همتی: دلایل افزایش نرخ ارز را فاش می‌کنم

رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی ضمن اشاره به نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر، از حضور پرقدرت بانک مرکزی در بازار پول و ارز و تلاش برای تعادل بازارها خبر داد.

همتی: دلایل افزایش نرخ ارز را فاش می‌کنم

عبدالناصر همتی در تازه‌ترین یادداشت اینستاگرامی خود به بیان توضیحات درباره افزایش شدید و حواشی اخیر پرداخت و نوشت: در اوج فشار حداکثری و بعد از دو سال مقاومت بانک مرکزی درخط مقدم جنگ اقتصادی و درمقابل شدیدترین و بی سابقه ترین تحریمهای پولی وبانکی و علیرغم محدودیت دسترسی به درآمدهای ارزی کشور،‌ بانک مرکزی با تمرکز بر تأمین کالاهای اساسی،دارو و مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی، نیازهای اساسی و ضروری کشور را با تمام سختی ها به خوبی وکفایت تامین کرده واجازه نیزنداده است که واضعان تحریم به هدف اصلی خودشان در دوسال گذشته، که همانا فروپاشی اقتصاد کشور بود، برسند.

با افزایش نرخ ارز در چند هفته اخیر، که در مورد دلایل آن به موقع خود توضیح خواهم داد، هجمه های سازمان یافته و بعضاً با هدفهای خاص، علیه بانک مرکزی آغاز شده است.

با وجود سختی ها و دشواری ها، کنترل نرخ ارز دغدغه مهم بانک مرکزی است،‌ مردم عزیز مطمئن باشند‌ بانک مرکزی بدون توجه به حواشی،‌ به تلاش خود،‌ برای ثبات سازی بیشتر در بازارها و ان‌شاءالله عبور‌ مطمئن از آخرین مراحل فشار حداکثری، ادامه خواهد داد.

وی در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: این روزها بعد‌ از‌ طرح مکانیزم ماشه،اخباری در مورد قطع کامل ارتباط نظام مالی ایران مطرح میشود،فارغ از قابلیت عملیاتی داشتن و میزان تأثیر عملی آن، متأسفانه تأثیر روانی آن در‌ بازار ارز سایه افکنده است.درحالیکه درمقابل آن،‌ خبرهای مثبتی از منابع مسدودی دارم.

و نیز،‌ همانطور که قبلا ًگفتم روند عرضه و معاملات حواله های ارزی در بازار دوم،در بستر سامانه‌ نیما، بخصوص سه ماهه اخیر، بهتر ازقبل شده است.

صادر کنندگان بالغ بر 8 میلیارد دلار از تعهدات ارزی 27 میلیارد دلاری ایفا نشده خود، مربوط به پروانه های صادراتی سالهای 1397 -- 1398خود را، به تدریج به چرخه اقتصاد کشور آورده و مانده تعهدات آنهابه حدود19میلیار دلارکاهش یافته است. میانگین وزنی نرخ ارز در سامانه نیما نیز، با روند کاهشی به محدوده 23 هزار تومان به ازای هر دلار رسیده است،که البته تأثیر خود را بتدریج در نرخ های بازار نشان خواهد داد.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • کاربر ناشناس
    0

    حضور پرقدرتتون!!! .تورا خدا دیگه نمیخواییم پرقدرت حضور داشته باشین خسته شدین این همه زحمت کشیدین!!!!!!!!!چه رویی؟!

  • داروغه
    0

    مثل چند ماه پیش که دلاره جهانگیری فرستادین تو بازار و مقاومت کردید ؟؟؟؟؟؟من اگر شکی داشتم الان که شما گرفتید مطمعا شدم صدر صد باز هم می ره بالا

  • فرهاد
    0

    بعداز این همه غارتگری فساد اختلاس رانتخواری اگرشرف دارین اگرمردین بامدرک جلوی دوربین بیا بصورت زنده فاش بکن تاصداقتتان یه همه ثابت بشه که چکسی به کشور وطن وفاداره اونوقت صداقتت معلوم میشه ملت منتظرتت بیا

  • ابوالقاسم
    0

    خسته نباشید باید گفت به اقایانی که تحریم ها را کاغذ پاره وترمز قطار اداره کشور را از سیستم خارج کرده بودند وادعا میکردند قطار بدون ترمز با بالاترین سرعت درحال حرکت است اما غافل بودند که ان چه از سیستم قطار اداره کشور از کار اتداخته اند ترمز نیست بلکه فرمان هدایت قطاری است که سرنشینان ان ایرانیان نجیب وایثارگری است که هیچ چیز از جمله سلامتی وجان خود را از لکوموتیو رانان دریغ نکردند متاسفانه؟!!!!؟

  • علی
    0

    واقعا اگه مردید بیایید و فداش کنید ،چرا دروغ میگید شما فقط کلاه سر مردم می‌گذارید،همه ازهم بدتریدتا به حال هیچ دولتی به بی لیاقتی دولت روحانی ندیدهایم،این چند ماه باقیمانده را اصلا حرف نزنید مردم بهتر بازار و کنترل میکنن

  • سعید
    0

    منصف باشیم .همتی داره تلاش میکنه.اون که نمی تونه دلار چاپ کنه.اقتصاد ما وابسته به دلارهای نفتی بوده.ان شاالله تحریمها باعث میشه وابستگیمون رو از نفت قطع کنیم ونون بازومونو بخوریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها