آیا سرمایه‌های ارزی مردم در بانک‌ها سپرده می‌شود؟

محمد افصحی

آیا سرمایه‌های ارزی مردم در بانک‌ها سپرده می‌شود؟

روز گذشته بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرد که بانک‌ها با ارزهای مختلف مجاز به سپرده‌گیری با تضمین بانک مرکزی هستند اما سؤال اینجاست که آیا مردم سپرده‌های خود را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

در بخشنامه جدید بانک مرکزی بانک‌ها نسبت به سپرده‌گیری ارزی به صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار با نرخ سود به ترتیب 3، 2 و 4 درصد با تضمین بانک مرکزی مجاز خواهند بود.

موضوع اصلی که بانک مرکزی فراموش کرده است عدم اعتماد عمومی ‌به سیاست‌های پولی و ارزی این بانک است، بانک مرکزی هنوز به این موضوع که علت افزایش نرخ ارز‌های مختلف سیاست‌های اشتباه در این حوزه بوده است را درک نکرده است.

بنابراین بانک مرکزی پیش از هر اقدامی باید تلاش کند تا ابتدا اعتماد عمومی را به سیاست‌های خود بازگرداند تا اعلام سیاست‌هایی از این دست تاثیر مثبتی را در بازار پولی و ارزی کشور داشته باشد.

موضوع قابل توجه دیگر که سرمایه‌گذاران و مردم را به عدم سپرده‌گذاری در بانک‌ها سوق می‌دهد، مخصوصا سپرده‌گذاری ارزی، کاهش ارزش ریال در مقابل دلار بود، وقتی مردم سرمایه‌های خود را به طلا و ارزهای رایج تبدیل می‌کنند به طور یقین همچنان به فکر حفظ سرمایه خود با تبدیل و نگهداری ارزهای دیگر هستند.

پس اگر بانک مرکزی برای حفظ ارزش ریال تلاش کند و مردم مطمئن شوند که ارزش ریال از این بیشتر کاهش نمی‌یابد قطعا مردم به سمت تبدیل سرمایه‌های ارزی خود حتی سپرده‌گذاری آن اقدام خواهند کرد.

امید است رئیس کل بانک مرکزی، سیاست‌های کلی خود را بر پایه بالا بردن اعتماد عمومی و احترام به مردم تنظیم کند تا مردم با درک شرایط و شفافیت و صداقت از سوی این بانک در سیاست‌های آینده این بانک یاری رسانند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها