عضو شورای عالی فضای مجازی: «ایرانت» را جایگزین اینترنت کنیم

جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به قطع برخی دامنه‌های دات کام متعلق به وب سایت‌های ایرانی در پی محدودیت‌های وضع شده از سوی آمریکا، گفت: پروژه «ایرانت» را در سطح ملی جایگزین کنیم.

عضو شورای عالی فضای مجازی: «ایرانت» را جایگزین اینترنت کنیم

رسول جلیلی‌ اظهار داشت: سال ۱۳۹۸ اتفاقاتی بسیار متفاوتی نسبت به انتظارات گذشته و باورهای (ساده‌انگارانه) نسبت به بسیاری از مفاهیم اجتماعی، بین‌المللی، حکمرانی، آزادی، حریم خصوصی و ادعایی نظام حاکم بر فضای مجازی بین‌المللی رخ داد.

این عضو شورای عالی فضای مجازی چهار مصداق «دشمنی در فضای مجازی» را برشمرد که عبارت‌اند از:

1. در اردیبهشت ۱۳۹۸، شرکت معظم (!) گوگل برنامکی را از گوشی هوشمند تلفن همراه میلیون‌ها کاربر ایرانی اندورید حذف کرد، بدون آنکه کاربران مطلع شوند و یا حتی با کمی حفظ ظاهر موضوع، سؤالی از کاربر مطرح شود. بهانه این عمل زشت، وجود اپلیکیشنی خطرناک روی گوشی بود، ولی در حقیقت برنامکی ناهمگرا با اهداف سیاسی- فرهنگی نظام حاکم بر آمریکا بود که با یک اشاره (فرمان حکومتی) به گوگل از گوشی میلیون‌ها ایرانی حذف شد.

۲. در دی ماه ۱۳۹۸، پس از ترور ناجوانمردانه قهرمان ملی، سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی، شبکه اجتماعی معظم (!) اینستاگرام، قاطبه پست‌ها و برخی (تعداد قابل توجهی) حساب‌های کاربری حامی شهید سلیمانی را حذف و یا مسدود کرد. این در حالی است که جنجال آزادی گفتار و مطلب در این شبکه‌ها گوش همه را پر کرده و آزرده است. آزادی تنها در جهت مطامع و هنجارهای ارزشی، فرهنگی، سیاسی، حکمرانی و اقتصادی آمریکا (تروریست دولتی موشک پران به میهمان رسمی یک دولت و سرنگون کننده داعش) معنا دارد و خلاف آن باید حذف شود و نباشد!

۳. در نیمه دوم دی ماه ۱۳۹۸، یک شرکت ایرانی ارائه دهنده خدمات صوت و تصویر آنلاین بدون اعلام قبلی، به بهانه تحریم، از دسترس خارج می‌شود و یک روز طول می‌کشد تا با جابجایی دامنه به خدمت دهنده دیگری، مشکل حل شود. این سناریو برای همه خدمات فضای مجازی که در خارج از کشور میزبانی شده‌اند و یا سرویس نام دامنه خارجی دارند قابل تکرار است.

۴. در اوایل بهمن ۱۳۹۸، دامنه «دات کام» مربوط به خبرگزاری فارس (farsnews.com) از دسترس خارج می‌شود. بهانه این قطع خدمت، تحریم است که با اعمال سلیقه سیستم‌های اطلاعاتی و حاکمیت آمریکا در تکمیل پروژه ترور دولتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی انجام می‌شود. این در حالی است که فروش و نگهداری و خدمت رسانی نام دامنه یک موضوع کاملاً غیر سیاسی و غیر حکومتی است که در سطح بین‌الملل به شکل مستقل و بی طرف عرضه شده است، ولی ناگهان تحت تأثیر سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا، خط مشی خود را تغییر می‌دهد و همه مقررات و قوانین خود را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

جلیلی چنین نتیجه گیری کرد که چهار مصداق فوق، نشانه آشکاری از استفاده دشمن از همه ابزارهای خود (اعم از دولتی، بین‌المللی، سمنی (NGO)، کسب و کار) برای ضربه زدن به وجود و هستی و فلسفه وجودی ما است.

وی تاکید کرد: هیچ‌کس باور نمی‌کرد و باور آن نیز سخت بود که بپذیریم نهادها و شرکتهای بین‌المللی تحت تأثیر تصمیم سیاسی یک کشور، خدماتی را در فضای مجازی روی اشخاص حقیقی و حقوقی ببندند. حال باید همه دلسوزان و نخبگان و کارشناسان قبول کنند که همه چیز برای دشمن حکم اسلحه دارد؛ این اسلحه می‌تواند ظرفیت میزبانی یک خدمت ایرانی در سرزمین خود یا سرزمین هم پیمانان خود باشد، می‌تواند خدمت دامنه بین‌المللی، دات کام (com.) باشد، می‌تواند محیط سیستم عامل متن باز اندروید باشد و یا می‌تواند محیط شبکه اجتماعی تحت قیمومیت خودش باشد که امکان بازی را از برخی بازیگران سلب کرده و نقطه مقابل بازیکنان جعلی و شبیه سازی به زمین بازی بیاورد.

محکوم به استقلال و خوداتکایی هستیم
این دانشیار مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف هنگامی که از چاره کار پرسیده شد، گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران، چاره‌ای جز استقلال و خود اتکایی نداریم. استقلال ما در راه اندازی و جااندازی «ایرانت» در سطح ملی است. در «ایرانت»، دامنه دات ایران (ir.) جای دات کام را می‌گیرد و ماشه آن دست دشمن نیست. زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی و خدمات پایه نرم افزاری ایرانی و یا با مالکیت و مدیریت ایرانی، بستر ارائه کلیه خدمات و محتوا را فراهم می‌کند و خدمات فضای مجازی ایران، اسیر تصمیمات دشمن آشکار و تروریست ما قرار ندارد.

وی پروژه «ایران‌نت (ایرانت)» را چنین تعریف کرد: ایرانت نام دیگری بر شبکه ملی اطلاعات است و باعث می‌شود نام این شبکه را دقیق‌تر، کوتاه‌تر و اختصاصی‌تر (در مقابل شبکه دیگر کشورها) بیان کنیم.

این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی ۱۰ ویژگی «ایرانت» را برشمرد که شامل موارد زیر است:

۱. «ایرانت» شبکه‌ای است در گستره جغرافیایی ایران که مبتنی بر پروتکل‌های استاندارد جهانی، ارتباطات و خدمات ارتباطی درون شبکه‌ای و برون شبکه‌ای را با دسترسی نزدیک به ۱۰۰ درصد فراهم می‌کند.

۲. «ایرانت» در طول اینترنت است و نه در عرض آن. در طول بودن به معنای در امتداد بودن و متفاوت نبودن. ایرانت اتصال به اینترنت و ارائه خدمات ارتباطی و محتوایی اینترنت را فراهم می‌کند، ولی برای دسترسی به خدمات داخلی خود، متوقف اینترنت نخواهد بود.

۳.«ایرانت» شبکه‌ای بسیار پهن باند است و مرتباً در حال توسعه و تطابق با نسل‌های ارتباطی روز دنیا. به زودی مقدمات ارتقا به ۵G را تجربه خواهد کرد و در دهه بعدی همگان مشترک نسل پنجم ارتباطی.

۴. «ایرانت» بسیار ارزان در مبادله ترافیک داخلی است؛ آن‌قدر ارزان است که در بسیاری از خدمات محتوایی در حد رایگان، در مبادله ترافیک بین‌المللی تابع نرخ دلار و یورو و یوان و دینار است. در انبارش و رایانش و میزبانی، نرخ رقابتی با دیگر کشورها را خواهد داشت به گونه‌ای که انگیزه کافی برای میزبانی داخل کشور فراهم خواهد بود.

۵. در «ایرانت»، به تولیدکنندگان پهنای باند، یعنی کسانی که محتوای تولید شده خود را در معرض استفاده مشتریان داخلی و خارجی قرار می‌دهند، اجرت پرداخت خواهد شد. این در استمرار ارزان کردن پهنای باند داخلی تولیدکنندگان محتوا (در حال حاضر) به تحقق خواهد پیوست.

۶. در «ایرانت» حریم خصوصی مورد احترام همه ارکان از سطح حکمرانی تا سطح فراهم آورندگان خدمات و دیگر کاربران است و به موازات احراز هویت در ارائه خدمات یک اصل موضوعه است به گونه‌ای که امنیت و حس امنیت در مبادلات مالی، اداری، و شخصی در آستانه صددرصدی فراهم شود.

۷. «ایرانت» فراهم آورنده زیرساخت اشتغال روزافزون در فضای مجازی و همچنین تسری فعالیت‌های فضای واقعی به فضای مجازی و ممزوج شدن اشتغالات این دو فضا است. بدون ایرانت هر روز شاهد واردات خدمات و محصولات خارجی و کاهش سطح اشتغال در این حوزه خواهیم بود.

۸. «ایرانت» باید بتواند تا حد ممکن نیازهای شهروندان مجازی (یا بگوییم نت وندان) خود را در داخل خود تأمین کند.

۹. «ایرانت» باید دسترسی شهروندان خود به شبکه جهانی را تضمین کند و خود را غیرقابل تحریم کند.

۱۰. «ایرانت» در کلام آخر، استقلال ما را در استمرار استقلال سیاسی‌مان را فراهم می‌کند.

در پایان جلیلی تاکید کرد: «ایرانت» را ترویج دهیم، نقد کنیم، گفتمان بسازیم و همگان را به ایجادش ترغیب کنیم چرا که این، یک امر جمعی است.

منبع: مهر

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • رها
    0

    با اجرای طرح ایشان، عقد اخوت و برادری ایران را با کره شمالی پیشاپیش تبریک و تهنیت خدمت این آقا و طرفداران این طرح عرض نموده و اما اکثرا تصمیم گیرندگان و طرفداران قطعی اینترنت و طرحهای اینگونه، فرزندان عزیزی دارند که در کشورهای اروپایی و یا آمریکا مشغول زندگی بسیار خوش و بهره برداری از امکانات و ارتباطات آزاد هستند! انشاا.. ایشان از اسنثناهای نادر و کمیاب باشند!!!

  • ناشناس
    0

    یه دیوارم دور مملکت بکشید بعد هم شما بشید ارباب مطلق مردم هم برده .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها