بسته شدن کریدور قره باغ پس از حادثه در ایست بازرسی

به دنبال حادثه در کریدور قره باغ بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان، این مسیر مهم برای مدتی بسته شد.

 بسته شدن کریدور قره باغ پس از حادثه در ایست بازرسی

کریدور قره باغ روز شنبه به دنبال حادثه ایست بازرسی از سمت نیروهای ارمنستان برای مدت کوتاهی بسته شد.

به نوشته وبگاه «رادیو اروپای آزاد» این حادثه صبح شنبه از سمت نیروهای ارمنستان رخ داد و بنابر برخی گزارش‌ها سه نظامی جمهوری آذربایجان مجروح شدند.

در این حادثه یک شهروند ارمنستانی یک شئ انفجاری را به سمت نیروهای جمهوری آذربایجان در نقطه ایست بازرسی نزدیک شهر شوشا پرتاب کرد.  به دنبال آن، نیروهای جمهوری آذربایجان به سمت شهروند ارمنستانی شلیک کردند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان این حادثه را یک اقدام تروریستی خواند.

 این حادثه به دنبال کشته و مجروح شدن چند شهروند ارمنستانی با شلیک نیروهای جمهوری آذربایجان رخ داد.

این نخستین بار است که جاده «استپانکرت - شوشی - بردزور» معروف به «کریدور لاچین» مسدود شده است. مقام‌های ارمنستانی ساعاتی پس از این حادثه مقامات گفتند که وضعیت در این نقطه به حالت عادی باز گشته است.

پس از آن که مسکو توافق آتش‌بس را با میانجیگری انجام داد و به ۴۴ روز خصومت بین ارمنستان و  جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ کوهستانی پایان داد، نیروهای حافظ صلح روسی نوامبر گذشته در امتداد این کریدور ۲۵ کیلومتری و عرضی پنج کیلومتری مستقر شدند.

رسانه‌های ارمنستانی چهارشنبه گذشته از شلیک گلوله نظامیان جمهوری آذربایجان به سوی کشاورزان بی دفاع ارمنستان در نقاط مرزی خبر دادند.

این حادثه براثر تیراندازی نیروهای جمهوری آذربایجان به سمت یک کشاورز درروستای «خاچیک» استان «وایوتزور» روی داد. کشاورز که با تراکتورش سرگرم فعالیت بود خوشبختانه از این تیراندازی جان سالم به در برد و تنها شیشه تراکتور آسیب دید.

دادستان ارمنستان گفته است که نظامیان جمهوری آذربایجان بر اثر نفرت قومی تحریک شده و اقدام به تیراندازی کردند.

بر اساس توافق بین دادستان‌های کل ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان در مورد تبادل اطلاعات در مورد اعمال مجرمانه در خط مرزی، مقامات روسیه در مورد این حادثه مطلع شده‌اند. مقام‌های روسیه همچنین در مورد تیراندازی 8 نوامبر در نزدیکی شوشا که در آن نظامیان جمهوری آذربایجانی یک غیرنظامی ارمنستانی را کشتند و سه نفر دیگر را زخمی کردند، مطلع شدند.

این خبر در حالی منتشر شده است که وزارت امور خارجه ارمنستان دوشنبه گذشته نیزاز نقض فاحش آتش‌بس در خطوط مرزی را توسط نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به شدت محکوم کرد. ارمنستان در هفته‌های گذشته بارها جمهوری آذربایجان را به نقض آتش بس در نقاط مرزی متهم کرده است؛ اتهامی که باکو با قاطعیت آن را رد کرده است.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها