهد.

اما وی هشدار داد که اکنون برای گفتن اینکه این امر منعکس‌کننده یک تغییر قاطعانه در سیاست آمریکاست خیلی زود است و نمی‌توان گذشته را به فراموشی سپرد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها