نقدینگی درمحدوده خطرناک ۴ تریلیون تومان، پول در دست مردم چقدر است؟

حجم نقدینگی به ۳ هزار و ۹۲۱ هزار میلیارد تومان رسید، این عدد، روایتی است که بانک مرکزی از متغیرهای پولی در پایان مردادماه ۱۴۰۰ اعلام کرده است.

نقدینگی درمحدوده خطرناک ۴ تریلیون تومان، پول در دست مردم چقدر است؟

در حالی حجم نقدینگی در مرز ۴ تریلیون تومان قرار گرفته که براساس پیش‌بینی تحلیلگران اقتصادی، در خوشبینانه‌ترین حالت، نباید منتظر عددی کمتر از ۴ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از نقدینگی در پایان سال باشیم.

در این میان، براساس گزارش بانک مرکزی، حجم نقدینگی نسبت به مردادماه ۱۳۹۹ نیز ۳۹.۱ درصد رشد داشته است؛ به طوری که در مردادماه سال گذشته حجم نقدینگی به ۲ هزار و ۸۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده بود.

بر این اساس، سهم پول ۷۸۱ هزار میلیار تومان و سهم شبه پول ۳ هزار و ۱۳۹ هزار میلیارد تومان است.

برخی از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، حجم نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۰ از ۴ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کمتر نخواهد بود. این تحلیل، براساس رشد ماهانه نقدینگی در کشور است.

پیش از این، حسین صمصامی، سرپرست اسبق وزارت اقتصاد و دارایی در یک برنامه تلویزیونی، اثرات مخرب حجم نقدینگی را به حمله و تهدید داعش تشبیه کرده بود. به گفته وی، عامل اصلی مشکلات اقتصادی و معیشتی موجود، نقدینگی و رشد بی‌رویه آن است. اثرات منفی رشد نقدینگی، کمتر از حمله و تهدید داعش نیست؛ چون معیشت مردم را هدف قرار داده و در حال از بین بردن سرمایه اجتماعی نظام است.

نقدینگی در محدوده خطرناک ۴ تریلیون تومان/پول در دست اشخاص چقدر است؟

رشد ۱۴.۸ درصدی سپرده‌های دیداری

براساس گزارش بانک مرکزی، مجموع سپرده‌های دیداری (سپرده‌های جاری) در اختیار شبکه بانکی کشور در مردادماه امسال در مقایسه با پایان اسفندماه ۱۳۹۹ در حدود ۱۴.۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

به این ترتیب، آمارهای مندرج در جداول ارقام عمده پولی و اعتباری بانک مرکزی تا پایان مردادماه سال جاری حاکی از آن است که مجموع سپرده‌های دیداری سیستم بانکی که در پایان سال گذشته به ۶۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده بود، پس از سپری شدن ۵ ماه از سال ۱۴۰۰، به سطح ۷۰۸ هزار میلیارد تومان صعود کرده است.

همچنین میزان رشد سپرده‌های دیداری نظام بانکی در پایان مرداد ۱۴۰۰ نسبت به پایان مرداد ۱۳۹۹ معادل ۳۸ درصد اعلام شده است. به عبارت دیگر مجموع سپرده‌های دیداری شبکه بانکی که از رقم ۵۱۳ هزار میلیارد در پایان مرداد ۱۳۹۹ به ۷۰۸ هزار میلیارد تومان در پایان مردادماه سال ۱۴۰۰ رسیده است.

رشد ۲۲.۵ درصدی اسکناس و مسکوک در دست مردم

گزارش‌های رسمی دولت نشان می‌دهد که میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در طول یک‌سال ۲۲.۵ درصد رشد داشته است. این عدد براساس گزارشی است که بانک مرکزی از متغیرهای عمده پولی و اعتباری در پایان مردادماه ۱۴۰۰ نتشر کرده است. این در شرایطی است که این رقم افت ۱.۱ درصدی نسبت به اسفندماه سال ۱۳۹۹ داشته است.

بر همین اساس، تا پایان مردادماه امسال حدود ۷۲.۶ هزار میلیارد تومان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص بوده و این در حالی است که این عدد در پایان مرداد ۱۳۹۹ در حدود ۵۹.۳ میلیارد تومان اعلام شده بود.

در این میان، تا پایان مردادماه امسال، حدود ۸۱.۹ هزار میلیارد تومان اسکناس و مسکوک در گردش بوده که این رقم در قیاس با پایان سال قبل ۲.۱ درصد رشد دارد.

منبع: خبر آنلاین

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • لبب
    0

    همش دروغه پول کجا بود هفتاد درصد بازار به دلیل عدم وجود نقدینگی خوابیده مغازه دارها نمیتوانند پول شرکتهای پخش را بدهند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها