رئیس شورای فقهی بانک مرکزی ایران:

ناظران شرعی خللی در امور بانک ایجاد نمی‌کنند

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی ایران گفت: در بانکداری اسلامی علاوه بر اهداف اقتصادی به اجتماعی هم توجه می کنند.

ناظران شرعی خللی در امور بانک ایجاد نمی‌کنند

غلامرضا مصباحی مقدم گفت:بانکداری اسلامی الگوی خاصی دارد که تمام مناسبات آن با فقه سازگار است. در این نوع بانک مزایای آن ناشی از فعالیت بنگاه‌ها است و هرگز مبتنی بر سود نیست. اکنون چیزی که مطرح می شود یک آرمان است .

او می گوید:در این نوع بانکداری علاوه بر اهداف اقتصادی به هدف های اجتماعی هم توجه می شود .اصول بانکداری اسلامی ۵ اصل دارد،یک از آن ها عدالت است تا از هرگونه رانت و تبعیض جلوگیری شود‌ .دوم سازگاری اخلاق با اسلام بوده که باید در نظر گرفته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:حقوق افراد جامعه باید رعایت شود.شاخص سوم داشتن اهداف اجتماعی مانند ایجاد اشتغال برای افراد بیکار است .شاخص بعدی رابطه بازار پول با کالا و خدمات است.سود بانک اسلامی با سود سپرده گذاران تابعی از سود کالا و خدمات است.شاخص بعد حاکمیت شرعیت با تمام اصول بانکی است ‌.سال ۶۲ بانکداری بدون ربا تصویب شد .

او می گوید:شورای فقهی از زمان آغاز کار خود اقدامات زیادی انجام داده مانند دستور العمال امهال که البته در بانک ها اجرا نمی شود .موضوع مهم بررسی و مراقبت که مورد نظارت شرعی قرار می گیرد .این ناظران دخالتی در امور ندارند فقط پیشنهادات خود را می دهند و بعد اجرا می کنند.به بانک مرکزی گزارش مطرح می کنند به همین دلیل نباید تصور شود که این نظارت خللی در نظام بانکی ایجاد می کند .

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • نانشناس
    0

    ایجاد شغل برای قشر مفتخور و تن‌پرور

  • متفاوت
    0

    اولا.اگر خللی درکارشون ایجاد نکنه دیگه حضور شورای فقهی چه لزومی داره؟دکوره؟ ثانیا شما اگر بانکداری اسلامی بلد بودید تا حالا یه چنین بانکی تاسسیس کرده بودید.بانکها استارت اپی بودند که بواسطه درامدزایی تا به اینجا توانسته اند رشد بکنند.اگرغیرازربوی تصمیم بگیرند که نمیتوانند رشد بکنند.وقتی یه جعبه شیرینی فراهم میشه مسلما مگسها هم حضورپیدا میکنند.

  • ناشناس
    0

    خب اگه ایشون نظرشون اینه حضورروحانیون ڪارنابلداقتصادی و مالی و ..در بانک ها خللی ایجانمیڪند میتوان این نظرغیرحرفه ای ایشون را فقط بحساب روحانی بودنشان گذاشت و بس

  • 🐜
    0

    درباره بانکداری چه دانشی داری مصباح تندرو

  • ناشناس
    1

    همه میدانند قرار نیست کاری انجام دهند و فقط قراره یه حقوق چند ده میلیونی بگیرند .حتما هم کارت تردد و حضور و غیاب ندارند .

  • ناشناس
    0

    ناظران در امور بانکی خلل ایجاد نمی کنند ولی سیستم بانکی برای آنها شغل و درآمد ایجاد می کند

  • پدر
    0

    وقتي حرف از بانك داري اسلامي مي زنيد ملت خندشون ميگيره .... كدوم بانكداري اسلامي ؟؟؟؟ بانك ها در جمهوري اسلامي هم ربا خوار هستند و هم غير اسلامي فقط با اين كار مي خواهيد راه را براي عده اي باز كنيد تا به نان و نوايي برسند . و اين بانك داري غير اسلامي را لباس عافيت بر تن كنيد . شرم بر شما

  • سورنا
    0

    با این عمل هیچ اتفاقی جز تضییع حدود 20000 فضای شغل و حقوق نیازمند کار و تحمیل هزینه به سهامداران و ملت رو در پیش نخواهد داشت . از ماست که برماست

  • ایرانی
    0

    خوب واقف هستیم بخور و بخواب حقوق بالا و یامفت هم می گیرن این وسط هم گوش اشون رو تیز می کنن مبادا کسی مخالف باشه سریع کن فیکونش کنند!

  • ناشناس
    0

    خلل که نه فقط مشتریان از این به بعد باید کارمزد بیشتری بپردازند تا حقوق مفت خوراتونم مثل همیشه تامین بشه .

  • ناشناس
    0

    علت تن ندادن بانکها به احکام شرع چیست؟!
    ---
    این وضعیت اسف بار ؛ یا نشانه ی تبانی نهادهای نظارت منسوب به دولت و نظام بنفع مفسدان فی الارض بانکی است یا بی سوادی و ناتوانی کار گزاران این نهادها را ثابت می کند .
    برای بی کفایتی اصلاح ناپذیر این دو عامل ؛ ملت بیچاره همیشه در کشور برای این نگون بختی مزمن بی درمان خود باید مانند سایر عزا داریهای من در آوردی ؛ عزای عمومی مدام العمر بر پا کند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها