میدل ایست آی:

دستیابی به پیمان عدم تجاوز بین ایران و عربستان، بدون توافق هسته ای امکان پذیر نیست/ آیا بن سلمان واقعا مسیر خود را تغییر داده است؟

از ابتدای سال 2021، محمد بن سلمان استراتژی جدیدی را برای جلب حمایت در حیاط خلوت خود اتخاذ کرده که با پایان دادن به تحریم قطر و نزدیکی به سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آغاز شده است.

دستیابی به پیمان عدم تجاوز بین ایران و عربستان، بدون توافق هسته ای امکان پذیر نیست/ آیا بن سلمان واقعا مسیر خود را تغییر داده است؟

میدل ایست آی در مطلبی به قلم مادوی الرشید نوشت: شش ماه اول سال 2021، پس از ارتکاب یک سری اشتباهات در سیاست خارجی برای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی یک شکست بود.با نزدیک شدن به پایان سال 2021، به نظر می رسد که ولیعهد مصمم است جریان بازی را معکوس و لحنی آشتی جویانه ای اتخاذ کند. گویا در این ارتباط چندین طرح منطقه ای در حال انجام است. اما برخی از تصمیمات نادرست گذشته ی بن سلمان هنوز هم می‌تواند به عنوان مانعی برای توانایی او در متقاعد کردن همسایگانش در این زمینه باشد که او اکنون یک فرد صلح‌طلب است، نه یک رهبر جوان و پرهیاهو که در سال‌های اول قدرت گیری اش با بسیاری از متحدان احتمالی منطقه‌ای دشمنی کرد.

احتمالاً دیگران اعتماد اندکی به آخرین چرخش استراتژیک بن سلمان دارند. این امکان نیز وجود دارد که برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی فیلم در سواحل دریای سرخ یا مسابقه اتومبیل‌های فرمول 1 نتوانند تصوراتی را که درباره ی عربستان سعودی از زمان تبدیل شدن بن سلمان به یکی از چهره های مهم پادشاهی در سال 2017 در منطقه خلیج فارس ایجاد شده است، از بین ببرد.

از ابتدای سال 2021، محمد بن سلمان استراتژی جدیدی را برای جلب حمایت در حیاط خلوت خود اتخاذ کرده است که با پایان دادن به تحریم قطر و نزدیکی به سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آغاز شد. سفر اخیر وی به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از عمان شروع شد، کشوری که رسانه‌های سعودی قبلاً آن را به ایجاد کریدوری برای قاچاق اسلحه به یمن، جایی که سلاح‌ها به دست انصارالله یا حوثی‌ها، دشمن اصلی عربستان در یمن از سال 2015 می رسید، متهم کرده بودند.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    تا امریکا و ادامه صهیونسیتش وسواس خناس کشورهای عرب منطقه هستند ,نمی شود به اطوار ظاهری این مترسکها اعتماد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها