نخست‌وزیر اسبق اسرائیل:

احتمال انجام عملیات نظامی و هوایی علیه تأسیسات اتمی ایران تقریباً صفر است

نخست‌وزیر اسبق اسرائیل عقیده دارد که «طرح‌ها و برنامه‌های ایالات متحده آمریکا یا اسرائیل برای مقابله با فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران قابل اجرا و منطقی نیستند.»

احتمال انجام عملیات نظامی و هوایی علیه تأسیسات اتمی ایران تقریباً صفر است

به گفته ایهود باراک حتی «پلن بی» رژیم صهیونیستی و آمریکا برای حمله هوایی به تاسیسات هسته‌ای ایران نیز اجرایی نیست و نخواهد توانست ایران را از دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای بازدارد. به خصوص که یک سری اتفاقات و تحولات نشان از این دارند که تهدیدهای آمریکا و اسرائیل در این چند وقت جدی نبوده است.

رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها از ایهود باراک نقل کرده‌اند که او اقدامات و البته تهدیدهای آمریکا و اسرائیل را در قبال ایران جدی نمی‌داند.

این مقام دولتی سابق در یادداشتی که به بهانه توقف مذاکرات وین در روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل منتشر شده، اذعان کرد که طرح‌ها و برنامه‌های آمریکا و اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به تکنولوژی هسته‌ای تاکنون جز توهم و سردرگمی حاصل- و البته دلیل- دیگری نداشته‌اند.

به گفته نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی؛ تصمیم متوهمانه دونالد ترامپ در زمینه خروج از توافق برجام نیز نه تنها حاصلی نداشته، بلکه باعث تسریع در پیشرفت ایران شده- و این کشور را در آستانه تبدیل شدن به یک کشور هسته‌ای قرار داده است.

در یادداشت تایمز اسرائیل؛ ایهود باراک بعد از «توهم‌آمیز» یا «متوهمانه» خواندن تصمیمات دونالد ترامپ- که در نهایت به خروج ناگهانی و یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام منجر شد- به صراحت گفته که طرح‌ها و برنامه‌های واشنگتن و تل‌آویو پس از خروج سال ۲۰۱۸ آمریکا از برجام هیچ‌کدام منطقی و اجرایی نبوده‌اند- و حتی در بازه زمانی چند ساله بعد از آن نیز کارشناسان نظامی نتوانسته‌اند یک طرح نظامی موثر با هدف بازدارندگی در مقابل فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ارایه و اجرا کنند.

در نوشته ایهود باراک هم‌چنین امضای اولیه برجام هم یک اشتباه محاسباتی از جانب آمریکا نام گرفته؛ و در ادامه نیز علاوه بر تاکید دوباره بر قابل قبول و قابل اجرا نبودن برنامه‌های دیپلماتیک و حتی نظامی آمریکا و اسرائیل برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران؛ خروج ناگهانی و یک‌جانبه آمریکا از برجام یک توهم و اشتباه مکرر در مکرر و به عبارت بهتر یک اشتباه متوهمانه‌تر و بزرگ‌تر از اشتباه اولیه و بزرگ انعقاد برجام عنوان شده است.

یادداشت تایمز اسرائیل البته تنها تحلیل سیاسی ایهود باراک در روزهای اخیر نبوده است. نخست‌وزیر سابق اسراییل روز گذشته نیز یادداشتی در این زمینه در روزنامه «یدیعوت آحرونوت» اسراییل نوشته بود- که در آن نیز خروج آمریکا از برجام تصمیمی متوهمانه عنوان شده بود- که به جمهوری اسلامی ایران اجازه داده با سرعت تمام خود را در آستانه هسته‌ای شدن قرار دهد.

ایهود باراک در این زمینه نوشته بود که «اشتباه دوباره و چند باره آمریکا در امضا و سپس خروج از برجام را ناکامی و شکست اسراییل در تهیه و ارائه یک طرح جایگزین موسوم به پلن بی که قرار بود در قالب یک عملیات نظامی همراه با ایالات متحده جلوی پیشرفت بیشتر ایران را در این عرصه بگیرد، تشدید کرد.

باراک در این زمینه انتقاداتش را با بخش خبر کانال ۱۲ اسراییل نیز در میان گذاشت. این مقام دولتی سابق در گفتگویی کوتاه با این شبکه تلویزیونی، یک بار دیگر برخلاف تمام قواعد و قوانین بین‌الملل ایران را به حمله نظامی تهدید کرده و گفته: «واقعاً روشن نیست که آیا اسراییل و آمریکا در حال حاضر یک برنامه عملی اجرایی و منطقی برای جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای ایران دارند یا نه. منظورم برنامه‌ای است که اگر درست و دقیق اجرا شود، در طول یک شب فاصله چند ماهه ایران با تسلیحات هسته‌ای به ناگهان به ۳ سال خواهد رسید».

تایمز اسراییل البته در این زمینه هر گونه اقدام نظامی علیه ایران را بسیار دشوار توصیف کرده است. این روزنامه صهیونیستی نوشته که ایران در سال‌های اخیر با اقداماتی مانند پراکنده کردن سایت‌های هسته‌ای و پنهان کردن برخی از آن سایت‌ها در عمق زمین، انجام هرگونه عملیات نظامی علیه آن‌ها را تبدیل به عملیاتی دشوار و بسیار پیچیده کرده است. مقامات اسراییلی اما هنوز بر امکان و کارایی اقدام نظامی تاکید می‌کنند.

ایهود باراک که در زمان حضور در کابینه اسرائیل با عنوان «وزیر دفاع» نتانیاهو نیز مدافع و حامی حمله نظامی علیه ایران بود، تقصیر پیشرفت‌های نظامی و هسته‌ای ایران را بر عهده بنیامین نتانیاهو دانست- که ۱۲ سال نخست‌وزیر اسراییل بوده، ولی به واسطه عدم شناخت از شرایط، در سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ را به اتخاذ تصمیم متوهمانه خروج از برجام تشویق و ترغیب کرد و با این کار ایران را به جایگاهی رساند که دیگر مقابله با برنامه هسته‌ایش غیرممکن به نظر می‌رسد.

ایهود باراک در این زمینه می‌گوید: «اشتباه سال ۲۰۱۵ نتانیاهو و ترامپ یک اشتباه تاریخی بود. بله، شکی نیست که برجام برای آمریکا و اسرائیل یم توافق وحشتناک بود. اما به هر حال یک توافق بود و خروج آمریکا از آن- به تشویق نتانیاهو- در حالی که بقیه اعضای ۱+۵ در توافق باقی مانده بودند، آمریکا را در موضع ضعف قرار داد و البته به ایران هم اجازه داد به بهانه خروج یک‌جانبه آمریکا و بازگشت تحریم‌ها ، برنامه هسته‌ای خود را تسریع و تشدید کند».

ایهود باراک درباره اقدامات احتمال آینده آمریکا در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز گفت که «مشکل این جور مسایل و توافقات این است که پشت درهای بسته انجام می‌گیرند و افکار عمومی در مورد آن‌ها آگاهی ندارد و بنابراین فشار افکار عمومی نیز در زمینه اجرایی شدنشان غایب است. برای همین هم هست که در حال حاضر احتمال اعمال زور از سوی آمریکا، یعنی احتمال انجام عملیات نظامی و هوایی علیه تاسیسات اتمی ایران را تقریباً صفر می‌دانم. این هم یعنی که بیشتر چیزهایی که در مورد قطعیت اقدام نظامی از سوی آمریکا شنیده می‌شود، جدی نیستند و حداقل این که می‌شود در جدی بودن این تهدیدها تردید کرد».

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها