خبرگزاری رویترز:

هدف اعلام نشده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای جلب حمایت روسیه و چین است

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که هدف اعلام نشده آمریکا در گفت‌وگوهای وین جلب حمایت روسیه و چین برای تحت فشار گذاشتن ایران درصورت شکست مذاکرات است.

 هدف اعلام نشده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای جلب حمایت روسیه و چین است

خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی نوشت که هدف اعلام شده آمریکا در زمان ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم با ایران مشخص کردن این است که آیا توافق هسته‌ای می‌تواند به صورت دوطرفه احیا شود یا نه؛ اما برخی دیپلمات‌ها می‌گویند که هدف اعلام نشده آمریکا در واقع جلب حمایت روسیه و چین برای تحت فشار گذاشتن ایران درصورت شکست مذاکرات است.

رویترز نوشت: دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که زمان برای احیای توافق هسته‌ای کوتاه است. ایران تحت این توافق برنامه‌های هسته‌ای خود را در ازای رفع تحریم‌های اقتصادی محدود می‌کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با خروج خود از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و اعمال تحریم‌های یکجانبه باعث شد که ایران محدودیت‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد.

این گزارش می افزاید: کشورهای اروپایی همکاری نزدیکی با دولت جدید آمریکا برای احیای برجام داشته‌اند و روسیه نیز حامی این روند بوده است اما چین با خرید نفت از ایران، اهرم فشار آمریکا را تضعیف کرده است.

دیپلمات‌ها می‌گویند که یکی از راه‌های تحت فشار گذاشتن ایران برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای و یا -اگر بازگشت به برجام امکان‌پذیر نباشد - حصول توافق جدید این است که چین و روسیه متقاعد شوند که این تهران است که مانع‌تراشی می‌کند و نه واشنگتن.

یک دیپلمات غربی که نخواسته نامش فاش شود، بیان کرد: آن‌ها به چین‌ و روسیه نیاز دارند.

به نوشته رویترز، این آمریکا بود که برای خروج دونالد ترامپ از برجام و اعمال تحریم علیه ایران مقصر شناخته شد اما حال ممکن است تقصیر به گردن ایران بیفتد چراکه جو بایدن، رئیس‌جمهور حال حاضر آمریکا به دنبال احیای برجام است.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین که شش دور آن میان ایران و کشورهای عضو توافق هسته‌ای و با حضور هیات آمریکا در محل مذاکرات تا ماه ژوئن(خرداد) برگزار شده بود، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق افتاد.

دولت جدید ایران اخیرا پس از بررسی نتایج شش دور قبلی مذاکرات، اعلام کرده که دور هفتم مذاکرات ۲۹ نوامبر(۸ آذر) از سرگرفته خواهد شد. ایران تاکید کرده است هدفش از این مذاکرات لغو تحریم‌های آمریکا است.

رویترز نوشت: مذاکرات این ماه میلادی این فرصت را بوجود خواهند آورد تا عزم ایران برای احیای توافق هسته‌ای مشخص شود و درصورت عدم حصول توافق، این مذاکرات فرصتی برای آمریکا خواهند شد تا حمایت بیشتری را از سوی چین‌ و تا حدی روسیه دریافت کند.

یک دیپلمات غربی دیگر که او نیز نخواسته نامش فاش شود، اظهار کرد: روس‌ها شرکای مفیدتری نسبت به چین هستند. روش بهتر برای دریافت حمایت چین از طریق دیپلماسی است نه اینکه بیاییم شرکت‌های چینی خریدار نفت ایران را تحریم کنیم.

وی افزود: ما باید با چین صحبت کنیم و آن‌ها را نیز طرف خود بیاوریم.

دیپلمات سوم عنوان کرد که یکپارچگی بیشتر میان قدرت‌های جهانی، شانس بازگشت ایران به توافق هسته‌ای را بیشتر خواهد کرد. وی در این رابطه گفت: این مسئله زمانی مهم‌تر می‌شود که ما به نقطه حساس‌تری در مذاکرات برسیم.

رابرت اینهورن، تحلیلگر موسسه بروکینگز عنوان کرد که واشنگتن شاید بخواهد نشان دهد که گام‌های اضافی برای احیای برجام انجام داده است.

اینهورن گفت که آمریکا تلاش‌هایی برای احیای برجام انجام خواهد اما اگر این تلاش‌ها شکست بخورند، باید اطمینان حاصل کرد که دنیا ایران را باعث و بانی این شکست ببیند.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که حتی اگر برجام قابل نجات دادن نباشد، واشنگتن باز مسیر دیپلماسی را دنبال خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی که خواسته ناشناس بماند، در این رابطه گفت: ما می‌خواهیم به طور واضح گزینه‌ای که ایران در مسیر پیش رویش دارد را ارائه دهیم. تمرکز ما بر این است و نمی‌خواهیم کسی را مقصر بدانیم. ما ساده‌لوح نیستیم و می‌فهمیم که ایران می‌خواهد با پیشبرد برنامه هسته‌ایش آن هم در زمانی که مذاکرات با سرعت کم ادامه می‌یابد چه کار کند. با اینکه می‌خواهیم با حسن نیت برای احیای برجام تلاش کنیم، طرز نگرش خود را با اقدامات ایران تطبیق خواهیم داد.

وی ادامه داد: ممکن است زمانی برسد که با شرکای‌مان به این نتیجه برسیم که برجام دیگر ارزش حفظ کردن را ندارد. هنوز به آنجا نرسیده‌ایم اما اینکه تصور شود سیاست ما پویا نیست اشتباه است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها