در نشستی خبری مطرح شد؛

آغاز معاملات آپشن زعفران در بورس کالا/علت توقف معاملات آتی سکه و پتروشیمی

آیین راه اندازی معاملات قرارداد اختیار معامله زعفران همراه با نشست مطبوعاتی مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران صبح امروز در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد.

آغاز معاملات آپشن زعفران در بورس کالا/علت توقف معاملات آتی سکه و پتروشیمی

به گزارش خبرنگار خبر فوری ، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در این نشست خبری در این نشست خبری گفت: بورس کالا از ابتدای تشکیل از سال ۸۶ مسوولیت راه اندازی بازار کشاورزی را برعهده گرفته است، برای توسعه بازار محصولات کشاورزی در بستر بورس کالا احتیاج به طراحی ابزارهای جدید هست.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر ده درصد از بازار بورس کالا مخصوص کالاهای کشاورزی بوده است که رکورد بالایی بود چرا که هم باعث افزایش کیفیت و هم نقد پذیری محصولات بوده است.

مدیر عامل شرکت بورس کالای ایرانی خاطرنشان کرد: در این حوزه هنوز مسیر طولانی داریم، قانون ۳۲ برنامه ششم توسعه تاکید دارد از ابزارهای آینده نگر برای بازاریابی کشاورزی استفاده کنیم و البته این موضوع احتیاج دارد که محصولات به سمت یارانه ای بودن پیش نرود که هم اکنون شاهد هستیم که سیاست‌ها امروز به سمت یارانه ای شدن پیش می‌رود که البته مقطعی هست.

در ادامه این نشست امیری معاون سازمان بورس و اوراق بهادار کشور در مورد لزوم استفاده از زعفران قیمتی در بورس کالا گفت: ما تاکنون کمترین منفعت را از زعفران به عنوان طلای سرخ داشتیم که حالا با استفاده از ورود این کالا به بورس میتوانیم سود بیشتر به خصوص برای کشاورزان شاهد باشیم.

وی ادامه داد: ما سپرده کالایی را عملیاتی کردیم و امکان طراحی ابزارهای خاص را ایجاد کردیم بحث آتی و گواهی سپرده را در کنار هم قراردادیم

معاون رییس سازمان بورس اوراق بهادار کشور افزود: کاهش ریسک معاملات برای کشاورزان یکی از سرفصل های مهم مورد بررسی بورس کالای ایران است . ابزارهای تامین مالی می تواند کمک کند مدل سازی های مناسبی داشته باشیم ضمن اینکه نقد پذیری را بیشتر می کند.

معاون مدیرعامل بورس کالا در این نشست گفت: یکی از نکات مهم در معاملات آپشن زعفران میتوان به ورود معاملات آتی از اخرداد ماه سال جاری اشاره کرد که حالا اولین قرارداد موفق را در بخش زعفران داشتیم .27 تن زعفران در اولین معامله بورس کالا انجام شده است که یک سوم تولید زعفران در سال ۹۷ کشور است.

وی ادامه داد: یکی از سخت‌ترین کارهای ما فرهنگ سازی در حوزه کشاورزی است حتی در مورد سکه هم حجم معاملات چشمگیر نبوده است لذا کلاسهای آموزشی را در تمام سطح کشور و در دورترین نقاط کشور شروع کرده‌ایم تا پیچیدگی های لازم را به فعالان بازار کشاورزی آموزش داده شود.

در ادامه برنامه کلید آغاز معاملات قرارداد اختیار معامله زعفران آغاز شد.

در این معاملات سه نرخ اعلام شده است که شش نماد را به خود اختصاص می‌دهد.

حامد سلطانی نژاد در ادامه نشست خبری در مورد گزارش عملکرد سال ۹۷بورس کالای ایران گفت : 166 هزار میلیارد تومان حجم قراردادها و آمار یازده ساله امسال هست که به نسبت سال‌های گذشته رکورد بالایی است. در معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا ۳۶۱هزار بوده است

وی ادامه داد : در بازار پتروشیمی یک رکورد شکنی داشتیم به لحاظ حجمی و ارزشی بالغ بر چهار میلیون و دویست هزار تن معامله داشتیم.

سلطانی نژاد گفت: پرداخت سود سهام بیش از ۹۱ میلیارد ریال به تعداد ۱۲۳شزکت حقوقی و مذاکره با بورس کالای هند در خصوص همکاری بورس کالایی از جمله عملکردهای ما درسال ۹۷ هست .

وی تصریح کرد: رئوس برنامه‌های ما در سال ۹۸ توسعه دارایی های پایه بر روی اوراق بهادار مبتنی برکالای موجود ، توسعه مشارکت با نهادهای پولی و مالی ، احصا بهبود فرآیندهای شرکت از دیگر برنامه‌های آینده است.

وی در مورد توقف معاملات آتی سکه و پتروشیمی گفت: سال ۹۷ سال ویژه ای بود که برخی دستورات توقف خارج از اختیارات بورس کالا بود که برای از بین بردن برخی شبهات مجبور بودیم این توقف را داشته باشیم تا مشکلات بازار حل شود.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها