مسکو: انگلیس قبل از موعظه سایر کشورها به جنایات خود در عراق نگاهی بیندازد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه انگلیس در خصوص بحران مهاجران در مرز بلاروس و لهستان، گفت: لندن پس از نقش خود در جنگ غیرقانونی عراق حق ندارد سایر کشورها را موعظه کند.

 مسکو: انگلیس قبل از موعظه سایر کشورها به جنایات خود در عراق نگاهی بیندازد

 سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (یکشنبه) در واکنش به اظهارات وزیر خارجه انگلیس گفت لندن باید قبل از موعظه سایر کشورها در موضوع پناهجویان به جنایات خود در عراق نگاهی بیندازد.

روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» امروز یک نامه عمومی ۸۰۰ کلمه‌ای از «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس منتشر کرد که در آن از ملت خود به خاطر ایستادن در کنار اعضای اتحادیه اروپا که مهاجران را نمی‌پذیرند تمجید کرد و از روسیه خواست تا به بلاروس به دلیل بن‌بست فعلی در مرز لهستان فشار بیاورد.

تراس ادعا کرد که مینسک از این بحران برای بی‌ثبات کردن «دموکراسی‌های تجدید شده» در اروپای شرقی که «در مرز آزادی» ایستاده‌اند استفاده می‌کند.

او با اشاره به استقرار یک گروه کوچک از پرسنل نظامی بریتانیا در آن منطقه نوشت: ما مفتخریم که اولین کشور اروپایی هستیم که با اعزام تیم کوچکی از پرسنل برای ارائه پشتیبانی مهندسی به منظور کاهش فشار مرزی، به لهستان کمک می‌کنیم.

تراس گفت که بریتانیا و ناتو آماده مقابله با «روش‌های تجاوز قرن بیست و یکمی هستند که توسط کسانی که آزادی‌ها، اقتصادها و دموکراسی‌های ما را تهدید می‌کنند، استفاده می‌شود». او متعهد شد لندن از «دوستانش در بالتیک و اوکراین» و همچنین لهستان، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک حمایت خواهد کرد.

این چهار کشور سال‌هاست درخواست کشورهای اروپای غربی برای پذیرش پناهجویان در خاک خود را رد کرده‌اند و کابینه بوریس جانسون در این خصوص با آن‌ها هم موضع است.

تراس همچنین مدعی شد که بحران کنونی در مرز بلاروس «با دقت طراحی شده است» و «روسیه مسئولیت روشنی دارد» و پیشنهاد کرد که «دوستان بریتانیا در اروپا» باید با لندن در مخالفت با ساخت خط لوله نورد استریم ۲ متحد شوند. این پروژه در حال حاضر تکمیل شده و منتظر دستور یک تنظیم‌کننده آلمانی برای شروع پمپاژ گاز طبیعی روسیه به اروپا است.

به گزارش شبکه روسی «راشا تودی»، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پیامی در شبکه‌های اجتماعی، ادعاهای تراس را رد کرد و گفت که این اظهارات تهاجم بادقت ساخته و پرداخته شده ناتو به عراق در سال ۲۰۰۳ را نادیده گرفت. وی افزود بریتانیا هزاران نیرو به این عملیات فرستاد و به آمریکا برای اشغال عراق، کشتن شهروندانش و غارت منابع معدنی آن کمک کرد.

این دیپلمات ارشد روس در ادامه گفت: انگلیس مسئولیت تاریخی روشنی در قبال هر آنچه از آن زمان در منطقه رخ داده، از جمله کشته شدن عراقی‌ها، نابودی کشور عراق، موج‌های بی‌پایان آوارگان، پیدایش [گروه تروریستی] داعش و فجایع انسانی در آن بخش ازجهان دارد. تا زمانی که لندن پاسخگوی جنایات خود نباشد، مقامات آن حق ندارند کسی را به چیزی متهم کنند.

بحران در مرز اتحادیه اروپا و بلاروس زمانی پدیدار شد که ده‌ها هزار نفر وارد این کشور شدند و تلاش کردند وارد بلوک اروپایی شوند. بروکسل و کشورهای عضو مانند لهستان، مینسک را به سازماندهی این مسئله متهم کردند و مدعی شدند که دولت بلاروس پناهجویان را به داخل برده و از آن‌ها علیه اتحادیه اروپا استفاده می‌کند.

بلاروس در طرف مقابل گفته اتحادیه اروپا باید تنها خود را مقصر بداند و به تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه مینسک از زمان اعتراضات سال گذشته این کشور اشاره کرده است.

روسیه می‌گوید هیچ دخالتی در این بن‌بست ندارد و از بلاروس و اتحادیه اروپا خواسته تا برای یک راه حل عملی مذاکره کنند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه کشورهای غربی به دلیل جنگ‌افروزی در عراق و افغانستان مسئول بحران پناهجویان در مرز بلاروس هستند، از رفتار غیرانسانی نظامیان لهستانی با مهاجران انتقاد کرده است.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها