اولین گفتگوی استراتژیک آمریکا و مصر پس از ۶ سال

وزرای خارجه آمریکا و مصر در نشست افتتاحیه گفتگوی استراتژیک دو کشور در واشنگتن، ضمن تبادل نظر و هماهنگی درباره مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی مهم و مشترک و در راس آنها لیبی، تحولات اخیر سودان، بحران سد النهضه در اتیوپی، بحران آب در مصر و تحولات سوریه و اقداماتی که برای پایان دادن به بحران این کشور انجام می‌شوند را بررسی کردند.

اولین گفتگوی استراتژیک آمریکا و مصر پس از ۶ سال

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با سامح شکری، همتای مصری خود در حاشیه گفتگوی استراتژیک دو کشور در واشنکتن اظهار کرد: این اولین گفتگوی استراتژیک واشنگتن-قاهره از سال ۲۰۱۵ به بعد است.

گفتنی است از سال ۱۹۹۸ گفتگوی استراتژیک میان آمریکا و مصر به صورت دوره‌ای برگزار می‌شدند و آخرین دور آن دوم اوت ۲۰۱۵ در قاهره به ریاست شکری و جان کری، همتای وقت آمریکایی او برگزار شد.

وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس مطبوعاتی با تاکید بر اینکه روابط آمریکا-مصر قدرتمند و مستحکم هستند، گفت: واشنگتن برای تقویت آزادی بیان و مطبوعات در مصر تلاش خواهد کرد.

بلینکن افزود: آمریکا طی پنج سال ۱۲۰ میلیارد دلار در مصر سرمایه‌گذاری کرد.

او تاکید کرد: قاهره و خارطوم منافع مشترکی در بازگشت روند دموکراسی در سودان دارند.

بلینکن در دیدار با همتای مصری خود تاکید کرد: تحقق پیشرفت چشمگیر و دائمی در زمینه حقوق بشر برای تقویت روابط دوجانبه ما ضروری است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: آمریکا به حمایت از این اقدامات با تمامی امکانات ادامه خواهد داد و این موضوع در دستور جلسه گفتگوهای دو هیات که دو روز ادامه دارند، قرار خواهد گرفت.

او با استقبال از اقدام دولت مصر در آغاز استراتژی درباره حقوق بشر گفت: موضوعات دیگری نیز وجود دارند که برای ما اهمیت دارند و می‌توان اقدامات مثبتی را در مورد آنها در پیش گرفت نه برای اینکه آمریکا و یا طرف دیگری خواستار آنها است بلکه برای اینکه این موضوعات در راستای منافع مردم مصر هستند.

شکری نیز با تاکید بر اینکه مصر و آمریکا برای برقراری صلح در منطقه با یکدیگر همکاری دارند و مصر شریک مورد اطمینان آمریکا در منطقه خاورمیانه است، گفت: روابط مصر و آمریکا با وجود مشکلات منطقه از مسیر خود خارج نشدند.

وزیر خارجه مصر افزود: منطقه خاورمیانه با چالش‌های متعددی مواجه است و ما با آمریکا برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی همکاری می‌کنیم.

شکری با اشاره به این نکته که باید ویژگی دینی، اجتماعی و فرهنگی کشور در نظر گرفته شود، گفت: یک روند تدریجی ویژه هر کشور وجود دارد.

او در پایان نیز گفت: مصر برای تقویت روابط خود با آمریکا به ویژه در حوزه‌های انرژی، تکنولوژی و آموزش همکاری می‌کند.

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای درباره نشست افتتاحیه گفتگوی استراتژیک قاهره-واشنگتن اعلام کرد: این نشست به ریاست مشترک شکری و بلینکن و با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های دفاع، تجارت و صنعت و آموزش عالی و هیات کل سرمایه‌گذاری برگزار شد.

شکری در نشست افتتاحیه با اشاره به نقش پیشگام مصر به عنوان ستون ثبات در منطقه و اهمیت هماهنگی‌های موجود با آمریکا برای برقراری امنیت و ثبات منطقه‌ای اظهار کرد: استراتژی ملی حقوق بشر (سپتامبر گذشته) تدوین شده و وضعیت فوق‌العاده در مصر به تازگی (پس از گذشت بیش از چهار سال) به پایان رسید.

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، نشست‌های گفتگوی استراتژیک دو کشور شامل بحث و بررسی برخی زمینه‌های همکاری از جمله موضوعات سیاسی، اقتصادی، قضایی، کنسولی، حقوق بشر، آموزشی، فرهنگی و نیز تبادل نظر و هماهنگی درباره مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی است.  

احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد، وزیر خارجه این کشور درباره تحولات بحران سد النهضه در اتیوپی، بحران آب در مصر و تحولات لیبی و سوریه با همتای آمریکایی خود گفتگو کرد.

سخنگوی وزارت خارجه مصر اظهار کرد: در این دیدار برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مهم و مشترک و در راس آنها لیبی مورد بررسی قرار گرفت و شکری بر لزوم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی لیبی در تاریخ مقررشان یعنی اواخر سال جاری میلادی، اهمیت خروج تمامی نیروهای خارجی، مزدوران و شبه‌نظامیان خارجی از لیبی، تحولات مساله فلسطین و تلاش‌های مستمر مصر برای احیای روند صلح تاکید کرد.

به گفته حافظ، دو وزیر در ادامه دیدار خود درباره تحولات اوضاع در سوریه و اقداماتی که برای پایان دادن به بحران در این کشور انجام می‌شوند، تحولات اخیر در سودان و آخرین تحولات پرونده سد النهضه گفتگو کردند و شکری بر لزوم ازسرگیری هرچه سریعتر روند مذاکرات با هدف دستیابی به توافقنامه‌ای قانونی و الزام‌آور درباره آب‌گیری و راه‌اندازی سد النهضه به شکلی که منافع هر سه کشور تامین شده و حقوق آبی مصر نیز حفظ شود، تاکید کرد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها