یک کارشناس و تحلیل‌گر بازار سکه و طلا:

قیمت سکه و طلا تعدیل خواهد شد

یک کارشناس و تحلیل‌گر بازار سکه و طلا، با اشاره به تغییرات افزایشی بهای سکه و طلا در یک هفته اخیر، دلیل اصلی این روند صعودی را افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی دانست اما پیش‌بینی کرد که این قیمت‌ها تعدیل خواهد شد.

قیمت سکه و طلا تعدیل خواهد شد

محمد کشتی‌آرای اظهار کرد: پس از تعطیلات دو روزه ابتدایی هفته (عید فطر) و همچنین با توجه به گذراندن تعطیلات نوروز و همچنین ماه رمضان، می توان گفت که از روز دوشنبه همین هفته، تقریبا بازارها بصورت کامل فعال شده و شروع به کار فعالیت‌های اقتصادی کشور از روز دوشنبه بوده است. 

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی گفت: در این هفته قیمت جهانی طلا با حدود ۱۶ دلار نوسان همراه بود. در شروع معاملات هفته اخیر، قیمت هر اونس طلا در محدوده ۲۰۰۰ دلار قرار داشت و در اواسط هفته تا ۱۹۸۴ دلار کاهش پیدا کرد اما مجدد روز گذشته (پنجشنبه) در سطح ۲۰۰۰ قرار گرفت. کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی در اواسط هفته به دلیل افزایش نرخ بهره در آمریکا بود که سبب شده بود سرمایه‌گذاری بر روی طلا، کاهش پیدا کند اما مجدد با توجه به شرایط اقتصادی دنیا و تقاضایی که در بازارهای جهانی به ویژه در چین برای خرید طلا ایجاد شد، مجدد باعث شد که قیمت جهانی طلا با افزایش همراه شود.

سکه ۱.۳ میلیون تومان بالا رفت که ۴۰۰ تومانش حباب بود

وی افزود: از سوی دیگر در بازار داخلی، پس از ماه مبارک رمضان، آغاز معاملات چه در حوزه ارز و چه در حوزه طلا و سکه سبب رونق بازار شد و همین رونق بازار و بالا رفتن سطح دادوستدها به تغییراتی در قیمت‌ها منجر شد. براین اساس قیمت سکه تمام طرح قدیم با ۶۰۰ هزار تومان افزایش، روز گذشته در آخرین معاملات هفته به ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید و هر قطعه سکه تمام طرح جدید با رشد یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی بها، ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دادوستد شد. 

کشتی‌آرای تشریح کرد: نیم سکه با ۳۰۰ هزار تومان افزایش به ۱۹ میلیون تومان و ربع سکه با ۴۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۱۲ میلیون تومان رسید. سکه‌های یک گرمی نیز در آخرین معاملات هفت میلیون تومان تعیین قیمت شد که ۶۰۰ هزار تومان افزایش را نسبت به معاملات نخست هفته داشته است. همچنین قیمت هر مثقال طلای آب شده (۱۷ عیار) که مبنای معاملات طلا در بازار است، با ۴۲۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۱۱ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار در این هفته با ۱۰۰ هزار تومان افزایش، دو میلیون و ۶۷۰ هزار تومان معامله شد.

این کارشناس بازار سکه و طلا کشور، در رابطه با وضعیت حباب سکه، تصریح کرد: حباب سکه در این هفته بزرگتر شده و در محدوده شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار گرفته که به نسبت ابتدای هفته ۴۰۰ هزار تومان افزایش داشته است؛ در حقیقت سکه طرح جدید که در این هفته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش داشته، ۴۰۰ هزار تومان آن مربوط به حباب است و ۹۰۰ هزار تومان بهای آن بالا رفته است.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران پیرامون میزان تقاضا در بازار نیز خاطرنشان کرد: تقاضا در حال حاضر تقریبا متعادل است. در یک ماهه گذشته، دادوستد و سطح معاملات در بسیاری از واحدها کاهش پیدا کرده بود؛ در نتیجه برای جایگزین کردن کالای خود (طلا یا هر کالای دیگر) اقدام به خرید کرده‌اند. بنابراین تقاضای تجاری افزایش پیدا کرده است و نه تقاضای مصرفی. برای خرید هر نوع کالایی به جهت جایگزین کردن کالاهای فروش رفته، تقاضا بالا رفته که سکه و طلا نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در حقیقت برخی واحدها در ایام تعطیلات هم باز بوده و  سکه و طلا فروخته‌اند، لذا طبیعی است که پس از تعطیلات برای جایگرین کردن، تقاضا شکل گیرد.

قیمت سکه و طلا تعدیل خواهد شد

کشتی‌آرای برای هفته پیش‌رو پیش‌بینی کرد که امروز (جمعه) نوسان خاصی بر روی قیمت اونس جهانی طلا دیده نمی‌شود، بنابراین بنظر می‌رسد که قیمت جهانی طی چند روز آینده در همین محدوده ۲۰۰۰ دلار باقی بماند. ضمن اینکه بنظر می‌رسد قیمت سکه و طلا در بازار داخل طی چند روز آینده با تعدیل همراه شود و پیش‌بینی می‌شود که پس از دو-سه ماه دیگر و با نزدیک شدن به ماه محرم، نوسان‌ قیمت‌ها تعدیل شود و فروکش کند. همیشه در این فصل (بهار) معمولا بازارها رونق می‌گیرند و شرایط اقتصادی کشور روبه رشد هستند، بنابراین در تمام حوزه‌های اقتصادی رونق خوبی پیش‌بینی می‌شود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    1

    بااین گرانی و افزایش قیمت سکه و طلا در کشور جوانان دیگه توان ازدواج ندارند..قیمتهارو کاهش دهید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها