روزنامه الاخبار، چاپ بیروت

«توافق موقت» با ایران پیشنهادِ یک کشور اروپایی است / اسرائیل می‌گوید گزینه نظامی هم باید مدنظر آمریکا باشد

در پیشنهاد توافق مرحله‌ای، در مقابل تضمین تعلیق برنامه‌های هسته‌ای ایران، از قبیل غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد، ایالات متحده و هم پیمانانش، اموال بلوکه شده ایران در بانک‌های اروپایی را آزاد کرده یا به ایران اجازه خرید برخی کالا‌ها را بدهند.

«توافق موقت» با ایران پیشنهادِ یک کشور اروپایی است / اسرائیل می‌گوید گزینه نظامی هم باید مدنظر آمریکا باشد

روزنامه الاخبار، چاپ بیروت نوشت: ایالات متحده برای خریدن وقت تا تاریخ ۲۹ نوامبر ماه جاری که گفتگو‌های هسته‌ای از سر گرفته می‌شود، به اسرائیل پیشنهاد امضای توافق مرحله‌ای با تهران تا زمان بازگشت به توافق هسته‌ای را داد. پایگاه خبری «والا» اسرائیل به نقل از منابع آمریکایی و اسرائیلی آگاه نوشت: این پیشنهاد اولین بار در جریان گفتگو‌ها بین مشاور امنیت ملی اسرائیل، ایال حولتا و همتای آمریکایی اش، جک سالیوان، مطرح شد.

در همین رابطه پایگاه خبری مذکور عبری تاکید کرد که پیشنهاد آمریکا نشان دهنده تغییر موضع آن نیست که تاکید دارد هر توافقی با ایران باید شامل بازگشت به تمام تعهدات باشد، اما به نظر می‌رسد فکر توافق موقت یا مرحله‌ای را اساسا یکی از هم پیمانان اروپایی ایالات متحده که در مذاکرات وین حاضر بوده، مطرح کرده است.

اما دلیل این پیشنهاد، آن است که برنامه‌های هسته‌ای ایران پیشرفت دراماتیکی را در زمینه غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد، به خود دیده و همین امر می‌تواند تهران را به غنی سازی ۹۰ درصدی که لازمه دست یابی به بمب اتمی برای اهداف نظامی است، نزدیک کند.

براساس این پیشنهاد، در مقابل تضمین تعلیق برنامه‌های هسته‌ای ایران، از قبیل غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد، ایالات متحده و هم پیمانان ان، اموال بلوکه شده ایران در بانک‌های اروپایی را ازاد کرده یا به ایران اجازه خرید برخی کالا‌ها را بدهند که به دلیل تحریمها، امکان خرید آن‌ها را نداشت.

در همین چارچوب، حولتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل تاکید کرد که طی مذاکرات با سالیوان، تصریح نموده است: «به عقیده من این فکر خوبی نیست». همانطور که این مقام اسرائیلی اذعان داشته تل آویو نگران است که توافق موقت در نهایت به یک توافق دائمی تبدیل شود، بدون آنکه زیر ساخت‌های برنامه‌های هسته‌ای ایران در نظر گرفته شده یا به ذخایر اروانیوم غنی سازی شده این کشو توجهی شود.

در همین رابطه، طی سفری که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در مسائل ایران به تل آویو داشت، مسئولان صهیونیستی تصریح کردند که مخالف توافق موقت هستند. علاوه بر این، در جریان گفتگو‌هایی که جک سالیوان با مشاور امنیت ملی اسرائیل داشت، این مقام صهیونیستی بر ضرورت فشار اروپا و آمریکا در راستای صدور قطعنامه‌ای علیه ایران، تاکید کرد.

این اقدام در نزدیکی موعد از سر گیری مذاکرات هسته‌ای در وین، با هدف رساندن پیامی به ایران صورت می‌گیرد، مبنی بر اینکه تهران باید در مقابل برنامه‌های هسته‌ای خود و محدودیت‌هایی که برای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اعمال کرده، بهایی بپردازد.

از سوی دیگر، بنابر گزارش پایگاه عبری «والا»، وزرای امنیت و خارجه اسرائیل، بنی گانتس و یائیر لاپید، طی نشستی که با نماینده ویژه آمریکا، رابرت مالی داشتند، تاکید کردند که لازم است به گزینه نظامی نیز اشاره شود، تا تهران مجبور به بازگشت به توافق هسته‌ای شود. در واقع، مسئولان اسرائیلی معتقدند که بدون فشار و تهدید به گزینه نظامی، ایرانی‌ها به تعهدات خود در بند‌های توافق هسته‌ای باز نمی‌گردند.

این در حالی است که رابرت مالی خاطر نشان کرد که دولت بایدن هم فشار بر ایران برای بازگرداندن آن به توافق را ضروری می‌داند، اما تفاوت اساسی بین ایالات متحده و اسرائیل زمان بندی اینگونه تحرکات است، چرا که واشنگتن معتقد است باید با حسن نیت وارد دور هفتم مذاکرات وین شود.

مالی همچنین تاکید کرد: پس از مشخص شدن مواضع ایران پای میز مذاکره، در صورتی که تهران مواضع افراط گرایانه و غیر واقعی داشته باشد، واشنگتن می‌تواند تمام قدرت‌ها از جمله روسیه و چین را هم برای اقدامی در راستای افزایش فشار بر ایران، متحد کند.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    اسرائیل فرزندنامشروع انگلیس خبیث انگلیس است پس برگردد وارث خودش راازپدرخوانده اش بخواهدولی اگرحرف نه نیازبه اقدام عملی هست مرابه عنوان یک عضوراهیان قدس ثبت نام نمایید....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها